Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Rijtest Volvo EX30, de GAMECHANGER

Auteur Jasper Engel
06 november 2023

Rijtest Volvo EX30, de GAMECHANGER

 Bij Volvo verwachten ze heel wat van de komst van hun nieuwste telg in het B-segment. Hiermee wil het Zweedse merk volgend jaar van de 10e naar de 5e plaats groeien. Of deze ambitie realistisch is durven we niet te zeggen, maar aan de auto zal het in elk geval niet liggen. Hoe? Voor minder dan 37.000 euro heb je een complete relatief ruime SUV met het grootste rijbereik in zijn klasse. Vermeerder dat met het hoogste trekgewicht en alle luxe die je van een premiummerk mag verwachten en dan kon de EX30 wel eens de Gamechanger van 2024 zijn.  

 
 

Met de EX30 betreedt Volvo een voor hen nieuw segment waar veel merken actief zijn. Voor de goede orde; de XC40 zit een segment hoger. Denk voor het B-SUV segment maar even aan de Opel Mokka of zijn evenknieën Fiat 600 e en Peugeot 2008. Maar goed. Die zijn op de Fiat na wat duurder, hebben een iets kleinere accu en dus minder rijbereik.  


Los van alle rationele kanten waar we zo’n beetje eindeloos over door kunnen gaan, vinden we de EX30 ook gewoon mooi. Zowel de buitenkant als het interieur maakten op ons direct al indruk. Automerken hebben met kleinere modellen altijd een uitdaging om design, binnenruimte en praktisch gebruiksgemak te combineren. En juist op dat vlak heeft Volvo de benchmark gezet. Aan de buitenzijde de neus met typische Volvo koplampen, de opliggende motorkap waar je een kleine ruimte onder hebt voor je laadkabel en de daklijn waardoor het lijkt alsof je met een grote auto te maken hebt. Het zal ons dan ook niet verbazen wanneer XC40 eigenaren vrolijk overstappen naar een op papier kleinere auto.    

 
 

Volvo’s moederbedrijf Geely ontwikkelde een gloednieuw EV-platform dat we bijvoorbeeld ook zien bij de Zeekr X en Smart #1. Standaard achterwielaandrijving, een draaicirkel van slecht 10,7 meter en standaard een 3-fasen omvormer. Sommigen beweren dat het onderstel wat stug is, maar zo hebben wij dat niet ervaren.  

 
 

Nu onze kennismaking met de auto onderweg. Goede stoelen, goed zicht en dat centraal geplaatst scherm waar je van alles mee kunt instellen. Voor je stuur zie je helemaal geen informatie. Dat is wel even wennen want wanneer je te veel naar rechts op dat scherm kijkt, krijg je van de auto al snel de melding dat je voor je moet blijven kijken. Veiligheid voor alles. We snappen het, maar met deze indeling ook wel irritant.  Ze hebben bij Volvo de meest belangrijke zaken die je tijdens het rijden nodig hebt hoog in het scherm geplaatst om je zo min mogelijk af te leiden, maar eerlijk is eerlijk, daar kunnen ze nog wel een slag in maken. Om te zien wat je rijbereik is hebben de meesten een leesbril nodig, zo klein als dat staat weergegeven. 

 
 

Wij stellen direct de auto in de One Pedal Drive mode in om ons vervolgens af te vragen of hij wel aan stond. Bij een snelheid van 50 km/u of harder merk je eigenlijk helemaal niets aan remkracht. Deze functie werkt blijkbaar alleen bij lage snelheden. Iets wat wij bij andere elektrische auto’s nog niet kenden. Dat was even wennen, maar uiteindelijk voel je dat prima aan. 

  

Sterke punten

Eigenlijk zeggen de kenmerken van de auto al genoeg. Vergelijk dat met de concurrenten en je zult zien dat de EX30 hoog op de lijst komt. Voor de rest heeft Volvo een ruime compacte SUV, die vlot stuurt met prima weggedrag, in het gamma erbij gekregen. Een ander leuk detail zijn de opbergmogelijkheden. Dashboardkast in het midden en bekerhouders die je in- en uit kunt schuiven. Slim ingedeeld, vernieuwend en ook lekker praktisch. 

Zwakke punten

Het scherm vraagt wel wat gewenning. Er zijn nog steeds voldoende gewone knoppen voor de veel gebruikte functies, maar toch net iets te veel in de menustructuur opzoeken en aan- of uitzetten wat ons betreft. Door de accu is de vloer ten opzichte van de bankhoogte wat beperkt. Als volwassen personen lang op de achterbank zitten is dan ook geen pretje. 

 

Conclusie rijtest Volvo EX30

Voor zowel zakelijk- als privégebruik is deze auto wat ons betreft een winnaar in zijn klasse. Veel uitvoeringen vallen onder de subsidiegrens van 45.000 euro waardoor je ook nog eens kunt rekenen op een leuke bijdrage van de overheid voor jouw rijgenot. Volvo belooft een levertijd van maximaal 2 maanden. Dat is mooi want wij kunnen niet wachten. 

   

Jasper Engel

Jasper Engel

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie