Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Nieuwe elektrische Lancia Ypsilon eerst in een exclusieve, gelimiteerde editie

Auteur Bas van der Weerd
05 februari 2024

Op 14 februari 2024 zal Lancia de nieuwe Ypsilon onthullen, de eerste aanzet die het Italiaanse merk doet in de transformatie naar elektrisch rijden. Hoewel Lancia buiten Italië bijna van de markt is verdwenen, doet het merk het in eigen land nog heel aardig. Daar is de Lancia Ypsilon een van de hardlopers. Dat zal ongetwijfeld een van de redenen zijn waarom Stellantis, eigenaar van Lancia, besloot dat de Ypsilon het eerste model is dat én in een volledig elektrische variant verkrijgbaar zal zijn, én via een nieuw dealernetwerk in verschillende Europese markten zal worden aangeboden. Men gaat dit jaar aan de slag met veertig nieuwe verdelers in zes Europese landen. Volgend jaar volgen er nog eens zeventig nieuwe verkooppunten.

Onthulling op Valentijnsdag

Lancia heeft de laatste tijd al wat teasers verspreid en er waren ook al wat spionagefoto’s verschenen. Ook had men laten weten dat de Ypsilon in februari zou worden onthuld. Dat blijkt te kloppen, aangezien Lancia nu aankondigt dat nieuwe Ypsilon op 14 februari – inderdaad, Valentijnsdag – officieel in Milaan zal worden gepresenteerd. Ook kondigt Lancia aan dat er als eerste een exclusieve editie, gelimiteerd tot 1906 genummerde exemplaren, zal worden geproduceerd. Dit getal komt overeen met het jaar waarin het Italiaanse merk is opgericht, op deze manier wil men de rijke historie van Lancia sinds de oprichting in dat jaar vieren.

De allereerste elektrische Lancia

Voor Lancia zelf zal de nieuwe Ypsilon, Lancia's eerste volledig elektrische model, een kleine revolutie zijn. Maar het Italiaanse merk is er natuurlijk wel rijkelijk laat mee. Maar dat is ergens best wel logisch. De verkopen van Lancia vinden de laatste jaren nagenoeg allemaal plaats in Italië. En als men ergens een fervent fan van de dieselmotor is, dan is het Italië wel. Daarom had de ontwikkeling van elektrische modellen helemaal niet zo’n hoge prioriteit. Maar nu Lancia onder aanvoering van Stellantis weer ‘internationaal’ aan de weg wil gaan timmeren, ontkom je niet alleen elektrificatie.

Vandaar de ietwat verlate komst van de allereerste elektrische Lancia. Uiteraard combineert het Italiaanse merk dat met een stukje historie. Wie zich de fameuze Lancia Stratos kan herinneren, heeft misschien ook nog een beeld van de ronde achterlichten in het hoofd zitten. Welnu, zulke achterlichten zien we ook terug op de nieuwe Lancia Ypsilon. Niet dat die achterlichten zo uniek zijn, als je bedenk dat de NSU Prinz, BMW 2002 en Opel Manta bijvoorbeeld ook ronde achterlichten hadden.

Lancia Ypsilon Edizione Limitata Cassina

Maar het blijft evengoed leuk dat Lancia traditie, design en moderne technologie blijft combineren. Wat dat design betreft, we hadden het al even over die gelimiteerde editie. Die kun je in Italië al pre-orderen en heet Lancia Ypsilon Edizione Limitata Cassina. Dat laatste woord verwijst naar de samenwerking met het Italiaanse designhuis Cassina, bekend om zijn hoogwaardige meubeldesign. Deze samenwerking moet het interieurdesign van de Ypsilon naar een hoger niveau tillen. De ‘Blu Zaffiro’ exterieurkleur (saffierblauw) en een interieur met blauwe tinten en fluwelen stoelen, moeten een unieke mix van Italiaanse elegantie en comfort bieden. Cassina's bijdrage is ook zichtbaar in het speciaal ontworpen multifunctionele tafeltje boven de middenconsole. Een ingebouwd espressoapparaat ontbreekt helaas nog.

Specificaties à la Corsa en 208

In de nieuwe Lancia Ypsilon combineert het Italiaanse merk erfgoed met toekomstvisie, en dus ook met een volledig elektrische aandrijflijn. Hierbij maakt men gebruik van hetzelfde platform van bijvoorbeeld de Peugeot e-208 en Opel Corsa Electric – wie goed kijkt en vergelijkt ziet dat de contouren van de Ypsilon en Corsa aardig overeenkomen – zodat de specificaties geen verrassing zijn. Als we even bij de nieuwste versie van de Corsa spieken dan kunnen we voorspellen dat de Ypsilon een accupakket krijgt dat netto een capaciteit van 48,1 kWh heeft. Dat geeft de Ypsilon volgens het persbericht van Lancia een WLTP-rijbereik van 403 kilometer. De aandrijving zelf zal door de bekende 115 kW (156 pk) elektromotor worden verzorgd. Daarmee zal hij in een seconde of acht naar de 100 km/u kunnen sprinten. Opladen aan de normale AC-laadpaal gaat waarschijnlijk met de bekende 11 kW terwijl de laadsnelheid aan de DC-snellader hoogstwaarschijnlijk maximaal 100 kW zal bedragen.

Nieuw infotainmentsysteem

Naast het feit dat dit het allereerste elektrische model van Lancia is, is ook het S.A.L.A. (Sound Air Light Augmentation) infotainmentsysteem interessant. Het is namelijk voor het eerst dat Stellantis dit recent ontwikkelde systeem op een productieauto toepast. Verder kunnen we nog uitkijken naar een krachtigere sportversie (Ypsilon HPE). Die komt waarschijnlijk in 2025 en zal over zo’n 240 pk beschikken. Lancia zal trouwens ook een mild-hybride variant introduceren, waarschijnlijk vooral om de dieselminnende thuismarkt niet teleur te stellen. Maar laten we eerst maar eens kijken of Lancia's ambitieuze plannen om haar aanwezigheid in Europa te vergroten inderdaad gaat slagen. Want voorlig moeten al die dealers het met één enkel model doen. Zelfs in Italië is het alleen nog maar de Ypsilon in de showroom van de dealers (en de website van Lancia) te vinden.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie