Review Xpeng G9, aantrekkelijk van eenvoud
In 2014 werd Xpeng opgericht en zet sinds 2020 voet aan Europese wal. Dit gaat niet zonder slag of stoot. Al een aantal jaar zijn ze aanwezig in de Westfield Mall in Leidschendam, maar van een daadwerkelijke verkoop was nog geen sprake. De P7 moest eerst gefacelift worden, en de G9 had wat leververtraging. Voor de G9 ligt dat boek achter ons, want op het moment van schrijven zijn er 44 op NL-kenteken gezet. Hebben die kopers de juiste keuze gemaakt?
3 fase
660 liter
| Voordelen | Nadelen |
|---|---|
|
|
|
De G9 steekt niet onder stoelen of banken dat hij groot is. Zijn 4,9 meter lengte is overduidelijk aanwezig. Origineel is het ontwerp niet, maar zijn schoonheid ligt in zijn eenvoud. Efficiënt is hij wel, met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,27.
Vanbinnen zien we veel premium materialen, al doet het bruine interieur ook een duit in het zakje. Drie grote schermen (links 10,25 inch) waarbij de rechter twee (elk 14,96 inch) 1 geheel lijken. Vanuit bestuurderspositie lijkt de meest rechter kapot, maar daarover zit ‘anti-meekijk-folie’ waardoor enkel de passagier deze kan bekijken en voor DJ kan spelen. Óf de bestuurder niet kan afleiden. Al met al een leuke en praktische gimmick.
Het infotainmentsysteem ziet er goed uit en werkt ook zo. Alleen zijn wel heel erg veel instellingen. Gelukkig zijn er ook snelkoppelingen voor snel de juiste info.
De G9 is groot. Hoe doet me nog als eerste denken aan de Skoda Enyaq. Een ‘vorm’ die voor veel ‘functie’ zorgt. Naast veel ruimte voor passagiers en bagageruimte, heeft hij ook nog eens een grote frunk, een kleine bagageruimte onder de motorkap voor je laadkabel. Door zijn bijna 3 meter lange wielbasis is hij ook comfortabel. Zijn grote velgen geven hem een sportief uiterlijk, maar verwacht dat niet qua weggedrag.
Zijn pièce de résistance is zijn laadsnelheid, die is grensverleggend. Onderweg opladen doet hij als de beste! En sterker nog, de fabrikant is er bescheiden in. Volgens het boekje kan hij snelladen met 300 kW, maar in de praktijk hebben we hem op 318 kW gekregen. Dat betekent 100 kilometer bijladen in slechts 5 minuten. Als dat de EV-transitie niet ten goede komt…
Sterke punten
Zijn ruimteaanbod is ongeëvenaard. In de frunk, tussen de assen en in de bagageruimte, overal is ruimte. Dat sterke punt verhult hij ook niet in een kleine carrosserie.
Zijn extreem grote laadsnelheid, waarover Xpeng nog bescheiden is. Geholpen door 800 Voltstechniek haalde de G9 bij ons 318 kW, waar ze zelf ‘slechts’ 300 kW opgeven. Zelfs bij 30% State of Charge haalde de G9 nog ruim 280 kW, wat nog steeds een record is.
Waar voor je geld. Een Mercedes-Benz EQE SUV kost minimaal 1,5 x de G9 en is dan minder ruim en minder snel. Op veel vlakken is de G9 ook rijker uitgerust. Bij Mercedes zit het net wel één tandje beter in elkaar, maar enkel een kniesoor valt het op.
Zwakke punten
Integratie van je smartphone reikt tot het maken van een bluetoothverbinding. Apple Carplay en Android Auto zijn niet mogelijk. Spotify daarentegen weer wel.
De ADAS systemen moesten elke rit opnieuw uitgezet worden, want deze werkte nog niet goed erkende de importeur. Maar we reden dan ook met een voorserie model.
Dat je bij de Standard Range en Long Range geen groen maar enkel saaie kleuren (wit/grijs/zwart) kan bestellen, maar ook geen andere velgen, maakt dit wel een eentonige bedoeling.
Conclusie rijtest Xpeng G9
Nee, dat G9 is nog niet perfect. Daarentegen is hij wel erg compleet, goed afgewerkt en heeft hij indrukwekkende specificaties. Dat hij nog een paar infotainment-steekjes laat vallen, daar hoor je ons niet over. De G9 is gewoon verkeerd geprijsd. Gezien hetgeen dat hij biedt, kan er gemakkelijk 10.000 euro meer voor gevraagd worden. Het is maar goed dat ze dat niet gedaan hebben.
Fotograaf: Brian den Blaauwen














2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford