Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Renault Scenic E-Tech Electric: volledig elektrisch, maar niet meer die typische gezinswagen

Auteur Bas van der Weerd
05 september 2023

De autowereld is in een constante staat van evolutie. Daarbij nemen sommige auto’s het voortouw. De allereerste Renault Scenic bijvoorbeeld, een midi-MPV die voor een enorme toevloed van soortgelijke modellen zorgde. Met de komst van de eerste elektrische Scenic neemt Renault als een der laatsten afscheid van deze bouwvorm. De Renault Scenic E-Tech Electric, zoals hij voluit heet, is namelijk een SUV cross-over. Volledig elektrisch, wel te verstaan.

De evolutie van de Renault Scenic

Hoewel de allereerste Renault Scenic in 1996 op de markt werd gezet als een echte gezinswagen, duurde het niet lang voordat ook de oudere automobilisten de voordelen van de Scenic wisten te waarderen. Deze compacte auto bood een heleboel ruimte en ook een prettig hoge instap. Ook Renault merkte dat en paste het concept in de loop der jaren iets aan. Daardoor is de Scenic in zijn 27-jarige bestaan heel langzaam geëvolueerd en een soort van ‘boomer auto’ geworden.

De sterke opkomst van de SUV zorgde daarbij voor steeds meer concurrentie. Ook die zijn immers prima geschikt als gezinswagen én hebben de door oudere automobilisten zo gewaardeerde hogere instap. Andere automerken zoals Opel en Nissan hebben daarom al afscheid genomen van de MPV. En nu gaat ook Renault overstag met de introductie van de volledig elektrische Scenic E-Tech Electric. Dit is de eerste Scenic die geen MPV maar een SUV cross-over is.

En waarom ook niet. De bouwvorm van een SUV biedt ongeveer net zo veel mogelijkheden als een MPV. Een elektrisch platform zorgt ook nog eens voor relatief veel ruimte én voor een mooie vlakke vloer in het interieur. De nieuwe Scenic is dan wel niet meer die specifieke gezinswagen van toen, maar hij biedt wel nagenoeg hetzelfde, en misschien zelfs wel meer.

Specificaties

De auto is gebouwd op het CMF-EV platform, speciaal ontworpen voor elektrische voertuigen. Dat is hetzelfde platform als Renault voor de Megane E-Tech Electric gebruikt. Uiteraard lijkt hij qua design ook heel aardig op de Megane E-Tech Electric, al is hij een stuk groter en hoger. De elektrische Scenic is zelfs 27 centimeter langer dan de Megane.

Bovendien is hij ook ruim 6 centimeter langer dan de huidige Scenic. Qua ruimte biedt hij dus alles wat een gezin nodig heeft, en uiteraard ook voor de wat oudere generatie. Maar wat we wel gaan missen, is de tweede zitrij met de drie gelijke stoelen, al is dat iets wat ook in de voorlaatste versies van de Scenic al verdwenen was.

Laten we de afmetingen van de laatste (vierde) generatie eens vergelijken met die van de nieuwe, elektrische versie:


Renault Scenic E-Tech Electric

Renault Scenic 4e gen.

Lengte

4.470 mm

4.406 mm

Breedte

1.864 mm

1.866 mm

Hoogte

1.571 mm

1.653 mm

Wielbasis

2.785 mm

2.734 mm

Bagageruimte

545 liter

506 liter

Uiteraard biedt het interieur van de Renault Scenic E-Tech Electric een heleboel ruimte en comfort. De auto biedt voldoende ruimte voor vijf volwassenen én hun bagage. Hun rijervaring wordt vergroot door het ‘Solarbay opacifying’ panoramadak terwijl de achterpassagiers kunnen profiteren van de slimme en veelzijdige ‘Ingenious’ armsteun. Ook qua multimedia en connectiviteit heeft de nieuwe Scenic genoeg te bieden. Het OpenR Link multimediasysteem maakt een breed scala aan apps en connectiviteitsopties mogelijk. Renault heeft samengewerkt met de bekende componist Jean-Michel Jarre om een unieke geluidsbeleving in de auto te creëren.

Twee versies

Renault biedt de Scenic E-Tech Electric aan in twee versies: een Standard Range en een High Range. De laatste heeft niet alleen een groter accupakket en grotere actieradius, maar ook een krachtigere aandrijflijn.

Specificatie

Standard Range

High Range

Motorvermogen (kW)

125 kW

160 kW

Accucapaciteit (kWh)

60 kWh

87 kWh

Koppel (Nm)

280 Nm

300 Nm

Maximale DC-oplaadsnelheid (kW)

130 kW

150 kW

Actieradius (WLTP, km)

> 420 km

> 620 km

Acceleratie 0-100 km/u (sec)

9.3 sec

8.4 sec

Maximale snelheid (km/u)

150 km/u

170 km/u

Onthulling op de IAA Mobility 2023

De nieuwe elektrische Scenic werd onthuld op de IAA Mobility 2023, en daar is te zien dat hij niet veel afwijkt van de vorig jaar gepresenteerde conceptauto. De nieuwe Scenic E-Tech Electric trok bijzonder veel aandacht op de stand van Renault, maar gelukkig zijn onze redactieleden erin geslaagd om een paar exclusieve foto’s van de nieuwe Scenic te maken en konden ze er ook even in zitten.

We verwachten dat de Renault Scenic E-Tech Electric begin volgend jaar op de markt komt, en dat onze redactie er voor die tijd al uitgebreid kennis mee kan maken.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie