Nieuwe Volkswagen Transporter 6.1 ook volledig elektrisch
De allereerste Volkswagen Transporter, die mede dankzij meneer Pon in de vorige eeuw het levenslicht zag, werd al snel een begrip. Met elke generatie verbeterde Volkswagen de functionaliteit, veiligheid en comfort van het model. Zo groeide de Transporter uit tot een waar icoon, die in Duitsland vaak liefkozend ‘Bulli’ wordt genoemd. Met de komst van de nieuwe Transporter 6.1 komt er nu ook eindelijk een bruikbare elektrische variant van de compacte bestelwagen. Die elektrische VW Transporter was er in feite al, maar daarvoor had men de hulp van ABT ingeroepen. Dat was meer een soort van noodgreep, die qua prijs en actieradius ook niet echt interessant was.
Volkswagen Transporter wordt groter en ruimer
De Volkswagen Transporter ondergaat een kleine transformatie. Ook als we de elektrische aandrijving even buiten beschouwen laten, is de nieuwe Transporter in alle opzichten verbeterd. De afmetingen zijn toegenomen: hij is 5.050 mm lang (+146 mm), heeft een wielbasis van 3.100 mm (+97 mm), en is 2.032 mm breed (+128 mm). Dat resulteert in meer ruimte voor zowel lading als comfort.
De laadmogelijkheden zijn dankzij deze toename in grootte aanzienlijk verbeterd. Het maximale laadvolume voor de standaarduitvoering met standaard dak is nu 5,8 kubieke meter. De maximale laadbreedte tussen de wielkasten bedraagt nu 1.392 mm, wat een toename is van 148 mm. Het laadvolume varieert overigens van 5,8 tot 9,0 kubieke meter, met een hoger laadvermogen van maximaal 1,3 ton (voor de dieselversies) en een groter trekgewicht van maximaal 2,8 ton.
Vier elektrische varianten
Opvallend is het feit dat er van de volledig elektrische variant, de e-Transporter, vier versies met verschillende vier vermogens beschikbaar zijn: 85 kW (116 pk), 100 kW (136 pk), 160 kW (218 pk) en 210 kW (286 pk). De laatste drie versies krijgen standaard een 83 kWh accupakket, terwijl de basisversie met 85 kW motor een 54 kWh accupakket heeft.
Heel veel keus
Zo is er dus keus uit configuraties die meer voor de ‘last mile’ geschikt zijn terwijl de configuraties met de grotere accu waarschijnlijk een heel behoorlijke actieradius zullen hebben. Volkswagen heeft trouwens nog niets over de actieradius vermeld. Wel vermeldt men dat de elektrische modellen van de VW Transporter standaard achterwielaandrijving zullen hebben, maar dat er ook een versie met vierwielaandrijving in de (toekomstige) planning staat.
Over keus gesproken: Volkswagen gaat de nieuwe Transporter leveren als gesloten bestelwagen (zonder ramen achterin), dubbele cabine, Kombi (inclusief ramen en stoelen achterin), als pick-up dubbele cabine en als Caravelle. De Kombi- en gesloten bestelwagenmodellen zullen optioneel ook met een verhoogd dak zijn. Daarnaast zullen de gesloten bestelwagen, dubbele cabine en Kombi ook leverbaar zijn met een verlengde wielbasis. Bovendien kan het verhoogde dak voortaan ook worden gecombineerd met de kortere wielbasis.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford