Deze nieuwe, dikke smart #5 staat begin volgend jaar in de showroom
Na een reeks teasers heeft smart eindelijk het doek getrokken van zijn allereerste premium mid-size SUV. En dik mag je de smart #5 wel noemen: met een lengte van 4,7 meter en een wielbasis van bijna 3 meter is dit absoluut de grootste smart ooit. Maar er is meer: de #5 is ook de meest veelzijdige smart tot nu toe, met features die zowel op de verharde weg als daarbuiten van pas komen. Begin volgend jaar staat hij in de Nederlandse showrooms en dan kun je hem in levenden lijve bewonderen.
Avontuurlijk design met een vleugje Mercedes
De #5 is ontworpen door Mercedes-Benz, maar heeft onmiskenbaar smart-DNA. Denk aan het panoramische halo-dak, de frameloze deuren en de korte overhangen. Maar de smart #5 is niet alleen groter, maar ook veel stoerder dan zijn kleinere broertjes, met een optioneel Adventurers' Collection-pakket dat bodembescherming, een dakdrager, zijtreden en zelfs een zijladder omvat. Ideaal voor wie graag buiten de gebaande paden gaat, of gewoon graag met zo’n avontuurlijke auto gezien wil worden.
Hightech interieur met premium gevoel
Binnenin de smart #5 word je overladen met luxe en technologie. De zero-gravity stoelen met leerbekleding bieden naar eigen zeggen optimaal comfort, terwijl de achterpassagiers kunnen genieten van verwarmde stoelen, een verstelbare rugleuning en zelfs leeslampjes in vliegtuigstijl. De sfeerverlichting heeft maar liefst 256 kleuren en het entertainmentsysteem met ingebouwde projector en Sennheiser Signature Sound System tillen de rijervaring naar een hoger niveau. En met 34 opbergvakken, een 72-liter frunk en een bagageruimte tot 1530 liter is er ook aan de praktische zaken gedacht.
Slimme cockpit met AI-spraakassistent
Centraal in het interieur staat een hypermoderne interface met een 25,6-inch AR Head-up Display, een 10,3-inch instrumentenpaneel en twee 13-inch AMOLED displays. De generatieve AI-spraakassistent begrijpt bijna elke vraag en kan zelfs belangrijke functies bedienen met je stem. En dankzij de krachtige AMD V2000-chip reageert het systeem razendsnel en soepel.
Razendsnel opladen en behoorlijk grote actieradius
Dankzij het 800-voltplatform kan de smart #5 met een enorm hoge snelheid snelladen. Men heeft het over ‘4C’ opladen, wat betekent dat je de accu in slechts 15 minuten op zou kunnen laden van 10 tot 80 procent. Die accu is trouwens goed voor een actieradius van meer dan 740 kilometer. Dat is volgens de optimistische Chinese CLTC-norm, ga daarom even uit van zo’n 600 kilometer volgens de WLTP-norm die hier gangbaar is. En met verschillende rijmodi, waaronder standen voor zand, sneeuw en modder, is de #5 ook buiten de gebaande paden in zijn element.
Prestaties smart #5 liegen er ook niet om
Kopers kunnen kiezen uit vier verschillende aandrijflijnen, met vermogens variërend van 200 kW (272 pk) tot maar liefst 475 kW (643 pk). De krachtigste variant sprint in slechts 3,7 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 210 km/u. Zelfs de 'instapmodellen' met 200 kW (272 pk) of 267 kW (360 pk) zijn geen stakkers, met een acceleratie naar 100 km/u in respectievelijk 5,8 en 4,9 seconden. Voor wie maximale grip en tractie zoekt, zijn er twee vierwielaangedreven versies beschikbaar met een gecombineerd vermogen van 432 kW (585 pk) of 475 kW (643 pk).
Lancering in Europa begin 2025
De gloednieuwe smart #5 arriveert begin volgend jaar in de Europese showrooms. De prijzen zijn nog niet bekend, maar gezien de positionering in het 'premium' mid-size SUV-segment zal de Smart #5 zeker niet goedkoop zijn. Dit doorgaans vrij 'zakelijke' segment kan dus een frisse, avontuurlijke aanvulling tegemoet zien.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford