Nieuwe Porsche Taycan komt 35 procent verder

Auteur Arjan Hordijk
11 februari 2024

Vorige week bracht Porsche al het nieuws naar buiten dat de nieuwe Taycan een indrukwekkende range heeft van 587 kilometer. Nu heeft Porsche meer bekend gemaakt rondom de 2024 Porsche Taycan. Het Duitse merk spreekt zelf van een grote update. De nieuwe versie blijft uiteraard beschikbaar als Sport Sedan, Cross Turismo en de Sport Turimso. Met de update heeft de Taycan, naast een aangescherpte styling, meer van alles. Meer vermogen, meer bereik, meer acceleratie en meer kW DC-laadsnelheid.

Meer vermogen

De standaard Porsche Taycan levert nu 408 pk. Een vermogen dat ook in de vorige Taycan beschikbaar was, maar dan enkel bij activering van de launch control. Nu is deze 408 pk dus standaard. Hiermee sprint de nieuwe Taycan in 4.8 seconden naar de 100 km/u, 0.6 seconden sneller dan de uitgaande uitvoering. Wie kiest voor de Turbo S uitvoering krijgt zelfs een niet misselijke 952 pk tot zijn beschikking. Klein addertje onder het gras, is dat dit vermogen enkel beschikbaar is als de launch control is geactiveerd. Standaard komt het vermogen uit op 761 pk. Van 0 naar 100 km/u kan nu dan ook in een verbluffende 2.4 seconden! Nieuw is eveneens de push-to-pass function. Vergelijkbaar met de e-boost knop op de Kawasaki Z e-1. Voor 10 seconden levert de Porsche Taycan dan een extra vermogen van 70 kW. Inderdaad, bijvoorbeeld om een inhaalactie in te zetten. Wel is het zaak dan het optionele Sport Chrono Pack aan te vinken.


Meer bereik

De range in de echte wereld is volgens Porsche al een niet misselijk 587 kilometer. De WLTP-norm gooit hier nog wat kilometers bovenop, waardoor de nieuwe Porsche Taycan in staat moet zijn om 678 kilometer op een lading af te kunnen leggen. Een flinke stijging van maar liefst 175 kilometer ten opzichte van het uitgaande model. Mag ook wel, want de batterij groeide eveneens van 93 kWh naar 105 kWh. Wel is het zaak dan te kiezen voor het grotere batterij pakket. 

Naast een toegenomen bereik, is ook het snelladen dus toegenomen. De nieuwe Porsche Taycan kan maleijk tot 320 kW DC-laden dankzij dienst 800-volt laadstructuur. Volgens Porsche is het daardoor mogelijk om tot vijf minuten een laadsnelheid aan te houden van boven de 300 kW, ook bij koudere temperaturen. Die vijf minuten klinken dan misschien niet heel indrukwekkend, maar het vasthouden van een hogere laadsnelheid blijkt zeer effectief. Porsche claimt namelijk dat laden van 10 naar 80 procent nu nog maar 18 minuten bij 15 graden Celsius. Voorheen was dit nog 37 minuten, terwijl de accu dus groeide. 

Meer standaard uitrusting

Porsche wist 15 kilogram te winnen in het gewicht, ondanks de grotere accu en een uitgebreidere standaarduitrusting. Standaard komt de Porsche Taycan nu met Ambient Lighting, Park Assist met achteruitrij camera, automatisch inklapbare spiegels en sfeerverlichting in de spiegels zelf. Binnenin vinden we standaard stoelverwarming en een draadloze telefoonlader. Om de rijervaring naar een hoger plan te tillen is adaptieve luchtvering eveneens standaard. Binnenin vinden we verder nog steeds de drie schermen. Of vier, als we ook het instrumentencluster meenemen. Volgens Porsche is het infotainment systeem daarnaast prettiger in gebruik doordat de interface voorzien is van kleine aanpassingen. Apple Carplay zou nu eveneens beter moeten werken. Nieuw is de In-Car Video functie, waarmee het mogelijk moet zijn om video's te streamen op het passagiers display.

Nieuw exterieur

Aan de buitenzijde zijn eveneens de nodige aanpassingen gedaan. De verlichting is voorzien van een update, zowel voor als achter. De bumper aan de voorzijde is eveneens nieuw. Samen met de plattere lichten aan de voorzijde moet dit zorgen voor het extra benadrukken van de breedte van de Taycan. De nieuwe verlichting aan de voorzijde zijn voorzien van HD-matrix technologie. Aan de achterzijde is het Porsche logo nu geïntegreerd in de LED-verlichting die over de breedte van de auto loopt. Optioneel is dit logo nu ook verlicht mogelijk, met een welkomsverlichting animatie. In tegenstelling tot voorheen is er nu ook meer onderscheid tussen de reguliere Taycan, Turbo en Turbo S.

Arjan Hordijk

Arjan Hordijk

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie