Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Rijtest MG5, een (on)opvallend veelzijdige stationwagen

Auteur Redactie EV Update
08 maart 2024

Bij de Oscar- of Mister World-verkiezing zal de MG5 waarschijnlijk niet zegevieren, maar je kan er met een gezin van vijf wel relaxed mee op weekend. Dat is voor de gemiddelde sterveling meer waard dan weergaloze prestaties en een blits uiterlijk waarmee geparadeerd kan worden op het marktplein.

Voordelen Nadelen
Gezinsauto qua prijs, ruimte en diversiteit
Laag verbruik met kleine accu = goed bereik
Rijke uitrusting
Slechts 87 kW snelladen
Niet sexy
Laag trekgewicht (500 kg)

Ben je eerder fan van langere breaks dan van hogere SUV’s of onhandige sedans, dan zou deze scherp geprijsde alleskunner wel eens jouw ecologische compagnon de route kunnen worden. De vele voordelen van deze vijfdeurs worden niet gecounterd door een handvol nadelen, en dat is knap van onze Aziaat. Dat MG  - na vele omwegen en een faillissement in 2005  - onder Chinese vlag vaart zie je bij dit model enkel aan de boorddocumenten en het onuitgesproken exterieur. Vanbinnen heeft hij meer persoonlijkheid, en ook technologisch is de MG5 een modern manusje-van-alles waar we ons snel in thuis voelen.

Het gebrek aan zachte materialen in het interieur zijn kenmerkend voor wagens van het volk. Hier vrolijkt een streepje stof dwars over het dashboard en deurpanelen de boel wat op, maar het Britse DNA van vervlogen tijden ontbreekt. Vermoedelijk zal dat zijn kopers, die betaalbaarheid en bruikbaarheid bovenaan de verlanglijst hebben staan, worst wezen.

Vooraan de 4,6 meter lange MG5 zit geen frunk waardoor laadkabels achter in de koffer dienen opgeborgen te worden, ook hier is geen apart vak voor kleinere accessoires. Spijtig, want deze stationwagen is anders best handig in gebruik. Er gaat nagenoeg 500 liter in de vierkante kofferbak en met neergeklapte achterbank kan er nog dubbel zoveel laadruimte bij gecreëerd worden. De vele opbergvakken (27!) zijn voor bestuurder en passagiers praktisch om spulletjes in op te bergen.

Onze Long Range testversie met 57 kWh NMC-accupakket (netto) en elektromotor van 156 pk zou ons 400 WLTP km ver kunnen brengen. Tijdens de sneeuwrijke testdagen haalden we dat natuurlijk niet, we prijsden ons gelukkig met een verbruik van 19,2 kWh/100 km waardoor nog een keurige 300 km actieradius werd gehaald. De 3.000 Euro goedkopere Standard Range met 46 kWh LFP-accupakket (netto) en 177 pk staat vanaf 35.885 Euro voor de deur. Daarvoor krijg je een comfortabele stationwagen met aangenaam weggedrag.

Voordelen MG5

De MG5 behoort tot de groep elektrische auto’s die menig gezin zou kunnen bekoren; toegankelijk qua prijs, ruim, diversiteit qua gebruik, en met een weldoordacht interieur. Door het lage verbruik is hij ondanks een klein accupakket toch geschikt om grotere afstanden mee af te leggen. Het grote dashboardscherm achter een sportief geïnspireerd stuur met fysieke bedieningsknoppen draagt bij tot een normaal autogevoel. Standaard krijgt hij een rijkelijke uitrusting mee: adaptieve cruise control, rijstrook assistentie, achteruitrijcamera, en zelfs een AC-connectie van maximum 2.000 Watt met de batterij (V2L).

Nadelen MG5

Zijn povere DC-laadvermogen van 87 kW maken van de MG5 geen snelle reisgezel. Hij is minder trendy en sexy dan zijn kleinere broer MG4, en heeft veel harde plastics in het interieur. Een hoge laaddrempel en laadvloer die met neergeklapte achterbank niet vlak is, stroken minder met zijn bruikbare inborst. Het trekgewicht van 500 kg is goed voor een kleine aanhanger, maar dan stoppen zwaardere ambities. Verwacht geen sportieve prestaties van aandrijflijn en weglegging, doch zijn deze zonder meer correct.

Conclusie rijtest MG5

De ‘5’ zet zich scherpgeprijsd in de lijst van gezinswagens. Voor families die zowel economisch als ecologisch handelen is dit een compleet pakket: van buiten eerder een grijze muis, maar met behoorlijk wat kwaliteiten van een pakezel. Als één van de weinige stationwagens op de markt heeft hij daarmee een streepje voor vergeleken met minder zuinige SUV’s. MG geeft 7 jaar of 150.000 km algemene garantie (inclusief accupakket en andere typische EV-onderdelen) waarmee zij het vertrouwen in hun product benadrukken. De MG5 zet functie boven ego, en ook daar is niks mis mee.

Auteur: Karel Depamelaere

Redactie EV Update

Redactie EV Update

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie