Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

De Volkswagen ID.7 staat nu in de showroom en dit gaat hij kosten

De Volkswagen ID.7 staat nu in de showroom en dit gaat hij kosten

Auteur Bas van der Weerd

We hebben lang moeten uitkijken naar de elektrische opvolger van de Volkswagen Passat. Maar dat is de Volkswagen ID.7, die nu in de showroom staat, eigenlijk niet. Volkswagen heeft bij de ID.7, in tegenstelling tot de Passat, vooral voor stijl gekozen, en minder voor praktische bruikbaarheid. De VW ID.7 is groter en zal ongetwijfeld meer binnenruimte bieden, maar de kofferbak is een stuk kleiner dan die van de Passat. Dat verschil zien we geldt overigens ook bij de stationwagenversies – de VW ID.7 Tourer en VW Passat Variant. Aan de andere kant is de ‘normale’ ID.7 een liftback met grote achterklep, wat natuurlijk wat handiger is dan een sedan. 

Volkswagen ID.7

Vanaf 60 mille

Als we kijken naar de prijzen, dan zien we nog veel meer verschillen. Ondanks dat je voor een elektrische auto in Nederland nog geen BPM hoeft te betalen, is de VW ID.7 bijna de helft duurder dan de VW Passat. Van die laatste zullen de prijzen - er komt een nieuwe generatie aan dus we hebben geen actuele prijzen – net boven de 40 mille beginnen. Het instapmodel van de ID.7 wordt de Pro. Die is in het voorjaar beschikbaar vanaf €59.990. Wie niet zo lang wil wachten krijgt iets meer luxe, want dan komt je uit op de €61.490 Pro Business-uitvoering die nu in de showroom staat. Dat is nogal een verschil met de Passat. En ook met veel andere elektrische sedans en dergelijke.

Te duur?

Gaat de VW ID.7 het wel redden met die prijs? Hij is weliswaar een paar duizend euro goedkoper dan de Nio ET5 en BMW i4, maar ook bijna tienduizend euro duurder dan de ‘long range’ versies van sedans als bijvoorbeeld de Tesla Model 3, BYD Seal, Xpeng P7, Kia EV6 en Hyundai Ioniq 6. En ook de Tesla Model Y, die net als de VW ID.7 een grote achterklep heeft, is ongeveer achtduizend euro goedkoper.

Natuurlijk, de ID.7 is bijna vijf meter lang en dus een centimeter of twintig à dertig langer dan veel van de modellen die we hier opsomden. Maar zullen de zakelijke rijders dat echt zo belangrijk vinden? Zeker in de wetenschap dat je bij Volkswagen ook nog eens ruim duizend euro voor de warmtepomp af moet tikken? Laten we in ieder geval voor Volkswagen hopen dat er genoeg liefhebbers zijn die ondanks die pittige prijsstelling voor de VW ID.7 kiezen.

Bekende aandrijflijn

Wat betreft de aandrijflijn heeft de Volkswagen ID.7 weinig verrassingen in petto. De 210 kW elektromotor die de achterwielen aandrijf is inmiddels in meerdere modellen op het MEB-platform ingeburgerd, evenals het 77 kWh accupakketcapaciteit van 77 kWh. Dat zorgt dankzij de goede stroomlijn van de ID.7 voor een geschatte actieradius van iets meer dan 600 kilometer. Dit maakt de ID.7 niet alleen geschikt voor dagelijks gebruik, maar ook voor langere reizen. De vrij hoge laadsnelheid van maximaal 175 kW is daarbij bijzonder prettig.

Uitrusting

Het interieur van de ID.7 is ruim en goed ontworpen. Qua afwerking heeft Volkswagen de ID.7 een stuk beter afgewerkt dan de eerdere ID-modellen. De navigatiesoftware van Volkswagen is in de loop der jaren flink verbeterd en kiest bij lange trajecten nu ook automatisch de meest geschikte snelladers. Uiteraard zijn er diverse geavanceerde rijhulpsystemen aanwezig om de veiligheid en het rijgemak te verhogen.

Begeerlijk, maar met een stevig prijskaartje

Aan de hand van de eerste rijimpressies en specificaties is het duidelijk dat de Volkswagen ID.7 een begeerlijke auto is. Daar staat dus wel een stevig prijskaartje tegenover. De toekomst zal ons leren of de auto in combinatie met dit prijskaartje nog aantrekkelijk genoeg is om een handtekening onder het koop- of leasecontract voor een VW ID.7 te zetten. Laten we trouwens niet vergeten te vermelden dat er later volgend jaar ook een stationwagen van de ID.7 komt, de VW ID.7 Tourer.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie