Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Rappe Abarth 600e allereerst in een gelimiteerde 'Scorpionissima' launch editie

Auteur Bas van der Weerd
09 februari 2024

In navolging van de Fiat 600e introduceert Abart, het sportieve submerk van de Italiaanse autofabrikant Fiat, de rappe Abarth 600e. Deze elektrische cross-over is uiteraard gebaseerd op de Fiat 600e en herbergt onder anderen een krachtige aandrijflijn met een vermogen van maar liefst 240 pk. Daarmee is dit ook het krachtigste model ooit voor Abarth.

Alleen nog maar elektrisch

Met de lancering van de Abarth 600e betreedt Abarth een nieuwe fase in zijn geschiedenis, die nu volledig is gericht op elektrische mobiliteit. Abarth neemt hierbij een redelijk unieke positie in, omdat het een goed gelukte combinatie van sportiviteit en duurzaamheid belooft. Het succes van de Abarth 600e zal waarschijnlijk een belangrijke invloed hebben op de toekomstige richting van het merk, al zal het merk natuurlijk grotendeels afhankelijk blijven van de modellen die Fiat op de markt brengt, om die vervolgens te ‘adopteren’. En lang niet ieder model van Fiat zal daarvoor geschikt zijn.

Blikvangertje

Het eerste wat opvalt aan de Abarth 600e is de opvallende Hypnotic Purple kleur. Die kleur trekt, in combinatie met een aantal sportieve elementen, onder anderen bestaande uit grote 20-inch lichtmetalen velgen en een prominente achterspoiler, meteen de aandacht en benadrukt ook de sportieve en exclusieve aard van de auto. Hiermee onderscheidt de Abarth 600e zich duidelijk van zijn Fiat-tegenhanger en plaatst hem toch min of meer in een klasse apart.

Krachtiger dan ooit

De Abarth 600e beschikt dus over een elektrische aandrijflijn met een vermogen van maar liefst 240 pk. Dat vermogen wordt alleen via de achterwielen op de weg overgebracht. Om dat allemaal in goede banen te leiden, is de sterkste Abarth ooit voorzien van een mechanisch limited-slip differentieel, krachtigere remmen en high-performance banden.

Luxe en comfort

Alles staat bij Abarth in het teken van een superieure rijervaring. Daar zal het interieur ook aan bijdragen. Maar er zijn nog maar weinig details bekend over het interieur van de Abarth 600e. We mogen natuurlijk verwachten dat het interieurdesign en het geboden comfort de sportieve en luxe identiteit van Abarth zullen weerspiegelen. Met een combinatie van kwalitatieve materialen en geavanceerde technologie zal de Abarth 600e ongetwijfeld een premium rijervaring bieden.

Exclusiviteit verzekerd

De Abarth 600e zal eerst uitsluitend verkrijgbaar zijn in een speciale 'Scorpionissima' launch editie. Dit aantal is gelimiteerd tot 1949 stuks - een eerbetoon aan het oprichtingsjaar van Abarth. Dat fenomeen zagen we onlangs ook bij de nieuwe elektrische Lancia Ypsilon. De exclusiviteit van zo’n gelimiteerde versie verhoogt natuurlijk de aantrekkingskracht van een nieuw model. Bovendien is het een mooi gebaar om bij de introductie van een nieuw, elektrisch model ook de historische waarde van het merk te benadrukken. Ook al bestaat Abarth dus nog niet zo heel erg lang.

Zien we deze aandrijflijn straks ook in andere Stellantis modellen?

De Abarth 600e is niet alleen een mooie toevoeging aan de tot nu toe erg beperkte portfolio van het Italiaanse merk. De krachtige aandrijflijn zou – we hebben het immers over een van de merken uit de stal van Stellantis – ook wel eens in snelle, sportieve uitvoeringen van andere merken kunnen worden toegepast. We hadden het laatst al over een eventuele HPE-uitvoering van Lancia Ypsilon. En wie weet zien we deze aandrijflijn ook ooit teug in een GTI-versie van de Peugeot e-208 of Opel Corsa Electric. En laten we ook niet vergeten dat Lancia ook nog met meer elektrische modellen komt, en dat Alfa Romeo er ook nog wat op de planning heeft staan. Wie weet.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie