Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Nio EL8 eerste kennismaking, rijtest volgt snel

Nio EL8 eerste kennismaking, rijtest volgt snel

Auteur Joeri van Dam

Wat vinden we van de nieuwe Nio EL8?

We mochten al vroeg kennismaken met de Nio EL8. Er stond er namelijk één bij het hoofdkantoor in Breukelen. Daar stond, achter gesloten deuren, onze Range Rover-concurrent. Weliswaar statisch, dus niet rijden, maar dat is niet ongebruikelijk in autoland. Zo houd je de aandacht langer vast…

Het zal vast toeval geweest zijn, maar onze EL8 leek wel in BRG te zijn gespoten. Ook beter bekend als British Racing Green, een diep groene kleur. De vergelijk met Engelse concurrenten, zoals de Range Rover, kwam vaak ter sprake. Hij ziet er niet alleen uit als een Range Rover, de maatvoering komt bijna angstvallig met elkaar overeen. Qua lengte, breedte en wielbasis zijn het slechts millimeters verschil. De RR is wel een goede 10 centimeter hoger. De EL8 zit meer tussen de Velar en Range Rover Sport in. Dat is helemaal geen slechte keuze van Nio, want hoe lager, des te beter de luchtweerstand en dus de actieradius. Hij wordt geleverd met een 75 of 100 kWh accu, waarmee je kunt swappen/ruilen bij een swap-station van Nio. Dan betaal je niet direct voor de accu (scheelt 12.000 euro), maar huur je hem van Nio om hem af toe binnen 5 minuten te kunnen wisselen voor een exemplaar die al opgeladen is. Maandelijkse huurprijzen zijn respectievelijk 169 of 289 euro. Afhankelijk van de accugrootte kom je op papier 390 of 510 kilometer ver, op papier. In de zomer met een beheerste voet zijn deze waardes overigens wel goed te behalen hoor. Interessant om te weten dat er in China Nio’s met een 150 kWh accu rondrijden. Er wordt gekeken of deze ook in Europa geleverd kunnen worden in de swappingstations, dat zou een vakantietrip nog gemakkelijker maken. Ons gevoel zegt ons dat we hier niet (snel) op hoeven te rekenen.

De EL8 is de opvolger van de Nio ES8, die nog rond het pand stond en we dus, stiekem, konden fotograferen. De ES8 is nooit in NL geleverd, wel heb ik hem in Noorwegen rond zien rijden. De EL8 is wel echt de moderne broer van de twee en dus degene waarvoor je zou moeten gaan.

Opmerkelijke keuze van Nio

Weet wel, dat als je voor de EL8 gaat je maximaal 6 zitplaatsen hebt. Nio kiest er namelijk voor, na feedback hun klankboordcommissie, om geen tweede zitrij te plaatsen maar twee captain chairs. Het woord ‘stoelen’ doet ze te weinig eer. Alhoewel ze heerlijk zitten, verstelbaar zijn, je gebruik kunt maken van de optionele koelkast hebben we onze sterke twijfels over deze keuze. Je beperkt de keuzevrijheid van de koper aanzienlijk. Dit zou best eens klanten kunnen kosten. Vooral ook omdat de 3e zitrij er één is waar je toch wel naar toe moet klauteren en je niet met 3 personen kunt zitten.

Indien deze configuratie er toch één voor jou is, dan kunnen de achterpassagiers genieten van elektrisch verstelbare, verwarm- en ventileerbare stoelen die ook nog eens een hot stone massage kunnen geven. Met een rustige rijdende bestuurder, pardon chauffeur, kun je zomaar in slaap vallen. Let wel, deze luxe zaken zijn onderdeel van het Premium Comfort-pakket.

De EL8 onderscheidt zich niet

Het is een Nio, zoals je een Nio verwacht. De kenner zal goed moeten kijken om hem te onderscheiden van de andere Nio’s. Dat vinden wij een positief punt, want dat betekent een herkenbaar familiegezicht, én kont. Maar ware schoonheid zit van binnen, dat is tenminste ook het geval bij de Nio EL8. Alles is herkenbaar, en goed afgewerkt, Nio. Groot scherm in het midden + een scherm achter het stuurwiel, de automaathendel is een unieke en één van de fijnste. Uiteraard is op Nomi, de pratende tennisbal op het dashboard ook optioneel aanwezig.

Rijden met de Nio EL8

Binnenkort mogen we rijden met de Nio EL8, waarbij we uiteraard nieuwsgierig zijn of hij zijn prijs van minimaal 90.000 euro waard is. Met deze prijs is de EL8 zeker 10.000 euro goedkoper dan een vergelijkbare Range Rover, waar overigens 30 a 40.000 euro BPM op zit. Het wordt tijd voor een volledig elektrische Range Rover om een goed oordeel te geven over de kansen van de Nio EL8. 

Joeri van Dam

Joeri van Dam

Eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie