Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Renault Scenic: geschiedenis herhaalt zich

Auteur Jasper Engel
13 maart 2024

In 1996 maakte het grote Europese publiek kennis met een nieuw segment auto's, namelijk de compacte Multi Purpose Vehicle (MPV) gebaseerd op personenauto's zoals de Renault Megane. Het lijkt moeilijk voor te stellen, maar het segment bestond op de Nissan Prairie en Mitsubishi Space Runner na nauwelijks. 

Een compacte betaalbare en vooral praktische gezinsauto die dankzij de interieurruimte en slimme opbergvakken hoog op het verlanglijstje van velen stond. Renault hanteerde de filosofie dat alle inzittenden even belangrijk zijn en ontwierp de auto van binnen naar buiten. Mede geholpen door de Car of the Year award destijds, was de Scenic met in totaal 161.000 stuks in Nederland alleen al een succesnummer voor het Franse merk. In 1998 volgde Mercedes-Benz met de A-klasse en nog later kwam Opel met de 7-zits Zafira, waarmee de MPV in het compacte segment vaste voet aan de grond kreeg.

Van MPV naar SUV

Nu maakt Renault de moedige keuze om juist die MPV-succesformule niet voort te zetten en van de Scenic een elektrische SUV te maken. Omdat SUV's als geheel wel populair zijn, maar niet direct bekend staan om hun praktische binnenruimte, hadden de ontwerpers een flinke uitdaging om de twee kernwaarden met elkaar te combineren.

Nieuw design

Door elektrificatie ontstaan er genoeg mogelijkheden die het interieur ten goede komen. Zo kun je de wielbasis langer maken, waardoor er meer beenruimte tussen de achterbank en de voorstoelen ontstaat. Ook biedt het ontbreken van een grote en zware brandstofmotor meer mogelijkheden om extra opbergruimte te creëren. Iedere autofabrikant gaat daar weer anders mee om. Veel EV's hebben de aandrijving op de achterwielen. Daardoor ontstaat een mogelijkheid om aan de voorzijde een zogenaamde 'Frunk' voor extra bagage hebben. De scenic heeft deze overigens niet vanwege de aandrijving op de voorwielen. 

Door de grotere wielbasis hebben passagiers op de achterbank meer ruimte tussen de achterbank en de voorstoelen, maar vanwege de accu onder de voeten met hun knieën wat meer opgetrokken komen te zitten. Door de kenmerkende hogere zit van een SUV heeft de Scenic daar overigens weinig last van. Met een totale lengte van 447 centimeter en een wielbasis van 278 centimeter staan de wielen op de hoeken van de auto. Een langere wielbasis betekent ook een grotere draaicirkel, maar met slechts 10,9 meter kun je met de Scenic makkelijk in een parkeerhaven steken.

Vier uitvoeringen, twee accu's en twee motoren

De krachtigste motor levert 220 pk, waarmee je in minder dan 8 seconden naar 100 km/h versnelt, terwijl de 170 pk variant daar bijna 1 seconde langer voor nodig heeft. Beide versies kunnen 1.100 kg trekken. De Scenic begint bij een aanschafwaarde van € 42.470. Deze uitvoering heeft een vermogen van 170 pk en standaard een accu van 60 kWh, waarmee je 430 km kunt rijden. De Techno is € 2.500 duurder en heeft het Renaults Open Rlink, waarmee je via Google kunt navigeren. Alle modellen zijn standaard voorzien van 19" of 20" lichtmetalen velgen en metaallak. Opladen kan thuis of publiek met de standaard 22 kW omvormer of langs de snelweg met een vermogen 130 kW of zelfs 150 kW. waarna je na 15 minuten laden ongeveer 150 tot 200 km kunt rijden.

De Google-integratie is overigens wel een aanrader. Het vinden van een laadpaal en een goede voorspelling van de actieradius, waarbij er continu wordt gekeken naar het energieverbruik en de rij-omstandigheden, werkt goed waardoor begrippen als 'range anxiety' definitief tot het verleden behoren. 

Indien je je niet wilt houden aan de particuliere subsidiegrens van € 45.000, kun je ook kiezen voor de sportief getinte Esprit Alpine, die met de accu van 87 kWh maar liefst 625 km ver kan komen, of het topmodel genaamd Iconic voor € 51.670.

Circulair

De Scenic wordt in Frankrijk gebouwd en over dat proces is lang nagedacht. Ten eerste worden nagenoeg alle onderdelen in Europa geproduceerd en van de 600 toeleveranciers staan er 300 op een afstand van minder dan 100 km van de Renault-fabrieken. Ten tweede is 24% van de massa afkomstig uit recyclestromen zoals plastic flessen. En als klap op de vuurpijl is de nieuwe Scenic 90% recyclebaar.

En sturen maar

Met 1.890 kg heeft de Scenic een relatief laag gewicht. Elektrische auto's zijn per definitie wat zwaarder vanwege de accu. Bij de Scenic weegt de 60 kWh-accu 411 kg, terwijl de grote versie ruim over de 500 kg gaat. Niet zo gek dat veel EV's ruim over de 2.000 kg gaan. Bij de Scenic is dat beduidend minder, hetgeen de rijeigenschappen ten goede komt. Bijkomend voordeel is een lager MRB-tarief wanneer deze voor EV's wordt ingesteld. Of die nou gaat komen of niet; je kunt er maar een keer over nagedacht hebben.

Het zwaartepunt ligt laag en dat merk je goed in de bochten. Van veel overhellen is geen sprake. Door het relatief lage gewicht heeft de Scenic ook een fijn veerkarakter. Je voelt goed wat er onder de auto gebeurt waardoor de Scenic je al snel vertrouwen geeft. Door de extra isolatielaag is de Scenic ook een fractie stiller dan de rest. De geluiden die je hoort komen uit de speakers met de bedoeling dat je ze ook hoort.

Gewone knopjes en schermen

De trend dat alles via het centraal geplaatste scherm bediend moet worden, is voor de Scenic niet van toepassing. Achter het stuur zie je wel 2 loeigrote schermen die het dashboard weliswaar domineren, maar daaronder en op het stuur bevinden zich de veel gebruikte functies zoals het hoort. Alles is logisch ingedeeld, waardoor wij al snel gewend waren aan de plaatsing van alle functies. Voor je neus een snelheidsmeter die je zelfs vanaf de maan kunt aflezen, en de rijcoach die vriendelijk je rijgedrag zoals de positie op de rijbaan en de afstand tot je voorligger in de gaten houdt. In het midden bevindt zich het andere grote scherm met de Google-navigatie, waar je allerlei functies kunt instellen.

Conclusie rijtest Renault Scenic 2024

We kunnen ons wel vinden in het oordeel van de Europese jury van het jaarverkiezing. Renault heeft een betaalbare en mooi ontworpen SUV op de markt gebracht zonder in te boeten op praktisch gebruiksgemak. Daarmee heeft het Franse merk de twee verschillende werelden weten te combineren. De Scenic is enkel leverbaar met voorwielaandrijving, waardoor je ook geen opbergmogelijkheid voorin hebt. Is dat erg? Voor laadkabels misschien wat onhandig, maar daarvoor krijg je wel een flinke bagageruimte van maar liefst 545 liter voor terug. In dit segment moet je ook wel goed presteren, want de concurrentie is fel en het aanbod van andere automerken is groot. Uiteindelijk kan er maar één de winnaar zijn, en dat is volgens de Europese jury toch echt de Scenic.


Jasper Engel

Jasper Engel

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie