Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Dit wordt de Volkswagen ID.7 Tourer

Auteur Bas van der Weerd
31 oktober 2023

Zoals verwacht en aangekondigd breidt Volkswagen zijn elektrische ID-familie uit met een nieuwe telg: de ID.7 Tourer. Dit wordt de allereerste elektrische stationwagen van het concern. Uiteraard is hij gebaseerd op de ‘normale’ Volkswagen ID.7, wat een gestroomlijnde sedan is. En ook de VW ID.7 Tourer mogen we - ook al is het een stationwagen – best wel gestroomlijnd noemen. Volkswagen trakteerde ons op een voorproefje en het moge duidelijk zijn dat het zeker niet zo’n hoekige bak is als bijvoorbeeld de allereerste Volkswagen Passat stationwagens.

Even wennen

Het is wel even wennen aan de naamvoering. Volkswagen gebruikt immers sinds mensenheugenis het woord Variant voor een stationwagen. Nou ja, bij de Arteon gebruikt men bij uitzondering de term Shooting Brake. Maar met de komst van de elektrische ID-serie ging Volkswagen ook wat veranderingen aan de namen doorvoeren. Kijk maar naar de elektrische bestelwagen die ID.Buzz heet. En vandaar ook de term Tourer. Een woord dat andere merken ook gebruiken, zodat deze ID.7 stationwagen wat betreft de naamvoering dus wat minder uniek is.

Maar hoe je hem ook noemt, hij biedt een combinatie van ruimte, comfort en duurzaamheid, verpakt in een modern en aerodynamisch ontwerp. Uiteraard heb je in de Volkswagen ID.7 Tourer ook de beschikking over een moderne, fluisterstille elektrische aandrijflijn. En aangezien het een ID-model is, wordt hij gebouwd op het MEB-platform van de Volkswagen Groep.

Rijbereik tot 580 kilometer

Hoewel de exacte motorvarianten nog niet zijn bevestigd, is de verwachting dat het model zal worden uitgerust met de bekende 77 kWh accu en dezelfde elektromotor als in de normale ID.7 zit. Die levert overigens een vermogen van 210 kW (286 pk) en je kunt deze variant van de 77 kWh accu – Volkswagen heeft onlangs de accuchemie verbeterd – snelladen met maximaal 175 kW. Daardoor kan de accu in ongeveer 30 minuten tot 80% worden opgeladen.

Met die 77 kWh accu heeft de VW ID.7 Tourer overigens een geschatte actieradius van ongeveer 580 kilometer volgens de WLTP-norm. Helemaal niet verkeerd, en een afstand waar ook de kilometervreters onder ons heel aardig mee uit de voeten kunnen. Dat die actieradius niet zoveel verschilt met de normale ID.7 komt doordat ook Tourer-versie behoorlijk aerodynamisch is. De Cw-waarde van 0,242 is vrijwel gelijk aan die van de ID.7 sedan.

VW ID.7 Tourer

Ruimte in overvloed, maar…

Ruimte is een van de speerpunten van de normale ID.7. Bij de Tourer heb je daar natuurlijk nog veel meer van. Dankzij de combinatie van korte overhangen en een lange wielbasis biedt het model veel binnenruimte.

Met vijf personen aan boord beschik je achter de achterbank over een bagagevolume van maximaal 545 liter. Dat is tot aan hoedenplank, die je uiteraard kunt verwijderen zodat je er nog meer bagage in kwijt kunt. De bagageruimte is wel een stuk kleiner dan de nieuwste generatie van de VW Passat Variant, waar je maar liefst 690 liter in kwijt kunt. Stroomlijn – en een elektromotor en accu in de bodem – heeft dan wel zijn prijs. Zoals het bij een stationwagen betaamt, kun je de achterbank ook neerklappen. Dan ontstaat er een bijna twee meter lange laadruimte met een inhoud van wel 1.714 liter.

Wat betreft de uitrusting en uitvoeringen mogen we verwachten dat die aardig op één lijn met de normale VW ID.7 zal zitten. Qua marktintroductie is er nog niet veel bekend, wij gokken dat hij begin volgend jaar in de showroom zal staan.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie