Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Kennismaking met de Hyundai Ioniq 9: stylish, and fashionably late

Kennismaking met de Hyundai Ioniq 9: stylish, and fashionably late

Auteur Jasper Engel

Foto's: Jeffrey van der Vaart

Al veel eerder werd het vlaggenschip uit Korea aangekondigd en toch hebben we er lang genoeg op moeten wachten. Nu breidt Hyundai zijn elektrische modellengamma eindelijk uit met een topmodel: de drie zitrijen tellende Ioniq 9. Tijd voor een nadere kennismaking.

Onze eerste ontmoeting met de auto vond plaats in Londen voor een interview met de CEO van Hyundai Europa. Je herkent meteen de Hyundai in de auto: strak, modern, zelfs iets ‘clean’ vanwege de gladde oppervlakken. Het design is vooral aerodynamisch doordacht. Zo doordacht dat Hyundai er een naam voor heeft bedacht: “aerosthetics”. Dat wil zeggen vormgeving die mooi oogt en tegelijk efficiënt is. De vlakke voorruit en korte motorkap dragen bij aan de stroomlijn, zonder dat het ten koste gaat van de binnenruimte.

Prijs vanaf
€ 67.995,-
AC-Laden
11 kW
3 fase
DC-Laden
250 kW
250 kW
Aantal zitplaatsen
7 personen
Bagageruimtes-in-Liters
52 - 88 liter
338 liter
Rijbereik
600 - 620 km
Netto
106 kWh
106 kWh
Fietsdrager-met-kogeldruk
0 kg
Aanhangwagen-met-trekgewicht
tot 2500 kg
Laadpoort positie
Laadpositie
Meer EV data op EV database

Luchtweerstandscoëfficiënt

De Ioniq 9 is de eerste Hyundai met een dubbelwerkend Active Air Flap-systeem in de neus. Voor koeling openen de kleppen, voor minder luchtweerstand sluiten ze weer. Ook de tot 21 inch grote wielen zijn aerodynamisch ontworpen. Onderzijde, antennes en zelfs de spiegels zijn glad weggewerkt. Het resultaat: een luchtweerstandscoëfficiënt (CW-waarde) van 0,259. Daarmee komt de actieradius onder gunstige omstandigheden tot 620 kilometer. Zelfs bij de AWD-uitvoering behaal je volgens WLTP nog steeds 600 km. 

Aan voor- en achterzijde zie je de bekende Parametric Pixel-lichtsignatuur, met een brede lichtbalk en pixelvormige units. In de luxere uitvoeringen levert Hyundai adaptieve matrix-LED-koplampen die automatisch dimmen en bijsturen. Klassieke buitenspiegels zijn optioneel te vervangen door digitale camera’s.

Lounge-ervaring

Door het speciaal ontwikkelde EV-platform is de vloer volledig vlak en de wielbasis met 3,13 meter uitzonderlijk lang. Dat levert veel been- en hoofdruimte op alle drie zitrijen. Zelfs volwassenen op de achterste stoelen zitten nog redelijk ruim. Er zijn twee indelingen: een zevenzitter met tweede zitrij-bank of een zészitter met twee individuele stoelen. Heb je vaker de stoelen achterin nodig met maximaal 6 personen, zou die versie ook de meest logische keuze zijn.

De optionele Relaxation Seats voorin kantelen ver naar achteren en hebben uitschuifbare beensteunen, handig tijdens een laadstop. De “Universal Island 2.0” is een verschuifbaar middenconsole met veel opbergruimte, variërend van kleinere vakken tot een lade van ruim 12 liter. De bagageruimte loopt uiteen van 338 liter met alle stoelen in gebruik tot bijna 2.500 liter met tweede en derde rij neergeklapt. Onder de motorkap zit een extra opbergruimte van maximaal 88 liter (iets minder bij AWD-versies).

Het interieur is hoogwaardig afgewerkt, met aandacht voor rust. Een warmtepomp en meerzone-klimaatregeling zorgen voor comfort tot achterin. Ongebruikte zones kunnen worden uitgeschakeld om energie te besparen.

* De gegevens in dit overzicht worden periodiek geactualiseerd en kunnen afwijken, aangezien het artikel mogelijk van een eerdere datum is.

Hyundai IONIQ 9

110.3 kWh RWD
Vermogen:
218 pk
Topsnelheid:
185 km/h
0 - 100 km/u:
9.4 seconden
110.3 kWh AWD
Vermogen:
307 pk
Topsnelheid:
200 km/h
0 - 100 km/u:
6.7 seconden
110.3 kWh AWD+
Vermogen:
428 pk
Topsnelheid:
200 km/h
0 - 100 km/u:
5.2 seconden
Kijk voor meer EV data op EV database

In de praktijk


Zomer   Verbruik per 100 km: 18.8 kWh
Winter   Verbruik per 100 km: 24.9 kWh

Actieradius

106 kWh.:
Zomer   565 km
Winter   425 km
Jasper Engel

Jasper Engel

Redacteur, trainer en eigenaar van EV Update

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie