Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

eCitan: Compact en toch groots

Auteur Jasper Engel
02 februari 2024
Voordelen Nadelen
Rijeigenschappen en lekker stil op de snelweg
Hoog trekgewicht van 1450 kg
22 kW AC Laden
Laadaansluiting wat ver weggestopt
Druk infoscherm achter het stuur
Onhandige bediening regeneratieve rem

Zelfde als de Nissan en Renault?

Hoewel Mercedes meermaals benadrukt dat de volledig elektrisch aangedreven Citan een echte Mercedes met dito rijeigenschappen is deelt de compacte bestelauto het platform met de Renault Kangoo en Nissan Townstar. Op zichzelf is dat ook wel logisch omdat de Europese markt voor bestelauto’s te klein is om helemaal zelfstandig een auto te ontwikkelen. Daardoor deelt nagenoeg ieder bestelautomerk wel een platform met een andere autofabrikant. Op deze manier blijven elektrische bestelauto’s betaalbaar voor ondernemers en dat is o zo belangrijk. Immers moeten velen dit jaar al overstappen omdat ze volgende jaar de stad niet meer in mogen.

Vergeleken met zijn broertjes van Renault en Nissan is de Mercedes het duurste in aanschaf. Vanaf € 34.060, - lijkt de Duitse besteller 4000 euro duurder, maar dan moet je hem wel gelijkwaardig aankleden. Het is overigens nog best lastig om een goed prijsvergelijk met vergelijkbare uitrusting te maken. Bij Nissan kom je al snel op de duurste uitvoering (N-Connecta) die vervolgens weer een rijkere uitrusting heeft dan zijn broertjes. Renault heeft als enige uitvoering de Open Sesame waarmee de Fransoos een extra grote zijdeur-opening van 1,45 meter heeft. Dat klinkt mooi, maar kost wel 1000 euro extra en doordat je geen tussenschot meer hebt neemt het lawaai in het interieur met drastische schreden toe. Mercedes en Nissan hebben deze optie niet.

Wil je de eCitan uitvoeren met navigatie, stoelverwarming en parkeersensoren kom je op € 36.000 euro uit. Daarmee betaal je uiteindelijk ongeveer € 3000 meer dan zijn gelijkwaardig uitgeruste collega’s. Dan rijst de logische vraag of de eCitan deze meerprijs waard is? We moeten tenslotte rationeel blijven en bestelauto’s als productiemiddelen blijven beschouwen. Bij Nissan krijg je zelfs nog 5 jaar garantie terwijl dat bij Mercedes-Benz 2 jaar is.

Onderscheid in rijeigenschappen en comfort

Als het op comfort en rijeigenschappen komt, is de Mercedes ronduit winnaar van de 3. Bij 100 km/u is de stilte zelfs opvallend. Ze hebben het interieur ook aangepakt. Deze is wel degelijk anders en heeft veel weg van de voormalige B-klasse (niet die van nu). Dat zagen later ook toen er een icoon van deze auto in het scherm verscheen en niet de eCitan. Daar kun je van een merk als Mercedes iets van vinden, maar storend kunnen we het niet noemen.

Opladen

Bij instap vertelde het informatiescherm dat we een rijbereik hebben van 187 km. Heel wat minder dan ze zelf opgeven, maar alleszins werkbaar. Kom je toch rijbereik te kort? Geen probleem. Dan even naar een van de snellaadstations om met 75 tot 80 kW te laden. In onze test hadden we accu niet voorverwarmd en kwamen wij op maximaal 56 kW vermogen zodat we na een kwartier ruim 60 km rijbereik hadden toegevoegd. Nog steeds een prima prestatie ware het niet dat de connector wat ver achter het embleem in de grille zit geplaatst. De zware stekker van een snellaadstation aansluiten is dan wat lastig. Wel slim om de aansluiting vooraan in de Grille te plaatsen. Zeker met aangekoppelde aanhangwagen zit je niet te wachten op achteruit rijden om bij een laadpaal te komen. Voor wat betreft laden op de zaak of in de stad kun je rekenen op een vermogen van 22 kW. Dat is juist voor diegene die op de zaak wil laden een dikke plus omdat je dan met relatief goedkope laadpalen in minder dan 2.5 uur de accu weer helemaal vol kunt laden.

Regeneratief remmen

Voor de rest valt de regeneratieve remkracht wanneer je deze selecteert wat tegen. Je voelt de auto wel iets afremmen, maar daarnaast heb je de gewone rem ook nodig. De bediening van de pook om de remwerking in te stellen werkt wat onhandig. Eerst naar rechts tikken en dan naar voren maakt het bedienen om de plus of min in te stellen wat omslachtig. Zeker als je vaak moet stoppen zoals bij pakketbezorgers. En juist deze groep heeft veel voordeel bij regeneratief remmen.

Infoscherm voor het stuur

De informatie op het scherm achter het stuur wel een update gebruiken. De cijfers en letters staan vrij dicht op elkaar en je moet 2x kijken voordat je in de gaten hebt welk symbool nu voor procenten staat waarmee ze acculading aangeven.

Fijne stoel

Bij bestelauto’s zijn stoelen belangrijk en dat heeft Mercedes ter harte genomen. Deze zitten echt goed. Met 1.85 meter had ik prima ruimte. Wel moest ik de stoel in de achterste stand zetten waardoor de rugleuning tegen het tussenschot komt te zitten. Overigens is dat wel een kenmerk dat bij de compacte bestelauto’s veel voorkomend is.

Rijbereik, laadvermogen en trekgewicht

Qua specificaties komt de eCitan heel goed uit de bus. De accu is 45 kWh waarmee je volgens de deskundigen die een WLTP bereik afgeven zomaar 284 km kunt halen. In de winter tijdens onze test was dat 180 km en in ze zomer zul je bij normaal rijgedrag 230 km op het scherm te zien krijgen. Op de website van Mercedes zelf kun je ook je ritprofiel en de temperatuur ingeven zodat je je echte rijbereik ziet en deze komen goed overeen met de werkelijkheid. Het laadvermogen varieert van 450 kg tot 650 kg. Voor een bestelauto in deze klasse is dat niet verkeerd. Het trekgewicht is met 1450 kg indrukwekkend. We hebben het niet kunnen testen omdat onze testauto geen trekhaak heeft, maar hou er wel rekening mee dat je rijbereik in de winter dan terugzakt naar 130 km.

Conclusie

We verwachten wel wat van de eCitan. Eerlijk is eerlijk; het feit dat het een Mercedes is maakt ons wel wat kritischer dan gemiddeld. Ondanks de negatieve punten zijn we gecharmeerd van de eCitan. De verbeterpunten die we benoemen leiden niet tot grote ergernissen en waarschijnlijk ben je als eigenaar hier na een tijdje helemaal aan gewend. Voor de verbeterde rijeigenschappen en comfort betaal je een meerprijs en juist daar heb je dan ook wel weer veel plezier van. Wanneer je overstapt van diesel naar elektrisch zul je merken dat dat juist de eCitan die overstap makkelijk maakt. Ten slotte is de compacte besteller niet voor niets bestelauto van het jaar 2024 geworden.

Jasper Engel

Jasper Engel

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie