Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Rijtest Hyundai Ioniq 5N: niet voor de faint-hearted

Auteur Pepijn van Eck

Met de introductie van de Hyundai Ioniq 5N zet Hyundai een gedurfde stap. Deze auto weet namelijk de spreekwoordelijke racegeluiden van een brandstofauto te combineren met een elektrische aandrijving. Maar hoe presteert deze opmerkelijke EV  in de praktijk?

Een design om u tegen te zeggen

De Hyundai Ioniq 5N valt meteen op door zijn futuristische ontwerp. Waar de originele Ioniq 5 al indruk maakte met zijn strakke lijnen en hoekige vormen, doet de 5N er nog een flinke schep bovenop. Met agressieve bumpers, opvallende sideskirts en speciale remklauwen, straalt de auto pure kracht en sportiviteit uit. De Performance Blue kleur geeft de auto een unieke uitstraling, maar ook in Atlas White, waarmee wij de kronkelige wegen opzochten, blijft de 5N een blikvanger.

Rijbeleving: adrenaline op wielen

De rijervaring in de Hyundai Ioniq 5N is ronduit sensationeel. Met een indrukwekkende 650 pk aan vermogen is de 5N een sportwagen pur sang. Wat deze ervaring extra bijzonder maakt, is het door de speakers gesimuleerde geluid van een brullende benzinemotor. Dit, in combinatie met schakelflippers en een gesimuleerd schakelgevoel, geeft je het idee in een traditionele racewagen te zitten. Mocht je behoefte hebben aan wat meer rust, dan kun je deze geluiden eenvoudig uitschakelen.

  • Acceleratie 0 - 100 km/u: 3,4 seconden
  • Topsnelheid: 260 km/u
  • Actieradius Elektrisch: 390 km
  • Totaal Vermogen: 478 kW (650 pk)
  • Totaal Koppel: 740 Nm
  • Aandrijving: AWD (vierwielaandrijving)


Dagelijks gebruik

Hoewel de Ioniq 5N een technisch hoogstandje is, heeft hij ook enkele beperkingen voor dagelijks gebruik. De kuipstoelen, essentieel voor sportief rijgedrag, zijn lastig om in en uit te stappen en zijn niet elektrisch verstelbaar. Dit maakt de auto minder praktisch voor dagelijks woon-werkverkeer. Bovendien is het verbruik bij sportief rijden niet bepaald efficiënt, maar dat is ook niet de primaire reden om deze auto te kiezen.

Prijs en uitvoering

De Hyundai Ioniq 5N is rijkelijk uitgerust en begint bij een prijs van €74.690. Voor degenen die bereid zijn deze investering te doen, is een panoramadak de enige echt relevante extra optie. Hiermee is de auto aan de prijzige kant, maar voor de liefhebbers van sportief rijden biedt de 5N een ongeëvenaarde ervaring.

Conclusie

Voor dagelijks gebruik kan de Ioniq 5N wat onpraktisch zijn. De sportieve en wat onpraktische kuipstoelen moeten je passen. Net als de gesynchroniseerde rijbeleving. Maar juist voor diegenen die het ultieme circuitgevoel willen combineren met de voordelen van elektrisch rijden, is de 5N de prima keuze. Alles aan deze auto ademt sportiviteit. Met zijn indrukwekkende prestaties, aanpasbare rijbeleving en het uitgesproken design, is de Ioniq 5N wat ons betreft een pionier in zijn segment.


Pepijn van Eck

Pepijn van Eck

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie