Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Review Porsche Taycan Turbo is geen elektrische auto

Review Porsche Taycan Turbo is geen elektrische auto

Auteur Joeri van Dam

Wanneer dé grootmeester onder de sportwagenbouwers zich waagt aan een volledig elektrische auto, liggen de verwachtingen vanzelfsprekend hoog. Noblesse oblige: Porsche heeft de reputatie en de plicht om een volwaardige sportwagen neer te zetten die niet alleen kan concurreren met de beste elektrische modellen, maar ook een serieus alternatief vormt voor de liefhebbers van benzine. Tijdens onze rijtest met de Porsche Taycan Turbo blijkt al snel of ze die belofte waarmaken.

Prijs vanaf
v.a. € 162.400,-
AC-Laden
11 kW
3 fase
DC-Laden
268 kW
Aantal zitplaatsen
personen
Bagageruimtes-in-Liters
84 liter
366 liter
Rijbereik
452 - 452 km
Netto
83.7 kWh
Fietsdrager-met-kogeldruk
0 kg
Aanhangwagen-met-trekgewicht
0 kg
Laadpoort positie
Laadpositie
Meer EV data op EV database
Voordelen Nadelen
Rijgedrag
Laadsnelheid
Vanafprijs
Starwars interieurgeluid
Autoprijs met opties
Cross Turismo volgt nog

Design: herkenbaar Porsche, maar dan elektrisch

Op het eerste gezicht verraadt niets aan de Taycan welke aandrijving eronder schuilgaat. Hij oogt als een moderne Porsche, zonder futuristische fratsen. De iconische koplampen met vier lichtpunten zijn direct herkenbaar, de doorlopende lichtstrip aan de achterzijde benadrukt de breedte, en subtiele luchtinlaten geven hem een sportieve look. Toch zijn er duidelijke hints dat er geen verbrandingsmotor aanwezig is: de neus heeft beduidend minder luchtinlaten dan bijvoorbeeld de Panamera, en voorin bevindt zich in plaats van een motor een 81-liter ‘frunk’.

Echte luchtinlaten zijn er wél, onder meer voor de koeling van de enorme remklauwen die de 2.280 kilo zware Taycan in toom houden. Achterin is eveneens geen motor te vinden, maar wel een kofferbak van 366 liter. Samen met de voorruimte kom je uit op 447 liter bagagecapaciteit — voldoende voor een weekendtrip, minder voor een gezin met jonge kinderen. Voor hen is het wachten op de Taycan Sport Turismo of Cross Turismo, de ruimere varianten die later verschijnen.

Het interieur ademt eveneens Porsche-DNA: strak, sportief en hoogwaardig. De digitale cockpit achter het stuur heeft nog steeds de klassieke ‘klokkenwinkel’-indeling, maar nu volledig digitaal. De middenconsole en het dashboard bieden uitgebreide touchbediening, en optioneel kan er zelfs een extra 10,9 inch scherm voor de passagier worden geplaatst. Kleine knipoog naar de analoge wereld: het klassieke klokje boven op het dashboard.

Rijervaring: elektrisch zonder het zo te voelen

De Taycan startervaring is anders dan bij een conventionele Porsche. Dankzij keyless entry herkent de auto zijn bestuurder al voordat je instapt; de deurklinken schuiven naar buiten en de auto is meteen rijklaar. De startknop links van het stuur is bijna overbodig.

Voor de ultieme beleving kies je met de draaischakelaar op het stuur de Sport Plus-stand, waarmee onderstel, stuur- en gaspedaalrespons verscherpen. Activeer Launch Control en de Turbo-versie katapulteert je in 3,2 seconden naar 100 km/u, tot herhaaldelijk toe zolang de accu boven 35% zit. De topsnelheid bedraagt 260 km/u. Ter vergelijking: de Taycan 4S doet de sprint in 4,0 seconden, de Turbo S zelfs in 2,8.

Ondanks de elektrische aandrijving voelt de rijbeleving verrassend analoog. De gewichtsverdeling en het extreem lage zwaartepunt — dankzij het accupakket tussen de assen — zorgen voor messcherpe bochtenprestaties. De achterwielaandrijving geeft hem bovendien een speels karakter: in Sport Plus kun je tot 105 graden driften, al hielden wij het bescheiden bij een graadje of 15.

Voordelen

De grootste kracht van de Taycan zit in zijn rijeigenschappen. Op geluid na merk je nauwelijks dat je elektrisch rijdt; acceleratie, wegligging en stuurgevoel zijn pure Porsche. Dankzij het 800 Volt-systeem kan hij tot 270 kW DC-laden — veel sneller dan de gebruikelijke 400 Volt-architectuur.

Een slimme vondst zijn de dubbele laadpoorten: links alleen voor AC-laden (max. 11 kW), rechts ook voor DC-laden. Zo hoef je niet altijd te manoeuvreren voor de juiste laadpositie. Dat de laadklep elektrisch opent met een swipe, past mooi bij het hoge ‘gadgetgehalte’.

Nadelen

Qua prijs is de Taycan niet goedkoop, maar wel de meest betaalbare vierdeurs Porsche: vanaf € 108.090,- voor de 4S, tegenover € 123.500,- voor een Panamera E-Hybrid. Wie puur praktisch elektrisch wil rijden, vindt elders meer ruimte en lagere verbruikskosten. Maar dan mis je de beleving, de afwerking en de merkuitstraling die de Taycan biedt.

Het enige echte kritiekpunt? Het futuristische ‘Star Wars’-achtige geluid uit de speakers. Het mag functioneel zijn voor veiligheid en beleving, maar het klinkt minder premium dan je zou verwachten.

Conclusie rijtest Porsche Taycan

Porsche heeft met de Taycan meer gedaan dan ‘gewoon’ een elektrische auto bouwen. Ze hebben een volwaardige sportwagen gecreëerd die toevallig elektrisch rijdt. Het is een waardig alternatief voor de klassieke brandstof-Porsche: sneller, lichter dan verwacht en met dezelfde magie in wegligging en afwerking. De eerste elektrische Porsche voelt daardoor als... gewoon een Porsche.

* De gegevens in dit overzicht worden periodiek geactualiseerd en kunnen afwijken, aangezien het artikel mogelijk van een eerdere datum is.

Porsche Taycan

Turbo
Vermogen:
680 pk
Topsnelheid:
260 km/h
0 - 100 km/u:
3.2 seconden
Kijk voor meer EV data op EV database

In de praktijk


Zomer   Verbruik per 100 km: 17.8 kWh
Winter   Verbruik per 100 km: 23.9 kWh

Actieradius

83.7 kWh.:
Zomer   470 km
Winter   350 km
Joeri van Dam

Joeri van Dam

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie