2024 Renault Master E-Tech 460 kilometer bereik

Auteur Arjan Hordijk
04 februari 2024

Elektrische bestelauto's worden steeds meer gemeengoed. Onlangs kondigde Mercedes-Benz de vernieuwde eSprinter aan en uit de rijtest van de Mercedes eCitan bleek dat deze meer biedt dan verwacht. Voor 2024 komt Opel ook met de nieuwe Combo en zelfs Volkswagen is om, de populaire Transporter komt er nu ook eindelijk al elektrisch model. En ondanks de zorgen rondom de vrijstelling van het C-rijbewijs, mengt Renault zich ook in de strijd met de nieuwe Renault Master E-Tech.

460 kilometer bereik

De Renault Master E-Tech geeft groots op van het rijbereik. Maar liefst 460 kilometer moet mogelijk zijn (volgens WLTP-normering). Volledig beladen zal het bereik een stuk lager liggen, al is het zo dat eenmaal op snelheid met name luchtweerstand een probleem wordt. Met het nieuwe Aerovan design moet de CW-waarde overigens een stuk lager liggen. Door dit nieuwe design is de Renault Master E-Tech tot 27 procent zuiniger dan de huidige generatie. Voor wie inderdaad die 460 kilometer wil halen, is het overigens wel zaak om het grootste accupakket te kiezen van 87 kWh. Renault biedt, voor wie minder bereik ook voldoende is, namelijk ook nog een 40 kWh versie aan.

Laadvermogen niet beperkt

Het goede nieuws is trouwens dat de het accupakket geen invloed heeft op het laadvermogen. Gevolg is dat het laadvermogen van de Renault Master E-Tech een flinke 1.625 kilogram is. Volgens Renault blijft de Master E-Tech hiermee ook binnen de grenzen van het B-rijbewijs! Naast een zeer respectabel laadvermogen, mag de Renault Master ook nog eens 2.500 kilo trekken. Welke motor of accu er gekozen wordt, is hierbij niet van belang. Beide motorvarianten leveren namelijk 300 Nm koppel. Er kan gekozen worden tussen een 130 pk variant (40 kWh accu) of een 143 pk sterke motor (87 kWh accu).

130 kW snelladen

Renault claimt qua verbruik overigens 21 kWh per 100 kilometer. Volgens WLTP-normen moet het daardoor mogelijk zijn om met de 87 kWh accu dus 460 kilometer ver te komen, terwijl de 40 kWh variant 200 kilometer af moet kunnen leggen. Mocht de accu leeg zijn, is DC-laden (snelladen) tot 130 kW mogelijk, mits gekozen voor de 87 kWh variant. Volgens Renault kost het 30 minuten om weer 252 kilometer bij te kunnen laden. Erg prettig is de 22 kW omvormer voor AC-laden, aanwezig op beide uitvoeringen. Uiteraard moet de laadpaal of wallbox dit vermogen ook kunnen leveren, maar het is goed om te zien dat Renault de Master E-Tech hiervoor al geschikt gemaakt heeft.

Echte werkbus

Uiteraard komt de Master met allemaal handige snufjes, zoals een uitklapbaar tafeltje in de cabine, deuren aan de achterzijde die volledig open kunnen vouwen. Met name handig voor als er een pallet naar binnen moet. Terwijl ook de smartphone eenvoudig gekoppeld kan worden. Meest prettig is echter dat Renault met de Master E-Tech de mogelijk heeft om verschillende apparaten van stroom te voorzien door middel van Vehicle To Load (V2L). De Master heeft hiervoor twee aansluitingen, één in de cabine en één in de laadruimte. Hiermee is het mogelijk om bijvoorbeeld gereedschap van stroom te voorzien of de accu's van je schroeftol op te laden. Handig op bouwplaatsen waar bijvoorbeeld nog geen elektriciteit aanwezig is. Daarnaast biedt de Master ook Vehicle to Grid (V2G). Op deze manier kan een heel elektriciteitsnetwerk van stroom worden voorzien op een bouwplaats. Hiervoor is dan wel een bi-directionele laadpaal nodig.

De nieuwe Renault Master E-Tech is beschikbaar vanaf voorjaar 2024. Prijzen volgen op een later moment.

Arjan Hordijk

Arjan Hordijk

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie