Tesla Model 3 Standard nu ook in Nederland te koop, levering begin 2026
Nieuwe Model 3-uitvoering is de goedkoopste Tesla ooit
Tesla heeft de orderboeken geopend voor de Model 3 Standard. De nieuwe basisuitvoering kost € 36.990 en is daarmee de goedkoopste Tesla die je nu kunt bestellen. De productie voor Europese klanten start begin 2026, met de eerste leveringen vanaf januari. Dat betekent dat kopers niet meer profiteren van het bijtellingsniveau van 2025.
De Model 3 Standard komt onder de Premium-versies (de eerdere ‘normale’ versies) en vervangt in de praktijk de eerdere RWD Standard range, maar dan tegen een lagere prijs en met een iets andere uitrustingsfilosofie. Over filosofie gesproken, dit is zo’n beetje een herhaling van zetten, als we kijken naar de introductie van de Tesla Model Y Standard.
Bekende techniek, met geringe verschillen
De technische basis is vertrouwd. De aandrijving bestaat uit een elektromotor op de achteras, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 6,2 seconden. Het WLTP-bereik komt uit op 534 kilometer, dankzij een combinatie van een efficiënt accupakket, een lage luchtweerstand en een verbruik dat volgens Tesla maar 13,0 kWh per 100 km bedraagt. Daarmee zit de auto op het niveau van compacte EV’s, terwijl het hier om een volwaardige middenklasser gaat.
In de praktijk mag je rekenen op 350 tot 400 kilometer snelwegbereik bij normale omstandigheden. Wie vaker lange ritten maakt, profiteert bovendien van het Supercharger-netwerk, dat met duizenden snellaadpunten in Europa een belangrijk pluspunt blijft. De uiteindelijke laadsnelheid voor de Standard volgt nog in de definitieve Nederlandse documentatie.
Verschillen met Premium en Performance
De lagere vanafprijs komt vooral tot uiting in de uitrusting. Tesla laat de aandrijflijn ongemoeid, maar schrapt of vereenvoudigt een aantal comfortopties.
De Model 3 Standard heeft onder meer:
- 7 luidsprekers zonder subwoofers
- geen 8-inch scherm voor achterpassagiers
- stoffen bekleding en handmatig verstelbaar stuur
- passieve schokdempers
- alleen verstelbare en verwarmde voorstoelen
De auto deelt wél een flink deel van de basisuitrusting met duurdere varianten, zoals het glazen dak, adaptieve LED-koplampen, 8 camera’s, Tesla-appfunctionaliteit, Sentry Mode, Dog Mode, draadloze opladers en USB-C-poorten voorin en achterin.
Praktische inzetbaarheid en ruimte
Ook als instapversie blijft de Model 3 een ruime gezinsauto. De kofferbak meet 682 liter en groeit naar 1.659 liter met neergeklapte achterbank. Voorin is nog eens 88 liter beschikbaar. De auto mag bovendien 1.000 kilo trekken, wat voor veel fietsendragers en kleine aanhangers ruim voldoende is. Het interieur biedt dankzij het panoramadak veel licht en hoofdruimte. Uiteraard heeft ook deze Tesla de gebruikelijke software-ondersteuning, inclusief routeplanning met laadadvies en draadloze updates die functies blijven uitbreiden en updaten.
Wat betekent de levering in 2026?
De levertijd is misschien wel het interessantste deel van dit verhaal. Wie nu bestelt, rijdt pas begin 2026. Dat heeft gevolgen voor de financiële kant:
- De bijtelling voor zakelijke rijders stijgt in 2026 naar 18% voor het deel tot € 30.000.
- De markt beweegt snel en meerdere merken brengen binnenkort nieuwe modellen in dit segment. Denk bijvoorbeeld aan de Kia EV4 Fastback.
Dat maakt de Model 3 Standard aantrekkelijk voor wie vooral op efficiëntie en rijbereik let, maar minder ideaal voor wie op korte termijn een nieuwe EV nodig heeft of optimaal wil profiteren van een gunstig bijtellingsmoment.
Marktpositie Tesla Model 3 Standard
De Model 3 Standard komt terecht in een breed middensegment waarin vooral techniek, efficiëntie en laadnetwerk de doorslag lijken te geven. In verhouding tot andere elektrische middenklassers valt vooral het lage verbruik op, gecombineerd met een groot rijbereik en de praktische meerwaarde van het Supercharger-netwerk.
Merken die in dit segment actief zijn, benadrukken trouwens vaak ook andere accenten, zoals een rijkere basisuitrusting, hogere laadsnelheden of een ander design. Tesla kiest bij de Standard juist voor een minimalistische instapper die technisch hetzelfde fundament deelt met de duurdere varianten. Daarmee biedt hij vooral waarde voor rijders die veel kilometers maken en minder hechten aan luxe-interieurdetails. Maar het gaat soms om meer dan alleen de nuchtere cijfers.
Goodwill
De strapatsen van Donald Trump en Elon Musk zullen niemand zijn ontgaan. Dat heeft de goodwill van Tesla behoorlijk aangetast en dat uit zich al een tijdje in tegenvallende resultaten van het Amerikaanse merk.
Lifecycle
Daarnaast is er ook nog het uiterlijk en leeftijd. De Model 3 is hier al zo’n 6 jaar op de markt. Qua uiterlijk is de Model 3 niet meer de modernste en ergens komt het einde van zijn lifecycle in zicht. Niet iedereen zal een auto kiezen die binnenkort mogelijk een opvolger krijgt, en daar dan nog een aantal jaren aan vastzitten. Ofwel door een financiering en dan geconfronteerd worden met een onverwachte snelle afschrijving, of door een langlopend leasecontract.
Dat gezegd hebbende: de Model S en Model X gaan nog veel langer mee en zijn dankzij enkele updates in technisch opzicht nog steeds bij de tijd, al worden ze nog slechts mondjesmaat verkocht. En ook de Model 3 is qua techniek en efficiëntie natuurlijk nog helemaal ‘bij’. Hij dateert uit 2019 maar kreeg in 2020 al een aardige update waarbij de meeste punten van kritiek werden opgelost, en eind 2023 was er nog de Highland-update.
Ongekend scherpe prijs
In ieder geval zet Tesla met de Model 3 Standard opnieuw druk op het middenklasse-segment, omdat hij een uitstekende efficiëntie en een behoorlijk groot rijbereik combineert met een uitermate goed functionerend snellaadnetwerk én een ongekend scherpe prijs. Voor deze prijs kunnen daar maar weinig concurrenten aan tippen.
De levertijd kan voor snelle zakelijke beslissers ook een dingetje zijn. Wie per se al in 2025 een nieuwe EV van de zaak wil hebben vanwege de lagere bijtelling grijpt net mis. Maar wie in 2026 een zuinige en behoorlijk ruime reis-EV met meer dan de meest noodzakelijke features wil rijden, en dat ene extra procentje voor lief neemt, krijgt er met deze instapper absoluut een interessante optie bij.





2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford