Renault Scenic E-Tech Electric: volledig elektrisch, maar niet meer die typische gezinswagen
De autowereld is in een constante staat van evolutie. Daarbij nemen sommige auto’s het voortouw. De allereerste Renault Scenic bijvoorbeeld, een midi-MPV die voor een enorme toevloed van soortgelijke modellen zorgde. Met de komst van de eerste elektrische Scenic neemt Renault als een der laatsten afscheid van deze bouwvorm. De Renault Scenic E-Tech Electric, zoals hij voluit heet, is namelijk een SUV cross-over. Volledig elektrisch, wel te verstaan.
De evolutie van de Renault Scenic
Hoewel de allereerste Renault Scenic in 1996 op de markt werd gezet als een echte gezinswagen, duurde het niet lang voordat ook de oudere automobilisten de voordelen van de Scenic wisten te waarderen. Deze compacte auto bood een heleboel ruimte en ook een prettig hoge instap. Ook Renault merkte dat en paste het concept in de loop der jaren iets aan. Daardoor is de Scenic in zijn 27-jarige bestaan heel langzaam geëvolueerd en een soort van ‘boomer auto’ geworden.
De sterke opkomst van de SUV zorgde daarbij voor steeds meer concurrentie. Ook die zijn immers prima geschikt als gezinswagen én hebben de door oudere automobilisten zo gewaardeerde hogere instap. Andere automerken zoals Opel en Nissan hebben daarom al afscheid genomen van de MPV. En nu gaat ook Renault overstag met de introductie van de volledig elektrische Scenic E-Tech Electric. Dit is de eerste Scenic die geen MPV maar een SUV cross-over is.
En waarom ook niet. De bouwvorm van een SUV biedt ongeveer net zo veel mogelijkheden als een MPV. Een elektrisch platform zorgt ook nog eens voor relatief veel ruimte én voor een mooie vlakke vloer in het interieur. De nieuwe Scenic is dan wel niet meer die specifieke gezinswagen van toen, maar hij biedt wel nagenoeg hetzelfde, en misschien zelfs wel meer.
Specificaties
De auto is gebouwd op het CMF-EV platform, speciaal ontworpen voor elektrische voertuigen. Dat is hetzelfde platform als Renault voor de Megane E-Tech Electric gebruikt. Uiteraard lijkt hij qua design ook heel aardig op de Megane E-Tech Electric, al is hij een stuk groter en hoger. De elektrische Scenic is zelfs 27 centimeter langer dan de Megane.
Bovendien is hij ook ruim 6 centimeter langer dan de huidige Scenic. Qua ruimte biedt hij dus alles wat een gezin nodig heeft, en uiteraard ook voor de wat oudere generatie. Maar wat we wel gaan missen, is de tweede zitrij met de drie gelijke stoelen, al is dat iets wat ook in de voorlaatste versies van de Scenic al verdwenen was.
Laten we de afmetingen van de laatste (vierde) generatie eens vergelijken met die van de nieuwe, elektrische versie:
Renault Scenic E-Tech Electric | Renault Scenic 4e gen. | |
Lengte | 4.470 mm | 4.406 mm |
Breedte | 1.864 mm | 1.866 mm |
Hoogte | 1.571 mm | 1.653 mm |
Wielbasis | 2.785 mm | 2.734 mm |
Bagageruimte | 545 liter | 506 liter |
Uiteraard biedt het interieur van de Renault Scenic E-Tech Electric een heleboel ruimte en comfort. De auto biedt voldoende ruimte voor vijf volwassenen én hun bagage. Hun rijervaring wordt vergroot door het ‘Solarbay opacifying’ panoramadak terwijl de achterpassagiers kunnen profiteren van de slimme en veelzijdige ‘Ingenious’ armsteun. Ook qua multimedia en connectiviteit heeft de nieuwe Scenic genoeg te bieden. Het OpenR Link multimediasysteem maakt een breed scala aan apps en connectiviteitsopties mogelijk. Renault heeft samengewerkt met de bekende componist Jean-Michel Jarre om een unieke geluidsbeleving in de auto te creëren.
Twee versies
Renault biedt de Scenic E-Tech Electric aan in twee versies: een Standard Range en een High Range. De laatste heeft niet alleen een groter accupakket en grotere actieradius, maar ook een krachtigere aandrijflijn.
Specificatie | Standard Range | High Range |
Motorvermogen (kW) | 125 kW | 160 kW |
Accucapaciteit (kWh) | 60 kWh | 87 kWh |
Koppel (Nm) | 280 Nm | 300 Nm |
Maximale DC-oplaadsnelheid (kW) | 130 kW | 150 kW |
Actieradius (WLTP, km) | > 420 km | > 620 km |
Acceleratie 0-100 km/u (sec) | 9.3 sec | 8.4 sec |
Maximale snelheid (km/u) | 150 km/u | 170 km/u |
Onthulling op de IAA Mobility 2023
De nieuwe elektrische Scenic werd onthuld op de IAA Mobility 2023, en daar is te zien dat hij niet veel afwijkt van de vorig jaar gepresenteerde conceptauto. De nieuwe Scenic E-Tech Electric trok bijzonder veel aandacht op de stand van Renault, maar gelukkig zijn onze redactieleden erin geslaagd om een paar exclusieve foto’s van de nieuwe Scenic te maken en konden ze er ook even in zitten.
We verwachten dat de Renault Scenic E-Tech Electric begin volgend jaar op de markt komt, en dat onze redactie er voor die tijd al uitgebreid kennis mee kan maken.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford