Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Nieuwe Kia EV9 GT en vernieuwde EV6 GT: Sportieve primeurs in Los Angeles

Auteur Bas van der Weerd

De Los Angeles Auto Show is een van dé plekken waar autofabrikanten graag hun nieuwste snufjes aan de wereld tonen. Kia pakt dit jaar flink uit in Los Angeles met de onthulling van twee sportieve toppers: de splinternieuwe EV9 GT en een vernieuwde EV6 GT. Beide modellen beloven hun bestuurders meer dan voldoende vermogen en nog sportievere rijeigenschappen, en dus ook een flinke dosis adrenaline. 

Kia EV9 GT: Ruime én sportieve gezinswagen

De EV9 is Kia's eerste elektrische SUV met drie zitrijen, en met de komst van de GT is daar nu ook een extra sportieve variant van. Onder de forse carrosserie schuilt een krachtige aandrijflijn met twee elektromotoren en uiteraard vierwielaandrijving. Deze twee motoren leveren samen een vermogen van 501 pk, en daarmee sprint de EV9 GT in slechts 4,3 seconden naar 100 km/u. Er zijn natuurlijk nog rappere elektrische SUV’s, maar een dergelijke sprint is nog steeds heel behoorlijk voor een SUV van dit formaat.

Om dat vermogen in goede banen te leiden, is de EV9 GT uitgerust met een elektronisch gestuurde ophanging (ECS). Dit systeem past de demping van de schokdempers aan op basis van de gekozen rijmodus of via de speciale GT-knop op het stuurwiel. Zo kun je met een simpele handbeweging kiezen voor comfort voor de lange snelwegritten, of juist voor een sportievere setup waarmee het rijden op bochtige wegen weer prettiger is. Een leuke noviteit is de virtuele versnellingsbak, dezelfde als de Hyundai Ioniq 5 N heeft. Echt nuttig is hij niet, want hij is immers virtueel. Maar hij simuleert wel de ervaring van een traditionele automaat met 'schakelmomenten' en bijbehorende geluidseffecten. Puur bedoeld om sportief rijden met een elektrische auto nog leuker te maken. En dat mag natuurlijk best, en zeker bij een GT.

Natuurlijk mag een sportief uiterlijk niet ontbreken. De carrosserie is dan wel nagenoeg onveranderd, en ontworpen volgens de inmiddels bekende ‘Opposites United’ designtaal, maar de EV9 GT onderscheidt zich evengoed duidelijk van zijn minder potente broertjes. Hij heeft namelijk exclusieve 21-inch lichtmetalen velgen, neon groene remklauwen en unieke accenten op de bumpers. Ook het interieur is een stukje sportiever, met Alcantara sportstoelen met GT-logo's.

Vernieuwde Kia EV6 GT: Nog beter en krachtiger

Ook de Kia EV6 GT heeft een update gekregen. Net als bij de vernieuwde ‘normale’ vernieuwde EV6 hebben de designers ook de EV6 GT subtiel aangepast met nieuwe Star Map verlichting, scherpere bumpers en een herzien interieur. Binnenin vinden we nu ook Star Map verlichting, een nieuw stuurwiel en een aangepaste middenconsole.

Maar er zijn ook veranderingen die alleen bij de GT-versie van de EV6 toepassing zijn. Kia heeft de EV6 GT nog sportiever gemaakt met een aantal interessante upgrades. Zo levert de aandrijflijn van de vernieuwde EV6 GT maar liefst 601 pk en 740 Nm koppel. En met de nieuwe 'GT Mode' geactiveerd, stijgt dat vermogen ook nog eens naar een indrukwekkende 641 pk en 770 Nm koppel. Net zoals bij de EV9 GT vinden we ook in de EV6 GT een sportiever uitgevoerd interieur, met natuurlijk ook de met Alcantara beklede sportstoelen met GT-logo’s en sportieve stiksels.

Verder heeft ook de vernieuwde Kia EV6 GT de virtuele versnellingsbak die we van de Hyundai Ioniq 5 N kenne, en dus ook in de Kia EV9 GT zit. Kia speelt ook bij de EV6 GT in op de behoefte van een grotere actieradius. Zoals we al eerder schreven, is de vernieuwde EV6 leverbaar met een grotere accu, goed voor een actieradius van 582 km (WLTP) in de normale uitvoeringen met achterwielaandrijving. Ook de vernieuwde EV6 GT is leverbaar met die grotere accu, die in dit geval goed zou moeten zijn voor een actieradius van 513 km (WLTP).

En ook de EV6 GT krijgt de verbeterde Connected Car Navigation Cockpit (ccNC) met snellere processor, hogere resolutie, betere interface en over-the-air updates. Via de Kia Connect Store kun je binnenkort ook diverse digitale extra's downloaden, zoals streamingdiensten, games en een Wi-Fi Hotspot.

Sportieve EV's, maar nog net zo praktisch als anders

Met de EV9 GT en de vernieuwde EV6 GT laat Kia zien dat sportiviteit en praktische bruikbaarheid prima samengaan. Beide modellen hebben hun bestuurders behoorlijk aansprekende prestaties en een sportiever design te bieden. Natuurlijk, het kan altijd nog sportiever en krachtiger. Maar de vraag is of het wel realistisch is om dat van zo’n gezinswagen als de Kia EV9 te verwachten. Stel je voor dat je op de derde zitrij zit, terwijl de bestuurder net zijn sportieve aspiraties wil uitproberen...

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie