Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Voyah Free

Voyah Free

Auteur Caspar van Loo

In het assortiment ruim bemeten Aziatische elektrische SUV’s is er ook plek voor de Voyah Free uit China. Een flinke, zware auto die het wil opnemen tegen de gevestigde jongens als BMW, Mercedes, Tesla en Audi. Aan luxe en comfort ontbreekt het je niet in de Free, die in de Premium versie voor ruim 74.000 euro is te bestellen.

Wat krijg je allemaal voor dat geld? De 2.300 kilo wegende Free heeft een 106 kWh-accu die bidirectioneel is. Je kunt de energie in de accu dus ook gebruiken voor het opladen van andere apparaten, mocht je daarvoor interesse hebben. Op wisselstroom doet de auto mee met de geldende trend en kan 11 kW laden, op gelijkstroom komt de Free tot 100 kW. Met een volle krachtbron kan de Chinese EV volgens de WLTP-norm ongeveer 500 kilometer toeren. 

Prijs vanaf
v.a. € 66.190,-
AC-Laden
11 kW
3 fase
DC-Laden
100 kW
Aantal zitplaatsen
5 personen
Bagageruimtes-in-Liters
72 liter
550 liter
Rijbereik
500 - 500 km
Netto
100 kWh
Fietsdrager-met-kogeldruk
0 kg
Aanhangwagen-met-trekgewicht
0 kg
Laadpoort positie
Laadpositie
Meer EV data op EV database

Die tocht leg je dan af in een ruime vierwielaangedreven auto, waarin de bestuurder een zee aan beeldschermen voor zijn neus ziet. Links zit het digitale instrumentarium, in het midden het navigatie- en entertainmentsysteem en de passagier krijgt nog een eigen touchscreen voor diverse instellingen. Het gehele dashboard is overigens in hoogte verstelbaar. Bij de sportstand (ja, die is er ook) zal het complete dashboard zakken, zodat de bestuurder niet afgeleid wordt en zich volledig kan richten op de rijbeleving van dat moment. 

Verder is de achterbank riant en de kofferbak heel groot (tot zo’n 550 liter). Je krijgt er in de Free massagestoelen en een panoramadak bij. Het ontwerp van het interieur is van het Italiaanse designhuis ItalDesign Giugiaro. Dat liet zich niet onbetuigd. Zo voerden de Italianen de bekleding in de deurpanelen door en de bovenkant van het dashboard. De stoelen, bank en binnenzijde van de deurpanelen zijn doorgestikt, wat moet zorgen voor een luxe uitstraling. 

Ondanks het stevige gewicht van de 4,9 meter lange wagen moet de onafhankelijke luchtvering de Voyah Free onder controle houden, zonder dat de auto plankhard wordt. Met de 490 pk aan boord gaat de acceleratie van 0 naar 100 eenvoudig in 4,4 seconden. Allerlei intelligente rijsystemen en een night vision-camera moeten de Free-rijder probleemloos en veilig door het verkeer loodsen.

Conclusie

Of de ruime Voyah Free kan concurreren met Audi, Mercedes, Tesla en BMW zal de praktijk uitwijzen. De eerste rij-impressies laten zien dat de Chinese e-SUV de finesse van de ‘grote’ en duurdere vier ontbeert. Desalniettemin heeft de SUV van Voyah veel luxe, comfort en ruimte, met een acceptabele actieradius. Feel Free om zelf tot een oordeel te komen.

* De gegevens in dit overzicht worden periodiek geactualiseerd en kunnen afwijken, aangezien het artikel mogelijk van een eerdere datum is.

Voyah Free

106 kWh Premium Standaard
Vermogen:
489 pk
Topsnelheid:
200 km/h
0 - 100 km/u:
4.4 seconden
Kijk voor meer EV data op EV database

In de praktijk


Zomer   Verbruik per 100 km: 18.5 kWh
Winter   Verbruik per 100 km: 24.4 kWh

Actieradius

100 kWh.:
Zomer   540 km
Winter   410 km
Caspar van Loo

Caspar van Loo

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie