Rijtest: Nio EL8 rijtest, waarom heeft de grootste Nio, minder zitplaatsen?
De Nio EL8 betreed een nieuw segment. Die van elektrische auto’s in het hogere segment, wat op zich niet nieuw is. Wel dat hij enkel leverbaar is als 6-zitter. De middelste zitrij kan niet geleverd worden met een bank, wel met een hot stone massage op de stoelen. We, als één van de eerste media, mochten ermee rijden en noteerden onze bevindingen.
Eerlijk gezegd is wel even goed kijken om de EL8 te herkennen ten opzichte van zijn SUV broertjes. Hij is wel langer (<20 cm) t.o.v. de EL7 die weer 6 cm langer is dan de EL6. Opvallend genoeg is de EL6 wel de breedste van alle drie én heeft hij de grootste bagageruimte, al is dat enkel met een miniem verschil. De EL8 moet het van andere zaken hebben. Zijn prijs is er wel en niet één van. Hij is slechts twee duizend euro duurder dan de EL7 en daarvoor krijg je één zitplek meer en meer snellaad snelheid. Die zitplek meer wordt gecreëerd door de derde zitrij. Dat zijn twee extra zitplekken die zelfs een eigen airconditioning-instelling heeft. Met die +2 zou je uitkomen op 7 zou je denken, alleen op de tweede zitrij wordt daar één plek weggehaald. Je hebt daar namelijk twee aparte stoelen die zelfs een voetensteun hebben en ook elk gescheiden airconditioning. Als je de stoelenleuningen naar achteren kantelt, dan zit je al snel tegen de binnenkant van de auto aan. Door de zitting verder naar voren te schuiven, kan de leuning iets platter worden geplaatst. Liever hadden we gezien dat het echt businessclass was en je de leuning helemaal plat kunt leggen voor een echte businessclass ervaring. Kies je voor de Executive uitvoering, dan krijg je zelfs een luxe een middenconsole met een verschuifbaar paneel met twee vakken om je smartphone draadloos op te laden, met daaronder een koelkast! Deze kun je via het touchscreen tussen de voorstoelen elektrisch openen. Daarna moet je hem nog wel zelf naar voren trekken. Een koelkast is overigens niet de juiste benaming ervoor. Je kunt er ook producten tot 50 graden Celsius warm houden. De afhaalchinees bijvoorbeeld…
Wat krijg je qua specificaties voor je geld?
Voor een vanafprijs van pakweg 90.000,- mag je wel wat verwachten. Qua specificaties zijn er slechts vier keuzes. Ten alle tijden krijg je 653 pk onder je rechter voet. Deze zijn verdeeld over alle vier de wielen. Op de vooras ligt een 244 pk sterke elektromotor. Op de achteras één met 407 pk. Qua actieradius/accu kun je kiezen uit twee groottes. Een 75 (netto 73,5) of 100 (netto 90) kWh accu. Deze brengen je op papier respectievelijk 390 en 510 km ver. In de praktijk is dit overigens (gemiddeld) 345 en 415 kilometer.
Als je de accu leeg rijdt, kun je deze eenvoudig vervangen door ze te ‘swappen’ (omwisselen). Iets wat we uiteraard ook geprobeerd hebben. Fluitje van een cent. Je hoeft de EL8 enkel in het gemarkeerde vak te parkeren en daarna parkeert de auto zichzelf in een swappingstation en 5 minuten later heb je een nieuwe accu. Nou ja nieuw, een 90% volle. Dat is de ultieme State of Charge (SoC) voor een accu. Tot 100% opladen is minder goed op den duur. Wel is het even wennen dat je bij een auto die slechts 5.400 km gereden heeft ineens een accu krijgt die een State of Health (SoH) van 95% heeft. Dus een 5% kleinere actieradius, 5% van de accu is al gedegradeerd. Dat hoort nu eenmaal bij zo’n accuruil. Als de accu aan het einde van zijn levensduur is, kan Nio deze uit het swappingstation halen en bijvoorbeeld hergebruiken als thuisaccu.
Als je wilt swappen, dan betaal je minder voor je auto. Huh? Je betaalt namelijk maandelijks een abonnementstarief van respectievelijk 169 euro (voor de 75 kWh) en 289 euro (voor de 100 kWh). Op dit moment kun je enkel nog 75 kWh met 75 kWh wisselen en 100 met 100. Ze hopen in de toekomst wel een upgrade-mogelijkheid aan te kunnen bieden. Geen swapstation in de buurt? Weet dat je dan ook nog gewoon kunt snelladen met maximaal 240 kW bij dezelfde accu’s die in andere Nio’s 180 kW DC-laadsnelheid aankunnen. Het verschil ligt aan de auto. De EL8 heeft de hardware om sneller te snelladen.
Hoe rijdt de EL8?
Uiteraard behoort zo’n luxe auto luchtvering te krijgen. Dit zorgt voor een uitermate zachte rijervaring met daarnaast ook nog eens heel veel instelmogelijkheden. Comfort is de basisstand met een beperkt aantal pk’s. Wil je sneller, dan zie je bij het inschakelen van de Sport of Sport+ stand direct hoe snel je naar de 100 km/u gaat. In Sport is daar 5,9 seconden voor nodig, in Sport+ gaat dat het snelst in 4,1 seconden. In die laatste stand heb je dus de volledige 653 pk tot je beschikking.
Luchtvering op Duitse snelweg is bij Nio niet de fijnste combinatie. De hoge koets, met dito gewicht en de minder gladde snelwegen zorgen bij een snelheid van 140+ km/u voor teveel beweging in de carrosserie. Lifehack: met het indrukken van de buitenste vlakken op de stuurwielknoppen kun je snel de Sport+ stand inschakelen. Iets wat ik nog niet wist toen een Tesla Model 3-rijder me met succes wilde bijhouden. Anders had ik hem wel 'mijn kont' kunnen laten zien..
(nog) geen one pedal drive
Dé functie die elektrische auto’s onderscheidt van brandstofauto’s is het rijden met één pedaal, de one-pedal-drive functie. Je gas/stroom-pedaal is dan ook gelijk het rempedaal. Remmen doen je dan door het pedaal iets te liften. Om helemaal tot stilstand te komen moet je momenteel bij de EL8 nog het rempedaal bedienen. We spreken dan nog niet van een echte OPD-functie, maar volgens Nio hoeven we daar niet lang op te wachten. De EL8 zal namelijk in de nabije toekomst voorzien worden van software-versie Banyan 2.3.5, maar naast software aanpassingen vraagt dit ook om een stukje hardware. Hoe dan ook, Nio heeft ons beloofd dat het er z.s.m. aankomt. De overige NIO-modellen die al wat langer op de markt zijn krijgen het eerder. De EL8 volgt snel.
Voordelen Nio EL8
Bij elke Nio kun je het swappen als groot voordeel noteren. Het is een extraatje naast het snelladen, wat altijd kan. Je dient om te kunnen swappen wel 12K in je eigen zak te houden en je te confirmeren aan een abonnement, afhankelijk van je accugrootte. Jammer genoeg kun je nog niet upgraden van het hele jaar 75 kWh naar 100 kWh tijdens de vakantie. In China liggen er moment zelfs 150 kWh accu’s in het station. Met het kunnen uitlezen van de SoH van de accu zie je of je een vers of minder vers exemplaar ontvangen hebt. Weet dat swapping station versie 4.0 er aan komt, waarbij je niet eens meer in de auto hoeft te zitten.
Je geniet het meeste van Nio’s luxe als je kiest voor de Executive uitvoering met een warm- en koelkast tussen de stoelen. Jammer genoeg kunnen de rugleuning dan niet ver genoeg naar achteren. Kies je voor de people-mover editie, dan krijg je een looppad tussen de middelste stoelen. Doordat de losse stoelen goede leuningen krijgen, blijft het businessclass gevoel welbehouden.
Nadelen Nio EL8
Nu komt het aan op detailniveau, zoals de clignoteur die een te hard geluid maakt, wel dempbaar, maar niet premium. Het navigatiescherm dat aanwijzingen over de te rijden route plaatst of dat het afstellen van de buitenspiegels alleen via het scherm kan. Het zou wel fijn zijn als Nomi a. de Nederlandse taal begrijpt en b. als ze de navigatiebestemmingen begrijpt. Nu verder we vaak verzorgd om naar een Amerikaanse bestemming te rijden…
Het premiumgevoel zou wel flink vergroot worden indien je de rugleuningen van de stoelen op de tweede zitrij verder plat kunt leggen. Dan kun je echt ontspannen, lees uitgeslapen, op je bestemming aankomen.
Conclusie rijtest Nio EL8
Zoals bij de keuze voor elke auto gaat het om de basisconfiguratie. Wil je een drie zitplekken op de tweede zitrij, dan ga je voor de 2K goedkopere Nio EL7. Wil je het ultieme luxe gevoel, dan zet je je handtekening onder een EL8 contract. Nio blijft aantrekkelijk opvallend met veel herkenbare zaken, maar binnen de NIO-familie valt hij daardoor minder op. Met Nebula Green heb je wel de nieuwste kleur te pakken. De EL8 biedt hét premiumgevoel voor als je je wilt laten rijden met slechts enkele verbeterpunten. Tja, als die er niet zouden zijn, dan zou het autotesten maar saai zijn.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford