Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Porsche Macan GTS maakt het rijtje compleet

Porsche Macan GTS maakt het rijtje compleet

Auteur Bas van der Weerd

Voor wie net iets meer finesse wil

Met de komst van de volledig elektrische Macan GTS maakt Porsche zijn SUV-gamma completer én scherper. De GTS richt zich niet op brute kracht, maar op rijdynamiek, uithoudingsvermogen en precisie. Met 420 kW (571 pk) ‘overboost’ vermogen, 955 Nm koppel en een 0-100-tijd van 3,8 seconden vult hij het gat tussen de Macan 4S en Turbo. Het rijbereik bedraagt tot 586 kilometer (WLTP), snelladen kan met een snelheid tot 270 kW, goed voor 10-80 procent opladen in 21 minuten.

Een echte Gran Turismo Sport

De Macan GTS krijgt niet zomaar een sportpakket, maar een diepgaand aangepast onderstel en thermisch geoptimaliseerd aandrijfsysteem. Daarmee bewijst Porsche dat het label ‘Gran Turismo Sport’ ook in het elektrische tijdperk zijn betekenis behoudt: sportief, maar ook comfortabel en praktisch.

Meer focus op de bestuurder

De Macan GTS deelt zijn technische basis met de Turbo, maar is meer gericht op consistentie dan op brute kracht. De achteras herbergt dezelfde 230 mm elektromotor met 900A-siliciumcarbide-omvormer, maar de software-aansturing is anders afgesteld. Een sperdifferentieel (PTV Plus) en het snel reagerende e-PTM-vierwielaandrijfsysteem zorgen voor directe koppelverdeling.

Het onderstel is het meest onderscheidende element. Porsche gebruikt adaptieve sportluchtvering met PASM en verlaagt de auto met 10 millimeter. Dempers, stabilisatoren en stuurinrichting zijn GTS-specifiek. Wie nog meer precisie wil, kan achterasbesturing aanvinken. Het resultaat is een Macan die lichter aanvoelt dan zijn 2,3 ton doet vermoeden, met meer balans in snel genomen bochten en een beter herstel na lastwissels.

De Taycan-afgeleide ‘Track mode’ optimaliseert accukoeling en vermogensafgifte onder langdurige belasting. Daarmee voorkomt Porsche het bekende EV-probleem van een afgeknepen vermogen bij herhaald hard accelereren — een relevant voordeel voor wie het gaspedaal van zijn SUV intensief gebruikt, bijvoorbeeld op de Autobahn.

Balans tussen prestaties en bereik

De cijfers spreken voor zich: 420 kW in overboost-modus, 955 Nm en 0-100 km/u in 3,8 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. De energie voor die prestaties komt van een 100 kWh-accu die met 800-volt-techniek laadt tot 270 kW. Aan een geschikte snellader duurt 10-80 procent slechts 21 minuten.

Het WLTP-bereik van 586 kilometer is iets lager dan dat van de Macan 4S, maar dat is te verklaren door de zwaardere aandrijflijn en bredere banden. De GTS blijft echter ruim binnen de verwachtingen van het segment. Met een trekgewicht van 2.500 kilogram blijft de elektrische Macan bovendien ook uitstekend inzetbaar voor caravan of aanhanger.

GTS-herkenning in details

Uiterlijk maakt de GTS het verschil met donkere accenten rond de voorzijde, getinte Matrix-LED-koplampen en verbrede sideskirts. De nieuwe Sport Design-set — vanaf 2026 voor alle Macans beschikbaar — verschijnt hier voor het eerst standaard, inclusief zwarte contrastdelen en een diffuser met extra diepte.

Binnenin overheerst Race-Tex: op stoelen, stuur en deurpanelen. De 18-wegs adaptieve sportstoelen zijn standaard. Het optionele GTS-interieurpakket verbindt binnen- en buitenkleur via stiksels en gordels in Carmine Red, Lugano Blue of Slate Grey Neo. Zelfs het 3D-voertuigmodel in het digitale dashboard past zich aan de gekozen carrosseriekleur aan.

Het Porsche Electric Sport Sound-systeem heeft voor de GTS twee unieke klankprofielen in de modi Sport en Sport Plus — meer toon, minder volume.

Digitalisering en comfortupdates

Net als de rest van de Macan-reeks krijgt de GTS de nieuwste digitale snufjes: de Porsche Digital Key, verbeterde parkeerhulp en de spraakgestuurde AI-Voice Pilot. Het infotainment biedt uitgebreide streaming- en game-opties.

Dat alles in een strak en snel reagerend systeem met een hoog oplossend vermogen. Porsche combineert zo de klassieke rijdersgerichtheid met moderne connectiviteit, zonder dat het geheel als overkill aanvoelt.

Porsche Macan (EV) — modeloverzicht Nederland oktober 2025

Model

Vermogen (overboost)

0–100 km/u

WLTP-bereik

Richtprijs NL (indicatief)

Macan

265 kW / 360 pk

5,7 s

536–641 km

€86.000

Macan 4

300 kW / 408 pk

5,2 s

528–611 km

€89.600

Macan 4S

380 kW / 516 pk

4,1 s

512–606 km

€96.700

Macan GTS

420 kW / 571 pk

3,8 s

531–586 km

€109.700

Macan Turbo

470 kW / 639 pk

3,3 s

529–590 km

€121.700

De GTS vult precies het gat tussen 4S en Turbo. Hij is krachtiger en scherper dan de 4S, maar met een vriendelijker prijskaartje en verbruik dan de Turbo. Voor wie sportiviteit zoekt zonder overdaad, lijkt dit de logische keuze.

Rationele sportiviteit

De Macan GTS is een verfijning zoals we die al vaker zien bij Porsche. Het lijkt bijna onmogelijk om iets te verbeteren wat al zo goed is, maar dat lukt de Duitse sportwagenfabrikant ook nu weer. Met betere prestaties dan je zou kunnen wensen, genoeg comfort voor dagelijks gebruik, en met techniek die blijft presteren. Een elektrische SUV die de grens tussen rationeel en emotioneel rijden subtiel oprekt. Precies dat wat je van een GTS zou mogen verwachten.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie