Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Audi Q6 Sportback e-tron: Sportiever, meer bereik en minder ruimte

Audi Q6 Sportback e-tron: Sportiever, meer bereik en minder ruimte

Auteur Bas van der Weerd

Wie prijs stelt op een sportief gelijnde premium SUV, zal zijn oog ongetwijfeld op de gloednieuwe Audi Q6 Sportback e-tron laten vallen. Deze elektrische SUV-coupé combineert de elegantie van een coupé met de praktische bruikbaarheid van een SUV. Dat laatste heeft uiteraard wel enige beperkingen, waarbij we vooral aan de hoofdruimte op de achterbank moeten denken. Maar die extra dosis sportiviteit die de Audi Q6 hiermee krijgt, zorgt ook voor een grotere actieradius en dat is weer mooi meegenomen. 

Sportief design met een vleugje TT

Hoe werkt dat? Welnu, die Audi Q6 Sportback e-tron deelt zijn technische basis met de ‘normale’ Audi Q6 e-tron SUV. Maar door zijn dynamischere design heeft hij ook een gunstigere stroomlijn, en dat is op zijn beurt weer gunstig voor het energieverbruik. Dat verschil zul je vooral op de snelwegmerken, waar de luchtweerstand een relatief grote rol speelt.

De Q6 Sportback e-tron is trouwens een behoorlijke blikvanger. Zijn aflopende daklijn, die zelfs een beetje doet denken aan de iconische eerste generatie Audi TT, geeft hem een sportieve en elegante uitstraling. En dit design is dus niet alleen mooi, maar ook functioneel. We legden net al even iets uit over de stroomlijn. Door die aerodynamische vormgeving heeft de Q6 Sportback e-tron een lage luchtweerstandscoëfficiënt (Cw-waarde) van slechts 0,26. Dit draagt bij aan een indrukwekkend rijbereik, waarover later meer.

Vergeleken met de Q6 e-tron SUV is de Sportback 37 mm lager, wat hem een dynamischer uiterlijk geeft. De achterruit ligt vlak en mondt uit in een subtiele spoiler waarin het derde remlicht is geïntegreerd. De brede 'quattro' wielkasten, de gesloten grille met een 'masker' in Selenite Silver of hoogglans zwart, de doorlopende achterlichtunits en de digitale dagrijverlichting maken het plaatje compleet.

 Audi Q6 Sportback e-tron:

Ruimte en praktische bruikbaarheid

Ondanks zijn coupé-achtige daklijn biedt de Q6 Sportback e-tron nog steeds veel ruimte. Vijf volwassenen kunnen comfortabel plaatsnemen in het interieur, dat is afgewerkt met hoogwaardige materialen. De hoofdruimte op de achterbank zal door die lagere daklijn wel wat beperkter – of minder riant – zijn.

De bagageruimte heeft een heel verdienstelijke inhoud van 511 liter, die kan worden uitgebreid tot 1.373 liter door de achterbank neer te klappen. En vergeet de 'frunk' niet, de bagageruimte onder de motorkap, die nog eens 64 liter extra ruimte biedt. Ook aan praktische bruikbaarheid is gedacht. De Q6 Sportback e-tron quattro mag aanhangers trekken met een gewicht tot 2.400 kg, terwijl de andere versies tot 2.000 kg mogen trekken.

Keus in accu en aandrijflijn

De Q6 Sportback e-tron is verkrijgbaar met twee accupakketten: een nieuwe variant met een capaciteit van 83 kWh en een 100 kWh variant. De achterwielaangedreven Q6 Sportback e-tron met die 83 kWh accu heeft een vermogen van 185 kW (252 pk) en sprint in 7 seconden van 0 naar 100 km/u. Zijn actieradius bedraagt maximaal 545 km.

De Q6 Sportback e-tron performance, met de 100 kWh accu en een vermogen van 225 kW (306 pk), is goed voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6,6 seconden en een actieradius tot maar liefst 656 km. Dit is tevens de grootste actieradius binnen de Q6 e-tron familie.

Voor wie meer vermogen wenst, is er ook nog de vierwielaangedreven Q6 Sportback e-tron quattro met een systeemvermogen van 285 kW (387 pk) en een actieradius tot 636 km. Het topmodel, de SQ6 Sportback e-tron, beschikt ook over twee elektromotoren. Die motoren leveren een gecombineerd vermogen van 360 kW (489 pk) en geven de auto een actieradius tot 607 km. De SQ6 is ook de enige versie die een topsnelheid van 230 km/u haalt, de andere versies zijn begrensd op 210 km/u.

Snelladen tot 270 kW

Lange laadtijden zijn verleden tijd met de Audi Q6 Sportback e-tron. Dankzij het 800-volt boordnetwerk kan de auto snelladen (DC) met snelheden tot 270 kW. De versies met de 83 kWh accu laden met 225 kW, terwijl de andere modellen 260 of 270 kW aankunnen. Even snel bijladen tijdens een lange rit is geen enkel probleem. De Q6 Sportback e-tron performance kan in slechts tien minuten genoeg energie bijladen voor 265 km extra rijbereik. En om de accu van 10% tot 80% op te laden, heb je maar 22 minuten nodig.

Audi heeft ook veel aandacht besteed aan het thermomanagement van de accu. Een geavanceerd systeem zorgt ervoor dat de accu altijd op de optimale temperatuur werkt, wat de levensduur en de laadsnelheid ten goede komt. Of je nu in de zomerse hitte of in de winterse kou rijdt, de Q6 Sportback e-tron staat altijd paraat.

Audi SQ6 Sportback e-tron:

Sportief én innovatief

De Q6 Sportback e-tron rijdt volgens Audi fantastisch. De sportieve rijeigenschappen zijn te danken aan de gewijzigde onderstelafstemming, die is geoptimaliseerd voor dynamiek. Het Frequency Selective Damping systeem past de werking van de schokdempers aan op basis van de omstandigheden, waardoor de auto zowel comfortabel als sportief rijdt. Optioneel is de Q6 Sportback e-tron leverbaar met adaptieve luchtvering, die een nog bredere dosering tussen dynamiek en comfort mogelijk maakt.

De quattro vierwielaandrijving met variabele koppelverdeling zorgt voor optimale grip en stabiliteit in alle omstandigheden. Het systeem herkent de rij- en wegomstandigheden en kan op basis daarvan de verdeling van de aandrijfkracht over de voor- en achterwielen aanpassen.

Ook op technologisch gebied is de Q6 Sportback e-tron helemaal bij de tijd. De digitale OLED-achterlichten zijn niet alleen mooi, maar hebben ook veiligheidsvoordelen. Ze kunnen bijvoorbeeld waarschuwingssignalen geven als andere weggebruikers de auto te dicht naderen.

In het interieur vinden we het nieuwe MMI-systeem met een Augmented Reality Head-up Display. Dit projecteert belangrijke informatie, zoals snelheid, navigatie-instructies en waarschuwingen, op de voorruit, waardoor de bestuurder zijn ogen op de weg kan houden. De spraakbediening is uitgebreid met de Audi assistant en ChatGPT integratie, waardoor je met natuurlijke spraak commando's kunt geven en vragen kunt stellen.

Groene ambities

Ook op het gebied van duurzaamheid zet Audi behoorlijke stappen. De Q6 Sportback e-tron wordt CO2-neutraal geproduceerd in de fabriek in Ingolstadt. Bovendien maakt Audi gebruik van gerecyclede materialen in het interieur, zoals de stoffen Draft en Elastic Melange, die zijn gemaakt van gerecycled polyester en vezels. Zo draagt de Q6 Sportback e-tron bij aan een schonere toekomst.

Nog even raden naar de prijzen

De Audi Q6 Sportback e-tron is vanaf begin 2025 te bestellen. De prijzen voor Nederland worden binnenkort bekendgemaakt. In Duitsland beginnen ze bij € 65.900 voor de achterwielaangedreven versie met 83 kWh accu. De Q6 Sportback e-tron performance met 100 kWh accu is bij onze oosterburen verkrijgbaar vanaf € 71.200. Voor de vierwielaangedreven Q6 Sportback e-tron quattro betaal je daar minimaal € 77.100, terwijl de sportieve SQ6 Sportback e-tron in de Duitse prijslijst een vanafprijs heeft van € 96.200.

Veel geld natuurlijk, maar daarvoor heb je wel een SUV-coupé met een aantrekkelijk design, indrukwekkende actieradius en geavanceerde technologie. Daardoor is de Audi Q6 Sportback e-tron een serieuze kandidaat voor iedereen die op zoek is naar een premium elektrische SUV-coupé.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie