Zeekr breidt in Europa uit met de praktische Mix en de rappe 001 FR
Het Chinese EV-merk Zeekr wil zijn Europese opmars voortzetten met de introductie van twee nieuwe modellen en een accu-upgrade. Het ‘premium elektrische’ automerk van Geely zette zijn Europese ambities onlangs kracht bij tijdens de Automechanika Frankfurt. Daar presenteerde het niet alleen de sterk verbeterde LFP-accutechnologie met ultrasnelle laadtechnologie, maar ook twee nieuwe modellen. Niet geheel nieuw weliswaar, maar niettemin best wel interessant: de ruime en praktische Zeekr MIX en de extra krachtige en snelle Zeekr 001 FR.
Zeekr MIX: Een elektrische oase voor het hele gezin
De Zeekr MIX is het eerste model van Zeekr dat speciaal is ontworpen met het oog op gezinnen. Een MPV die is gebaseerd op het SEA-M platform, een variant van het SEA-platform dat speciaal is ontwikkeld voor grotere voertuigen.
Qua formaat is hij niet zo groot als veel andere Chinese MPV’s, maar evengoed biedt de MIX een zee van ruimte en flexibiliteit. Door zijn redelijk bescheiden formaat (lengte 4,68 meter) zou hij ook wel eens de concurrentie met veel SUV’s aan kunnen gaan.
Want ook nu zijn er nog genoeg gezinnen die zo’n veelzijdige auto wel zien zitten. De draaibare voorstoelen en de vlakke vloer creëren een unieke binnenruimte die zich moeiteloos aanpast aan verschillende situaties. Of je nu met de kinderen op pad gaat of grote voorwerpen moet vervoeren, het kan allemaal. De MIX, die een soort van verlengstuk van je woonkamer op wielen is, is er klaar voor.
Zeekr 001 FR: Rappe elektrische shooting brake
Voor wie snelheid en luxe hoog in het vaandel heeft staan, is er de Zeekr 001 FR. Deze high-performance versie van de Zeekr 001 shooting brake is wat je noemt een elektrische krachtpatser. Met vier elektromotoren die samen een maar liefst 930 kW (1300 pk) leveren, sprint de 001 FR in slechts 2,02 seconden naar 100 km/u. Ga er maar aan staan: tel tot 2 en je kunt een bekeuring oplopen.
Het luxueuze interieur, afgewerkt met Alcantara en voorzien van de nieuwste technologie, zoals een Qualcomm 8295-chip, maakt de rijervaring compleet. De Zeekr 001 FR zal ongetwijfeld de concurrentie aan moeten gaan met de Porsche Taycan en Audi e-tron GT.
Vernieuwde LFP-accu maken extra snel opladen mogelijk
Naast de nieuwe modellen introduceerde Zeekr ook een LFP-accu met een sterk verbeterde technologie. Deze maakt ultrasnel laden met ‘5.5C’ mogelijk. Dit betekent dat je de accu, als je tenminste gebruikmaakt van een Zeekr V3 snellader, in slechts 10,5 minuten kunt opladen van 10% naar 80%. Dat duurt dus nog amper langer dan de tank vol gooien bij de benzinepomp.
Nu zijn die V3 snelladers van Zeekr wel een gevalletje apart. Ze leveren namelijk een piekvermogen van maar liefst 800 kW. Dat is een waarde die je aan de reguliere snellaadzuilen in Europa – ook de nieuwste varianten – niet zult halen. Omdat je dan ook niet die hoge laadsnelheid kunt halen, zal het snelladen dan toch iets langer duren. Maar evengoed kun je rekenen op een uitzonderlijke korte oplaadtijd. Zeekr, dat momenteel druk bezig is met het uitbreiden van zijn snellaadnetwerk in China, schijnt trouwens ook plannen te hebben om dit in Europa te doen. Daarvoor zullen we nog wel (heel) wat geduld moeten hebben.
Zeekr’s wereldwijde ambities
Zeekr is in 2023 begonnen aan zijn wereldwijde expansie. Het merk is inmiddels actief in meer dan 30 landen, waaronder Nederland. Tot nu toe speelt het hier slechts een (heel) bescheiden rol meer het heeft ambitieuze plannen om zijn aanwezigheid in Europa verder uit te breiden. Ook wereldwijd trouwens, zoals men ook nu weer communiceerde.
We mogen daarom verwachten dat het Chinese merk nog meer modellen voor ons in petto heeft. En als dat inderdaad de Zeekr 007 – die er ook als stationwagen komt – en de Zeekr 7X zijn, dan heeft het Chinese merk een handvol sterke troeven op stapel staan.
Foto #2 en #7: © Maarten van der Westen








2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford