Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

De BYD Sealion 7 staat nog dit jaar in de showroom

Auteur Bas van der Weerd

In oktober schreven we al dat de BYD Sealion 7 naar Nederland zou komen, en dat is nu inderdaad een feit. Vanaf vandaag is hij officieel te bestellen. We hebben het hier over volledig elektrische SUV cross-over in het D-segment, met een prijs vanaf €50.690. Natuurlijk ligt het vergelijk met de Tesla Model Y voor de hand, en daarom duiken we in de details om te zien wat deze nieuwkomer zo interessant maakt.

Veilig en ruim dankzij Blade Battery en Cell-to-Body

De Chinese gigant BYD staat natuurlijk bekend om zijn innovatieve accutechnologie. De Sealion 7 is daarop geen uitzondering. Ook deze is uitgerust met de befaamde Blade Battery, een lithium-ijzerfosfaat (LFP) accu die niet alleen goedkoper is dan traditionele lithium-ion accu's, maar ook nog eens veiliger en duurzamer, én kobaltvrij.

Dat is niet het enige want de Sealion 7 maakt ook gebruik van BYD's Cell-to-Body (CTB) constructie. Dit betekent dat de accu geïntegreerd is in de carrosserie, wat de stijfheid van de auto ten goede komt en extra ruimte in het interieur creëert. Door de accu als structureel onderdeel van de carrosserie te gebruiken, heeft BYD een lichtgewicht en toch extreem sterke constructie gecreëerd. Dit komt niet alleen de veiligheid ten goede, het verbetert ook het rijgedrag.

Keus uit RWD en AWD

De elektromotor van de Sealion 7 is volgens BYD een technologisch hoogstandje. Deze motor kan tot wel 23.000 toeren per minuut draaien, wat hem de snelste in massa geproduceerde elektromotor ter wereld maakt. Dit is te danken aan een aantal slimme innovaties, zoals het gebruik van dubbele V-vormige magneten en een hoge vulgraad met platte draadwikkeling.

Je hebt als koper de keuze uit twee aandrijfconfiguraties: achterwielaandrijving (RWD) of vierwielaandrijving (AWD). De RWD-versie levert een respectabele 230 kW (313 pk) en 380 Nm koppel. Voor wie meer power zoekt is er de AWD-versie met een extra elektromotor op de vooras. Deze versie produceert een gecombineerd vermogen van maar liefst 390 kW (530 pk) en 690 Nm koppel.

Die AWD-versie sprint in slechts 4,5 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 215 km/u. Het mogelijk duidelijk zijn dat BYD met de Sealion 7 de pijlen toch wel een beetje op de Tesla Model Y richt, want de prestaties liggen niet zo heel ver uit elkaar.

Wie een aanhanger heeft: de RWD mag een aanhanger van maximaal 750 kilo trekken, de AWD-uitvoeringen maximaal 1500 kilo.

Bereik ruim 500 kilometer, DC-laden tot 230 kW

Met een WLTP-bereik tot 502 km hoef je je geen zorgen te maken over een lege accu. De Sealion 7 wordt overigens aangeboden met twee accupakketten. De Comfort-uitvoering en de Design AWD hebben een 82,5 kWh accu, goed voor een rijbereik van respectievelijk 482 km en 456 km. De Excellence AWD heeft een 91,3 kWh accu en komt daarmee tot 502 km.

En als het toch tijd is om bij te laden, dan gaat dat lekker vlot. De Sealion 7 ondersteunt DC-laden tot 230 kW, waarmee je de accu in een mum van tijd weer vol hebt. De Comfort en Design laden overigens met een snelheid van maximaal 150 kW, waardoor het opladen van 10% tot 80% zo’n 32 minuten duurt. De Excellence AWD laadt met maximaal 230 kW en doet dezelfde laadsessie daardoor in slechts 24 minuten. Thuis laden kan met de gebruikelijke 11 kW AC.

Ruim interieur

Je wordt in de Sealion 7 verwelkomd door een zee van ruimte. Dat komt mede door de lange wielbasis van 2.930 mm. Het vlakke vloerontwerp zorgt voor een royale beenruimte, zowel voor- als achterin.

Uiteraard ligt de focus in het interieur niet alleen op de ruimte, maar ook op comfort. Daarom heeft de BYD Selion 7 verwarmde en geventileerde voorstoelen, een verwarmbare achterbank, en een panoramisch glazen dak dat voor een heerlijk licht en ruimtelijk gevoel zorgt. De voorstoelen zijn uitgebreid verstelbaar en bieden optimale ondersteuning. Met dubbel gelaagd glas in de voorportieren en privacy glas achterin is het heerlijk rustig in de Sealion 7.

En met een bagageruimte van 520 liter (uitbreidbaar tot 1.789 liter) kun je al je spullen makkelijk kwijt. Voor de laadkabel is er een aparte frunk van 58 liter. In het interieur vind je meer dan 20 opbergvakken voor kleine spullen.

Vooruitstrevende technologie

BYD heeft de Sealion 7 uiteraard volgepakt met de nieuwste technologie. Het middelpunt is het 15,6-inch touchscreen dat je kunt draaien van portret- naar landschapmodus. Het gebruiksvriendelijke infotainmentsysteem ondersteunt uiteraard ook Android Auto en Apple CarPlay. Dit systeem draait op de nieuwste software met een verbeterde interface met 3D-weergave van de auto, voor een nog betere gebruiksvriendelijkheid. De navigatie-instructies en muziekinformatie worden ook weergegeven op het 10,25-inch digitale instrumentenpaneel en, in de Excellence AWD, ook op het head-up display.

Vanzelfsprekend is de Sealion 7 uitgerust met een uitgebreid pakket aan rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruisecontrol, lane keeping assist, dodehoekdetectie, verkeersbordherkenning en een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer.

Veel keus, drie uitvoeringen

De Sealion 7 is verkrijgbaar in drie uitvoeringen:

  • Comfort RWD: De instapversie is al lekker rijk uitgerust met onder andere een verwarmd stuurwiel, verwarmde en geventileerde voorstoelen, verwarmde achterbank, keyless entry, dual-zone climate control, 15,6-inch draaibaar touchscreen, 10,25-inch digitaal instrumentenpaneel, draadloze smartphone lader en V2L-technologie. De Comfort heeft een vanafprijs van €50.690.
  • Design AWD: Deze versie voegt vierwielaandrijving, 20-inch velgen en Intelligent Torque Adaption Control toe. De Design AWD mag ook een aanhanger trekken van 1.500 kg. De vanafprijs is €53.690.
  • Excellence AWD: De topuitvoering biedt extra luxe, zoals de grotere accu, DC-laden tot 230 kW, Nappa-lederen bekleding en een head-up display. De Excellence AWD is verkrijgbaar vanaf €58.190.

Concurrerend?

Hoewel we het eeuwige vergelijk met de Tesla’s zoveel mogelijk willen voorkomen, ontkomen we er natuurlijk niet aan. In ons eerdere artikel over de BYD Sealion spreken we nog de verwachting uit dat de prijzen concurrerend met de qua formaat heel goed vergelijkbare Tesla Model Y zouden zijn.

Maar het basismodel van de BYD Sealion 7 blijkt nu dus zo’n 5 mille meer te kosten dan de Tesla Model Y. En dat prijsverschil zien we eigenlijk niet terug. De BYD heeft in de RWD-versie een iets grotere actieradius, en die is standaard ook in zilvergrijs terwijl de Model Y er zonder meerprijs alleen in het wit is. En zo zijn er nog wel meer details, maar die rechtvaardigen geen van allen het prijsverschil. En ook de Blade Battery doet dat niet.

Wat de keuze van de koper natuurlijk wel kan beïnvloeden is het uiterlijk. De Sealion 7 ziet er toch weer iets anders uit dan de Model Y. Wat onderscheidender, al was het maar omdat we die Tesla toch wel heel veel zien rijden. Maar smaken verschillen nu eenmaal altijd.

Beschikbaarheid

Ben je evengoed benieuwd geworden naar de BYD Sealion 7? Vanaf medio december kun je terecht bij alle BYD-stores in Nederland voor een proefrit. Bestellen kan natuurlijk ook, en dat kan eventueel nu al.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie