Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Volvo EX90: Elektrisch vlaggenschip komt met accupaspoort

Auteur Bas van der Weerd
05 juni 2024

De elektrische modellen van Volvo zijn behoorlijk succesvol. Dat succes begon met de XC40 en C40 Recharge, die nu EX40 en EC40 heten. Aansluitend zorgde de kleinere Volvo EX30 voor minstens zo’n groot succes en dat is nog lang niet voorbij. Nu is het tijd voor een elektrisch vlaggenschip en ook daarvan mogen we verwachten dat het Zweedse merk mooie verkoopcijfers zal noteren. Deze elektrische zevenzits SUV rolt sinds kort van de band in de Amerikaanse fabriek in Charleston en zal naar verwachting in september zijn weg vinden naar de Nederlandse wegen. 

Accupaspoort: een nieuwe standaard voor transparantie

Bijzonder aan de Volvo EX90 is dat het de eerste elektrische auto ter wereld is die wordt geleverd met een accupaspoort. Met deze primeur wil men transparantie en duurzaamheid van elektrische voertuigen naar een nieuw niveau tillen. Dit digitale document biedt gedetailleerde informatie over de oorsprong, samenstelling en duurzaamheid van de accu. Hiermee wil Volvo transparantie bieden over de impact van de productie van de accu op het milieu en de arbeidsomstandigheden in de toeleveringsketen. Het accupaspoort kan een belangrijk aspect worden in de richting van een circulaire economie, waarin accu’s intensief worden hergebruikt en gerecycled.

Meer dan voldoende kracht en actieradius

De Volvo EX90 is verkrijgbaar in drie uitvoeringen: de Single Motor, de Twin Motor en de Twin Performance. De Twin Motor en Performance-varianten delen dezelfde 111 kWh-accu terwijl de Single Motor een 104 kW accu heeft. Uiteraard zijn er verschillen in vermogen, prestaties en actieradius. De Single Motor en Twin Motor levert een respectabele 205 kW/490 Nm respectievelijk 300 kW/770 Nm. De Twin Motor accelereert in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u. De Single Motor is wat bescheidener in de sprint en doet er 8,4 seconden over. De Twin Performance legt de lat een stuk hoger met een vermogen van 380 kW en een indrukwekkend koppel van 910 Nm, waardoor hij de sprint naar 100 km/u in slechts 4,9 seconden kan volbrengen.

Wie de Single Motor kiest, heeft een WLTP-actieradius van 580 kilometer. Dat geldt ook voor de Twin Performance. De Twin Motor komt met 585 kilometer net iets verder. Dankzij de 250 kW DC-laadsnelheid kan de accu in zo’n 30 minuten van 10% tot 80% worden opgeladen.

Scandinavisch design en geavanceerde veiligheid

Net als zijn kleinere broertjes is ook de Volvo EX90 is een lust voor het oog met zijn minimalistische Scandinavische design. Strakke lijnen, elegante proporties en een opvallende lichtsignatuur geven de SUV een moderne en tijdloze uitstraling. Maar het design is niet alleen mooi, het is ook functioneel. De aerodynamische vormgeving moet bijdragen aan de redelijk forse actieradius.

Volvo staat bekend om zijn focus op veiligheid, en de EX90 is daarop geen uitzondering. De SUV is uitgerust met een uitgebreid scala aan geavanceerde veiligheidstechnologieën, waaronder LiDAR-sensoren, radars, camera's en ultrasone sensoren. Deze systemen werken samen om een 360-gradenbeeld van de omgeving te creëren en potentiële gevaren te detecteren, zowel overdag als 's nachts.

Eerste leveringen in september

De prijzen voor de Nederlandse markt zijn al eerder officieel bekendgemaakt. Zo zal de EX90 Single Motor verkrijgbaar zijn vanaf €83.495 terwijl de Twin Motor € 88.995 gaat kosten Wie de Twin Motor Performance wil kopen zal daar € 98,495 voor over moeten hebben. Hoewel de productie nu dus al gestart is, worden de eerste leveringen pas in september in Nederland verwacht.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie