Rijtest Hongqi EH7: Nieuwe luxe
Het Chinese Hongqi heeft grootse plannen voor Europa. Na de introductie van de E-HS9 een aantal jaar terug presenteert het merk nu twee nieuwe modellen. De Hongqi EH7 is een luxe sedan, die deels perfect staat voor wat het merk betekent. Daarentegen breekt deze auto ook radicaal met de tradities van het Chinese bedrijf dat vooral bekend is van de Chinese staatsauto’s.
Voordelen | Nadelen |
---|---|
Interieur
Materialen
Uitstraling
|
Beleving
Reputatie
Verfijning
|
In China is Hongqi een merk met een lange geschiedenis en een hoog aanzien als vervoerder van regeringsleiders en presidenten. Met de EH7 wil Hongqi een soortgelijke reputatie gaan opbouwen in Europa. Hongqi wil hier net zo’n belichaming van pure luxe worden als dat ze in China al zijn. Elke Chinees kent Hongqi, al is het alleen al omdat het merk elke staatsauto in de Chinese geschiedenis heet gebouwd.
De bijna vijf meter lange EH7 komt van alle modellen het dichtste bij die grote limousines die staatslieden en andere belangrijke personen vervoerden. Toch mist hierbij de opvallende grille, die we bij de E-HS9 nog wel zagen. Volgens de ontwerpers is het niet goed te blijven hangen in het verleden. Zonder grille oogt de auto ook overduidelijk elektrisch. Toch mist de Hongqi EH7 iets van de herkenbaarheid van het merk, dat geven ze wel toe.
Emotie
De Hongqi EH7 is ontworpen als een duidelijk Chinese auto, maar dan voor Europa en de rest van de wereld. In China ziet met Europese auto’s als te saai, te strak en te emotieloos. De EH7 moet wat speelsheid terugbrengen, wat je bijvoorbeeld terugziet in de bijzondere achterlichten. Geen rechte lijnen, geen saaie kleuren. De lange en lage carrosserie geeft de auto een sportief uiterlijk.
In Nederland komt de Hongqi EH7 alleen als long-range uitvoering, met 345 pk en achterwielaandrijving. Het rijbereik is een indrukwekkende 655 kilometer. Ook al krijgen we niet de 619 pk sterke vierwielaangedreven versie, langzaam is de Hongqi EH7 zeker niet. Dit is dan ook geen auto voor de gemiddelde Europeaan. Gelukkig is de Nederlandse versie voorzien van de juiste ophanging en vering. De goedkopere modellen zijn heel zacht afgeveerd.
Napa-leer en echt hout
Rijden in de Hongqi EH7 is erg prettig. Het stuur en de stoelen zijn goed in te stellen voor de optimale rijpositie. De vele knoppen op het stuur vereisen gewenning. Veel functies moeten via het centrale scherm geregeld worden. Knoppen zijn er niet te vinden. Heel prettig is het enorme head-up display, waardoor je de snelheid en het overgebleven bereik kunt zien zonder je ogen van de weg te halen. Helaas is de navigatie en andere informatie hierop niet te tonen, dus deze functie blijft een beetje onbenut.
Het paradepaardje van de Hongqi EH7 is natuurlijk het interieur. Volgens Chinees gebruik ligt de nadruk hierbij op de achterbank: daar worden belangrijke mensen vervoerd. De gebruikte materialen en de afwerking zijn uitstekend. Hongqi haalt zijn napa-leer voornamelijk uit Europa om echt die luxe-indruk mee te geven. Ook het hout is echt hout. Achterin is beenruimte te over. Desondanks mist de Hongqi wel de verfijning die we van Europese luxe-merken gewend zijn. China’s meest bekende automerk mag dan wel een lange ervaring hebben in het bouwen van dure auto’s, voor Europa maken ze ze duidelijk nog niet zo lang.
Conclusie rijtest Hongqi EH7
In China staat de naam Hongqi synoniem voor luxe automobielen. In Nederland kennen we het merk alleen nog van één niet zo populair model. Zonder de reputatie in het achterhoofd heeft de Hongqi EH7 in Europa heel wat te bewijzen, vooral op een door Duitsers gedomineerde markt. Op papier scoort de Hongqi EH7 veel punten, al maakt het wel veel uit welke versie je kiest. Ook voor de rij-ervaring maakt dit een groot verschil. Het neemt niet weg dat de Hongqi EH7 veel luxe biedt voor relatief weinig geld.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford