Review Peugeot e-308: meer bereik niet genoeg
Afgelopen augustus konden we al kennis maken met de nieuwe Peugeot e-308. Waarbij dus met name die nieuwe voorzijde en achterzijde eruit springt. Al veranderde er onderhuids ook iets, de e-308 krijgt een (iets) grotere accu. In de Portugese heuvels rondom Lissabon is het tijd om kennis te maken met de updates die Peugeot voor de e-308 heeft doorgevoerd.
3 fase
505 liter
| Voordelen | Nadelen |
|---|---|
Onderstel Stoelen Design | Laadsnelheid Vermogen Krap achterin |
De station bestaat nog
Voor bij wie de informatie van augustus al weer wat is weggezakt, hier nog even een kort overzicht van wat de Peugeot e-308 heeft te bieden. Kiezen uit een accupakket is niet mogelijk. De Fransen bieden maar één optie aan: Het 58,4 kWh accupakket, waarvan er netto zo'n 55 kWh overblijft. Dit accupakket is gekoppeld aan een 15o pk elektromotor. Opladen gaat met max 11 kW via een normale laadpaal en DC-laden kan dan weer met maximaal 100 kW.
Bijzonder blijft echter de positionering van de e-308. Peugeot is daarmee namelijk één van de weinig die nog een (elektrische) station heeft binnen het C-segment. Volgens Peugeot is het daarbij ook zo dat veel klanten dit juist weten te waarderen. Dus voor de mensen die absuluut geen SUV-willen, biedt Peugeot uitkomst. En stiekem zijn er genoeg redenen om voor een station in plaats van SUV te kiezen.
Bochtenriddertje
Het grootste voordeel van een stationwagon is namelijk de veel betere wegligging. De e-308 staat namelijk niet zo hoog op zijn poten als menig SUV, wat dan weer als gevolg heeft dat de veerwegen simpelweg korter zijn. Zonder dat de e-308 te hard en straf wordt, is de vering en demping wel lekker stevig, maar blijft het geheel erg comfortabel. Bijna zo goed als dat Peugeot dit in de jaren 90 voor elkaar had. Positief verrast zijn we ook door de Michelin e-primacy banden. Ja, met een Pilot Sport wordt het altijd beter, maar alsnog biedt deze band meer dan voldoende grip. Vol vertrouwen stuurt de Peugeot dan ook een bocht in, waarbij de 'Normal' rijmodus als meest prettig wordt ervaren vanwege het precieze, maar neutrale stuurkarakter. Daarbij communiceren het onderstel, banden enhet prettig kleine stuurtje precies waar de grens van de grip ligt. Knap is ook dat de achterzijde keurig de ingezette koers blijft volgen. Zelfs wanneer het wegdek slechter wordt geeft ook de achterzijde geen krimp. En ja, er zullen vast weinig mensen zijn die een e-308 met een bloedtempo over Portugese bergwegen sturen, maar het laat wel zien dat Peugeot weet wat ze doen. Daarbij: een voorspelbare auto is altijd veiliger. Wat dus ook opvalt is dat het de e-308 ook gewoon serieus een comfortabele auto blijft. Stil, rustig en zonder veel nadeinen.
Fijne stoelen
Het prettige interieur draagt zeker bij aan dit comfortabele karakter. De gekozen kleuren, ook van het scherm en dashboard, geven het geheel een rustige ambiance. Maar met name de sportstoelen blinken uit in comfort. Voldoende zijdelingse steun, lekker stevig en een prettig lange zitting. De onderbenen krijgen dus ook voldoende steun. Hierbij maakt het weinig uit of je kiest voor de elektrisch- of handmatig verstelbare stoelen. Voordeel van de handmatige verstelling is wel dat deze stoel iets lager gezet kan worden, wat het cocon gevoel extra versterkt.
Helaas trekt Peugeot dit cocon gevoel voor de achterpassagiers iets te ver door. Opgeschoten pubers of volwassenen hebben eigenlijk niet voldoende ruimte het op de achterbank voor langere tijd uit te houden. Hoofdruimte is er voldoende en de bank is prettig gevormd, maar beenruimte is er simpelweg te weinig. Serieus een punt om rekening mee te houden voor mensen die 5 jaar aan een leasecontract vastzitten en nu kinderen hebben in de leeftijd van rond de 12 jaar met een flinke groeicurve in het vooruitzicht.
Ingehaald door de tijd
Ondanks de flinke facelift kan Peugeot niet helemaal verbloemen dat de huidige configuratie ondertussen wel wat ingehaald is door de tijd. Het vermogen van 156 pk is tegenwoordig simpelweg te weinig. Zeker omdat het fantastische onderstel ook gewoon veel meer aankan. Daarbij is het ook vooral de manier waarop het vermogen erin komt. Zelfs in de sportmodus zit er een kleine vertraging in het vrijgeven van het volledige vermogen. Het gevolg is dat de korte inhaalacties in de e-308 af en toe net niet mogelijk zijn, of het nodige rekenwerk vragen. Zonde, omdat de e-308 het qua afstelling verder allemaal prima aan zou moeten kunnen. Wat blijkt uit de plug-in Hybrid die met 195 pk duidelijk meer biedt. Ook de remmen hebben de nodige moeite met het vrij hoge gewicht van rond de 1.700 kilogram. Het gaat allemaal prima, maar houdt niet over.
Hetzelfde kan overigens gezegd worden over de DC laadsnelheid. Netto 55 kWh aan accupakket is al niet de bovenkant van de markt, maar met snel kunnen laden zou dit nog te overzien zijn. De Peugeot e-308 komt, ongeacht de uitvoering, echter niet verder dan een magere 100 kW. Voor dit segment is dat toch wel echt de onderkant van de markt. Terwijl de instapprijs prijs van ruim €37.0000 dat dus dan weer niet is.
Conclusie Peugeot e-308
Het sterkste punt van de e-308 lijkt nog steeds te zijn dat het één van de weinig stations of echte hatchbacks is in het C-segment. Voor wie dus op zoek is naar die elektrische station, moet eigenlijk ook zeker even bij Peugeot binnenstappen. Al is het maar vanwege dat prima design en de prachtige kleuren die het Franse merk aanbiedt. Wie dan uiteindelijk toch kiest voor de e-308 boet helaas wel in op specificaties. Hier zet Peugeot dan weer echt uitstekende rijeigenschappen tegenover, waarmee de slogan: Peugeot e-308 Serious About Driving dan ook meer dan waar gemaakt wordt.


2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford