Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Naamwijziging naar Volvo EX40 en EC40 is niet meer dan logisch

Naamwijziging naar Volvo EX40 en EC40 is niet meer dan logisch

Auteur Bas van der Weerd

Volvo heeft aangekondigd dat de populaire XC40 Recharge en C40 Recharge voortaan als EX40 en EC40 door het leven gaan. Deze wijziging is een logische stap in de strategie van het Zweedse merk om een duidelijke en consistente nomenclatuur voor de volledig elektrische modellen te hanteren. De 'E' in de nieuwe modelnamen staat voor 'elektrisch'. Daarmee sluiten de nieuwe namen beter aan bij de andere elektrische modellen van Volvo. De Volvo EX30 is inmiddels in productie, de productie van de EX90 moet na enige vertraging in de loop van dit jaar van start gaan.

Updates

Daarnaast zal Volvo een aantal updates voor deze modellen introduceren. De EX40 Single Motor krijgt een nieuwe 70kWh accu die een hogere DC-laadsnelheid heeft. Dankzij de toename van 135kW naar 180kW wordt de laadtijd van 10 naar 80 procent SoC gereduceerd van 34 naar 26 minuten. Ook zal Volvo de Twin Motor vervangen door de Twin Motor Performance. Die heeft een vermogen van 442pk (325kW) waarmee een acceleratie van 0-100 km/u in 4,6 seconden mogelijk wordt gemaakt. Het betreft een software-update, en ook de XC40/C40 TwinMotor XC40 Twin Motor van het vorige modeljaar kan daarom met dit Performance-pakket worden uitgerust.Verder introduceert Volvo een aantal nieuwe uitvoeringen, zoals de Business Edition en de Black Edition. Deze zijn beschikbaar bij zowel de Volvo EX40 als de EC40, met prijzen variërend van € 49.995 tot € 54.995.

SEPP-subsidie

Minstens zo belangrijk is de prijsstrategie. Met een vanafprijs van € 45.995 blijft de fiscale waarde van de Volvo EX40 Single Motor Essential onder de grens voor de SEPP-subsidie. Dat betekent dus dat deze in aanmerking komt voor de € 2.950 aan subsidie.

Meer dan de helft volledig elektrisch

In 2023 was de XC40 het bestverkochte model van het Zweedse merk in Nederland, met meer dan 10.000 verkochte exemplaren. Daarvan waren er ruim 6.300 volledig elektrisch. Dit illustreert Volvo's succes in de transitie naar een elektrisch wagenpark. Door die groeiende populariteit van de elektrische EX40 en C40 is het niet meer dan logisch dat Volvo de namen aan zou passen, en er ‘zelfstandige’ elektrische modellen van maakt.

Deze ontwikkelingen sluiten uiteraard naadloos aan bij Volvo's bredere duurzaamheids- en verkoopstrategie. Het bedrijf streeft ernaar om tegen 2030 uitsluitend volledig elektrische modellen te produceren en om tegen 2040 een klimaatneutraal bedrijf te zijn. Daarom heeft Volvo ook besloten om het Recharge-label voor plug-in hybride modellen te laten vervallen. Deze worden nu aangeduid met traditionele motornamen zoals T6 en T8.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie