Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Hongqi toont ambities, de elektrische EH7 sedan zet ook koers naar Europa

Auteur Bas van der Weerd
07 juni 2024

Het Chinese automerk Hongqi, in eigen land bekend om zijn statige limousines en rijke historie, zet een volgende stap richting de Europese markt. Dit keer met de EH7, een volledig elektrische sedan. De elektrische SUV, die het Chinese merk hier eerder introduceerde was hier niet zo’n enorm succes. Dat was waarschijnlijk te wijten aan het enigszins extravagante uiterlijk, dat vooral voor de Chinese markt was bedoeld. De nieuwe sedan die Hongqi hier binnenkort gaat introduceren maakt misschien wél aardig wat kans om een prominente plek veroveren in het premium segment. Hij ziet er namelijk heel netjes – erg netjes zelfs - en ‘Europees’ uit. Dan moet hij het wel opnemen tegen gevestigde namen zoals de Mercedes-Benz EQS en BMW i7. Dat is natuurlijk een meer dan interessante uitdaging. Kan dit Chinese merk, dat overigens best een rijke historie heeft, met de nieuwe Honqi EH7 inderdaad de harten van Nederlandse en Europese automobilisten veroveren?

Hongqi EH7: een luxueuze kilometervreter

De EH7 is niet bepaald een bescheiden verschijning. Met een lengte van bijna vijf meter en een royale wielbasis van drie meter biedt deze sedan een zee van ruimte voor zowel bestuurder als passagiers. En hoewel luxe en comfort hoog in het vaandel staan, hoeft dat niet te betekenen dat er geen ruimte is voor sportiviteit. De topuitvoering, de EH7 760 Pro AWD, beschikt namelijk over twee elektromotoren en vierwielaandrijving, goed voor een totaal systeemvermogen van 455 kW (619 pk) en een sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 3,5 seconden.

Maar de ware kracht van de EH7 schuilt in zijn actieradius. Met de grootste accu (111 kWh) belooft de achterwielaangedreven versie een actieradius tot wel 820 kilometer. Dat is dan wel volgens de Chinese normen (NEDC/CLTC) en die zijn vaak behoorlijk optimistisch. Hoewel de officiële WLTP-cijfers daarom waarschijnlijk een stukje lager zullen uitvallen, is het duidelijk dat de EH7 een serieuze concurrent op het gebied van actieradius zal zijn. Daar zal de riante 111 kWh accu en de goede stroomlijn ongetwijfeld wel voor zorgen. Maar ook met de kleinere 85 kWh accu zal er nog een prima actieradius mogelijk zijn. Kopers kunnen naast die 85 en 111 kWh accu overigens ook kiezen uit achterwiel- en vierwielaandrijving.

Oosterse elegantie met westerse nuchterheid

Vergeleken met de SUV waar we het al over hadden is de bijna vijf meter lange Hongqi EH7 een lust voor het oog. Maar ook vergeleken met Europese modellen komt hij met zijn strakke lijnen, elegante proporties en subtiele hints naar traditionele Chinese designelementen best goed voor de dag. Het interieur is minimalistisch maar ziet er nog steeds sfeervol en luxe uit, met hoogwaardige materialen zoals zacht leder, houtfineer en geborsteld aluminium. De royale ruimte, mede mogelijk gemaakt door de wielbasis van maar liefst drie meter, wordt optimaal benut met comfortabele stoelen, een panoramisch dak en een state-of-the-art infotainmentsysteem.

Meer dan alleen luxe

Naast luxe en comfort biedt de EH7 ook een scala aan geavanceerde technologieën. Denk aan een uitgebreid pakket rijassistentiesystemen, zoals adaptieve cruise control, rijstrookassistentie en noodremassistentie, die de veiligheid en het comfort naar een hoger niveau tillen. Daarnaast is de auto uitgerust met een modern infotainmentsysteem met een groot touchscreen, spraakbediening en alle denkbare connectiviteitsopties.

Prijzen en beschikbaarheid: nog even afwachten

Hoewel de officiële prijzen voor de Nederlandse markt nog niet bekend zijn, is het duidelijk dat de EH7 zich richt op het hogere segment. Verwacht wordt dat de prijzen in lijn zullen liggen met die van andere luxe elektrische sedans, zoals de Mercedes-Benz EQS en de BMW i7. Naar verwachting zullen de eerste exemplaren eind 2024 in Nederland worden geleverd. Welke van de vijf uitvoeringen uiteindelijk naar Nederland komen, is nog niet helemaal duidelijk. Wel weten we dat de uitvoering met het kleinste (75 kWh) accupakket niet naar Nederland zal komen.

De Chinese opmars in de EV-markt

De komst van de Hongqi EH7 is een zoveelste teken aan de wand: Chinese automerken rukken op in Europa. Met hun combinatie van scherpe prijzen, geavanceerde technologie, en innovatieve features en een steeds fraaier design vormen ze een steeds serieuzere uitdaging voor gevestigde merken op de Europese markt.

Of de Hongqi EH7 inderdaad een succes wordt in Nederland, hangt af van verschillende factoren, zoals de uiteindelijke prijs, de beschikbaarheid van de verschillende uitvoeringen en de acceptatie van het merk Hongqi door Nederlandse consumenten. Het is dat aspecten als imago en naamsbekendheid zo ontzettend belangrijk zijn in dit segment, ander zou de Hongqi EH7 absoluut een auto zijn om in de gaten te houden.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie