BYD Atto 2: Compacte, betaalbare SUV met grote ambities
BYD heeft nog steeds de ambitie om de Europese EV-markt te veroveren. Na de introductie van de Tang, Han, Dolphin en Atto 3 is het nu tijd voor de Atto 2. Met deze compacte SUV mikt BYD nog meer op betaalbaarheid en praktische bruikbaarheid. Met slimme technologie, een ruime kofferbak en BYD's befaamde Blade Battery belooft de Atto 2 een aantrekkelijke optie te worden in het drukke B-segment. Maar kan hij de gevestigde orde echt het vuur aan de schenen leggen?
Kleiner maar fijn
De Atto 2 is met zijn lengte van 4,31 meter, breedte van 1,83 meter en hoogte van 1,68 meter een echte stadsauto. Dankzij de lange wielbasis van 2,62 meter biedt hij echter nog aardig veel binnenruimte. De compacte afmetingen maken hem wendbaar in druk stadsverkeer, terwijl de hogere zitpositie zorgt voor een goed overzicht. Kortom, de Atto 2 combineert het beste van twee werelden.
BYD heeft de Atto 2 een stoer SUV-jasje aangemeten, met dynamische lijnen en opvallende details. Denk aan de volledig geïntegreerde LED-koplampen, de doorlopende LED-strip in de grille en de lichtmetalen velgen met een uniek design. Aan de achterzijde springen de spoiler en de doorlopende lichtbalk in de vorm van een 'Chinese knoop' in het oog. De Atto 2 is verkrijgbaar in vier kleuren: Climbing Grey, Hiking Green, Skiing White en Cosmos Black.
Nog steeds ruimte zat
Het interieur van de Atto 2 is functioneel en overzichtelijk, met een focus op gebruiksgemak. De middenconsole herbergt twee bekerhouders en een geïntegreerde armsteun, die toegang geeft tot diverse opbergvakken. Dankzij het panoramisch glazen dak baadt het interieur in het licht, wat bijdraagt aan een ruimtelijk gevoel. De bagageruimte is met 400 liter riant te noemen voor een auto in deze klasse. Met de achterbank neergeklapt groeit dit volume zelfs tot 1340 liter. Ideaal voor een weekendje weg of een bezoek aan de bouwmarkt.
Typisch BYD: Blade Battery en Cell-to-Body
Onderhuids maakt de Atto 2 gebruik van BYD's geavanceerde e-Platform 3.0, met de befaamde Blade Battery en – voor het eerst in een compacte BYD – een Cell-to-Body-constructie (CTB). Bij CTB wordt de accu volledig geïntegreerd in het chassis, wat de stijfheid van de carrosserie ten goede komt. De Blade Battery maakt gebruik van lithium-ijzerfosfaat (LFP) als kathodemateriaal. LFP-accu's staan bekend om hun veiligheid, duurzaamheid en lange levensduur. Ze zijn bovendien beter bestand tegen extreme temperaturen en minder gevoelig voor 'ouderdomsverschijnselen'.
Actieradius ruim 300 kilometer
De Atto 2 wordt aangeboden met keuze uit twee accupakketten. De standaardversie heeft een capaciteit van 45,1 kWh, goed voor een WLTP-actieradius van 312 kilometer. De elektromotor levert een vermogen van 130 kW, waarmee de Atto 2 vlot van zijn plek komt. Details over het grotere accupakket en de prestaties volgen later.
Nog deze winter beschikbaar
De BYD Atto 2 wordt in het eerste kwartaal van 2025 in Europa verwacht. Er zijn zelfs al tientallen exemplaren in Nederland geregistreerd. Officiële prijzen zijn nog niet bekend, maar de verwachting is dat BYD de Atto 2 bijzonder scherp in de markt zal zetten, voor zover de EU-importheffingen dat toelaten. Daarmee zou hij een geduchte concurrent kunnen worden voor populaire elektrische SUV's zoals de Peugeot e-2008 en Opel Mokka-e, en ook voor de Skoda Elroq en Kia EV3.
Interessante troef
Hoewel hij qua uiterlijk misschien niet echt het meest aantrekkelijke model is, lijkt BYD met de Atto 2 wederom een interessante troef in handen te hebben. De compacte SUV combineert praktische bruikbaarheid met een aantrekkelijk design en de nieuwste technologie. De Blade Battery en Cell-to-Body-constructie zorgen voor een veilige en duurzame aandrijving, terwijl de ruime kofferbak en het comfortabele interieur de Atto 2 geschikt maken voor dagelijks gebruik. De grote vraag is natuurlijk: wat gaat de Atto 2 kosten? Als BYD de prijs aantrekkelijk weet te houden, kan de Atto 2 zomaar eens een hit worden in het competitieve B-segment. Al zijn er natuurlijk al heel wat sterke concurrenten te vinden in dit segment.
In Nederland al gezien
De Atto 2 was in december door Joeri al in Nederland gespot en zelfs zonder camouflage. Lees hier het bericht.
![](https://www.evupdate.nl/storage/temp/public/cbb/fb7/9ef/thumb_4274_1450_0_0_0_auto__1450.jpeg)
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford