Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Rijtest ID. Buzz 2025: wat is er anders?

Auteur Jasper Engel

Op de ID. Buzz na is het een beetje stil bij Volkswagen Bedrijfswagens. In een wereld waar elektrisch rijden steeds meer de norm wordt, lijken de eens zo dominante Transporter en veelzijdige Crafter het min of meer af te laten weten. Hoewel de nieuwe Transporter 7 in aantocht is, moeten kopers die nu een Transporter nodig hebben het doen met voorraadmodellen. Daarmee blijven de ID. Buzz en de Caddy over. De laatste is niet elektrisch en de ID. Buzz alleen maar. Kortom, ze bevinden zich min of meer in een tijdelijk vacuüm.

Iconisch werkpaard

Dan is er de ID. Buzz, waarmee Volkswagen de benchmark heeft gezet voor elektrische bestelauto’s. Deze auto is vanaf het begin ontworpen als elektrische bestelauto en heeft een opvallend en vooral vriendelijk uiterlijk. Bedrijven zetten hem in als marketingtool om hun duurzame en hippe karakter te onderstrepen. Voeg daar het heerlijke rijgedrag, snelladen en een prima rijbereik aan toe, en je hebt een succesformule. Dat blijkt ook uit de resultaten: met 2.387 verkochte stuks staat de ID. Buzz op een stevige vierde plek. Dat de ID. Buzz wat minder praktisch is op het gebied van laadvermogen en trekgewicht, was voor velen geen reden om niet voor dit iconische werkpaard te kiezen.

Bij de introductie was al duidelijk dat de levertijd lang zou zijn en de prijs fors. Hoog tijd dus om enerzijds de ID. Buzz onderhuids drastisch aan te pakken en anderzijds de aanschafprijs aan te passen. Dat laatste hebben ze eenvoudig gedaan door een instapmodel aan het programma toe te voegen, vanaf € 43.500 exclusief btw. Deze versie heeft nog steeds de grote accu van 79 kWh. Er komt een kleinere accu van 63 kWh beschikbaar, goed voor 330 km rijbereik. Waarschijnlijk horen we daar meer over in september tijdens de IAA.

Praktische verbeteringen 

Nu even zitten voor de praktische verbeteringen: het laadvermogen is met 115 kg verhoogd naar 750 kg. De actieradius is dankzij de nieuwe accu van 79 kWh nu 459 km. Het trekgewicht is standaard met 200 kg verhoogd naar 1200 kg, en bij de 4Motion zelfs naar 1800 kg. Het motorvermogen stijgt van 204 naar 286 pk. Deze motor kennen we al en hebben we ook ervaring mee in de ID.4. De claim dat deze zuiniger is dan de oude versie lijkt waar, maar of dat ook 1.5 kWh per 100 km zal schelen, durven we nog niet te zeggen. Daarnaast komt er een GTX-versie (de 4Motion) met maar liefst 340 pk. De verlengde versie voor de cargo-uitvoering blijft voorlopig niet beschikbaar.

Rijden

Dat de ID. Buzz elementen deelt met de ID.4 kun je eigenlijk alleen maar goed nieuws noemen. De Buzz rijdt als een personenauto. Het zicht naar voren geeft een heel ruimtelijk gevoel, met als nadeel dat je naar voren moet buigen om de verkeerslichten te zien. We zouden het geen dealbreaker noemen. Verder is hij stil en heeft hij prima rijgedrag. Het infotainmentsysteem is zoals al vaak geschreven flink verbeterd, waardoor je met deze bestelauto met gemak lange afstanden kunt afleggen. Met dik 400 km rijbereik en 170 kW snelladen is de ID. Buzz voor ons de meest logische keuze.

Jasper Engel

Jasper Engel

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie