Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

De ‘Higland’-upgrade moet de Tesla Model 3 nog concurrerender maken

Auteur Bas van der Weerd
04 september 2023

Tesla heeft de ‘Highland’-upgrade aangekondigd voor de Model 3, welke we op de IAA Mobility 2023 in München kunnen bewonderen. Inderdaad, het model dat door de komst van de Model Y vooral concurrentie uit eigen huis heeft. Maar er is ook steeds meer concurrentie van andere merken. Die leggen de Model 3 nog niet direct het vuur aan de schenen, maar toch. Tesla weet uiteraard heel goed dat de markt heel snel kan veranderen, en komt na meerdere prijsverlagingen daarom ook met een upgrade. De verbeteringen aan de Model 3, die niet alleen esthetisch maar ook functioneel zijn, moeten de concurrentiepositie van de Amerikaanse sedan nog verder verbeteren.

Betere prestaties en weer wat efficiënter

Bij Tesla draait alles om de getallen: van actieradius tot laadsnelheid. De upgrade van de Model 3 belooft een groot aantal verbeteringen. Aerodynamische verfijningen, bijvoorbeeld, zijn ontworpen om de luchtweerstand te verminderen, wat op zijn beurt het bereik van de auto verhoogt. Dit is geen kwestie van vorm over functie; het is een slimme combinatie van beide.

De nieuwe Model 3 heeft scherpere carrosserielijnen en geoptimaliseerde oppervlakken. Het doel? Vermindering van luchtweerstand en windgeruis. Dergelijke aanpassingen lijken misschien klein, maar bij elektrische voertuigen kunnen ze een significante impact hebben op de efficiëntie.

De velgen en banden zijn vaak een onderbelicht aspect als het gaat om energie-efficiëntie. De nieuwste Model 3 komt met velgen die niet alleen mooier zijn, maar ook zijn ontworpen om de luchtstroom te optimaliseren. Ook dit draagt direct bij aan een groter bereik. Door de verbeterde aerodynamica is de actieradius van de Tesla Model 3 gestegen tot 629 kilometer (volgens WLTP).

Verbeterde lichttechnologie

Het gaat bij de nieuwe verlichting van de Model 3 niet alleen om design. Het nieuwe lichtconcept omvat een reeks technologische verbeteringen, van de helderheid van de kleuren tot de integratie in de achterklep. Deze details zijn meer dan cosmetisch; ze dragen bij aan zowel de zichtbaarheid als de veiligheid van het voertuig.

Comfortabeler en veiliger

Het interieur van Tesla De keuze voor premium materialen in het interieur, zoals echt aluminium en hoogwaardig textiel, dient meerdere doelen. Ze verbeteren niet alleen het comfort en de esthetiek, maar hebben ook een lage dichtheid, wat bijdraagt aan de algehele efficiëntie van het voertuig. Het is een voorbeeld van hoe Tesla techniek en comfort samenvoegt in één naadloze ervaring.

Tesla's nieuwe generatie audiosysteem en verbeterde connectiviteitsopties zijn ontworpen voor de moderne gebruiker. Ze bieden niet alleen meer entertainment bieden ook diverse nieuwe veiligheidsfeatures.

Nog stiller

Niet alleen de eerder beschreven verbeterde stroomlijn reduceert het geluid. De Tesla Model 3 wordt een toevluchtsoord van stilte. Dankzij akoestisch glas en andere geluiddempende materialen is het interieur namelijk stiller dan ooit. Dit verbetert niet alleen het comfort, maar draagt ook bij aan de algehele rijervaring en focus van de bestuurder.

Prijzen van Tesla Model 3 blijven scherp

In een tijdperk waarin diverse autofabrikanten de prijzen vanwege de gestegen kosten moesten verlagen, koos Tesla voor een heel andere strategie: een prijsverlaging. Andere fabrikanten volgden, maar uiteraard niet van harte. En natuurlijk is ook de vernieuwde Tesla Model 3 heel scherp geprijsd.

De RWD-uitvoering is in Nederland verkrijgbaar vanaf € 42.990 – waarmee hij dus nog steeds voor de SEPP-subsidie in aanmerking komt – terwijl kopers € 50.990 voor de Long Range-versie moeten betalen. Prijzen waar de concurrentie ongetwijfeld een harde dobber aan zal hebben. Maar, zoals gezegd: de grootste concurrent is nog steeds de Tesla Model Y. En dat is voor de Amerikaanse fabrikant niet meer dan een luxeprobleem, voor zover het überhaupt een probleem is.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie