Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Vernieuwde Tesla Model Y: meer voor minder

Vernieuwde Tesla Model Y: meer voor minder

Auteur Bas van der Weerd

Tesla heeft de Model Y, wereldwijd een van de best verkochte elektrische auto’s, onlangs grondig verbeterd. We hebben er al vaker over geschreven. Naast technische aanpassingen die zorgen voor een efficiëntere aandrijving, meer rijcomfort en betere connectiviteit. Enigszins verrassend zijn de prijzen behoorlijk scherp gebleven. Dat weten we nu Tesla ook de normale uitvoeringen in de configurator heeft gezet. De basisuitvoering met achterwielaandrijving is verkrijgbaar vanaf €45.990, terwijl de Long Range-varianten een grotere actieradius en extra vermogen bieden zonder dat de prijs meteen uit de hand loopt.

Efficiëntie en prestaties beter, prijzen zo goed als gelijk

Wat deze update extra interessant maakt, is dat Tesla niet alleen de prestaties en zuinigheid heeft verbeterd, maar ook het interieur luxueuzer heeft afgewerkt, de geluidsisolatie sterk heeft aangepakt en het rijcomfort naar een hoger niveau heeft getild. Dit alles zonder in te leveren op de sportieve rijervaring waar Tesla bekend om staat, en zonder de prijzen drastisch te verhogen. Dat was iets waar menigeen toch wel een beetje bang voor was.

Tesla herintroduceert de drie bekende versies van de vernieuwde Model Y, elk met een eigen balans tussen bereik, prestaties en aandrijving. De keuze hangt af van je behoefte aan actieradius, acceleratie en rijcomfort.

  • RWD (Standard Range): de voordeligste keuze met achterwielaandrijving, een prima actieradius en eveneens prima prestaties.
  • RWD Long Range: met vergelijkbare prestaties maar een grotere actieradius, en daarmee ideaal voor de langeafstandsrijders die het maximale uit hun acculading willen halen.
  • AWD Long Range: de beste combinatie van kracht, grip, snelheid en actieradius, vooral bij slechte weersomstandigheden.

Model Y RWD – €45.990

De basisuitvoering van de Model Y biedt een uitstekende mix van rijbereik, prestaties en prijs. Met een actieradius van 500 kilometer volgens de WLTP-meetmethode is deze variant niet alleen geschikt voor dagelijks gebruik, maar zijn langere ritten ook heel goed mogelijk. Dankzij een gemiddeld energieverbruik van slechts 13,9 kWh per 100 km behoort deze Model Y tot de zuinigste elektrische SUV’s op de markt.

Ook qua prestaties stelt hij niet teleur. De elektromotor op de achteras levert ruim voldoende vermogen voor een vlotte acceleratie en brengt de auto in slechts 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Daarmee laat hij heel veel traditionele benzine-SUV’s achter zich. Tesla heeft daarnaast flink geïnvesteerd in het rijcomfort, waardoor deze versie ondanks zijn scherpe prijs toch een hoogwaardige rijervaring biedt.

Model Y Long Range RWD – €50.990

Voor wie vooral een grote actieradius belangrijk vindt, is de Long Range RWD de beste keuze. Met een WLTP-bereik van 622 kilometer is dit een van de meest efficiënte elektrische SUV’s die momenteel verkrijgbaar zijn.

Het verbruik blijft met 14,2 kWh per 100 km verrassend laag, waardoor deze uitvoering vooral interessant is voor wie vaak lange afstanden rijdt. Ondanks dat de focus vooral op zuinigheid ligt, presteert deze uitvoering nog steeds uitstekend. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt immers slechts 5,6 seconden.

Model Y Long Range AWD – €53.990

De krachtigste variant in het Model Y-aanbod is de Long Range met vierwielaandrijving. Dankzij twee elektromotoren en aandrijving op alle wielen biedt deze versie niet alleen meer grip en stabiliteit, maar ook de snelste acceleratie. Hij bereikt 100 km/u in slechts 4,8 seconden, wat hem een uitermate sportief karakter geeft.

Met een rijbereik van 586 kilometer (WLTP) biedt hij nog steeds een uitstekende combinatie van prestaties en efficiëntie. Het verbruik is met 14,8 kWh per 100 km maar een klein beetje groter dan van de achterwielaangedreven versies. Dat is logisch gezien het extra vermogen en de vierwielaandrijving. Waarvoor een tweede motor aan het werk is.

We verwachten overigens dat Tesla over een tijdje ook nog met een Performance-variant komt.

Prijs vanaf
v.a. € 45.990,-
AC-Laden
11 kW
3 fase
DC-Laden
175 kW
250 kW
Aantal zitplaatsen
personen
Bagageruimtes-in-Liters
117 liter
854 liter
Rijbereik
500 - 622 km
Netto
60.5 kWh
75 kWh
Fietsdrager-met-kogeldruk
72 kg
Aanhangwagen-met-trekgewicht
tot 1600 kg
Laadpoort positie
Laadpositie
Meer EV data op EV database

Comfort en technologie: Tesla’s oog voor detail

Tesla heeft het interieur en de rijbeleving van de Model Y verder verfijnd. De nieuwe stoelen bieden meer comfort, met ventilatie in de voorstoelen en een elektrisch verstelbare achterbank. De langere zittingen en verbeterde gordelsluitingen maken de achterbank praktischer en prettiger voor lange ritten.

Daarnaast beschikt de Model Y over nieuwe luxe voorzieningen, zoals instelbare sfeerverlichting en een extra scherm van 8 inch voor de achterpassagiers, waarmee zij de klimaatregeling en entertainmentfuncties kunnen bedienen.

Een van de grootste verbeteringen is de sterk verbeterde geluidsisolatie. Dankzij akoestisch glas en extra geluiddempende materialen is het rijgeluid aanzienlijk verminderd:

  • De afrolgeluiden zijn met 22% verminderd
  • De wind- en contactgeluiden zijn met 20% afgenomen

Daarnaast gebruikt Tesla nu hoogwaardigere bekledingsmaterialen die zachter en verfijnder aanvoelen. De afwerking van het interieur is verder verbeterd, waardoor deze beter aansluit bij die van andere luxemerken. Het nieuwe panoramadak met warmtewerend glas reflecteert zeven keer zoveel zonlicht, waardoor het interieur minder snel opwarmt en de airconditioning efficiënter werkt.

Ook het onderstel is verbeterd. De vernieuwde schokdempers zorgen voor een soepelere rit, vooral op minder goed onderhouden wegen. De stuurrespons is verder verfijnd, en dit moet bijdragen aan een nog stabielere en comfortabelere rijervaring op hogere snelheden.

Elektrisch rijden zonder concessies

De vernieuwde Model Y is een van de meest efficiënte elektrische SUV’s op de markt. Maar Tesla blijft niet alleen vooroplopen als het gaat om zuinigheid. Dat geldt ook nog steeds voor het gebruiksgemak. Tesla biedt met zijn wereldwijde netwerk van snellaadstations een van de meest betrouwbare laadoplossingen. De stations staan standaard in de routeplanning. De ingebouwde routeplanner kiest automatisch de meest efficiënte route en plant hij de laadstops op de optimale momenten in. Eenmaal aangekomen bij een Supercharger is het een kwestie van de stekker inpluggen waarna de auto vanzelf wordt opgeladen.

Made in Germany

De vernieuwde Model Y wordt gebouwd in Tesla’s Gigafactory in Berlijn-Brandenburg, waar voor de vernieuwde Model Y nog geavanceerde productietechnieken worden toegepast om de kwaliteit en efficiëntie van de productie te verbeteren.

Een van de grootste innovaties is de carrosserie, die volgens Tesla nu uit één gegoten deel bestaat in plaats van 70 afzonderlijke componenten. Dit zorgt voor een stijvere en stillere constructie. Dankzij slimme productiemethoden is de Model Y ook lichter geworden zonder zijn stijfheid te verliezen, en uiteraard draagt ook direct bij aan een lager energieverbruik en een grotere actieradius.

De vernieuwde Tesla Model Y is in de Tesla Stores te bezichtigen, kijk hier voor de data. Verder is hij per direct te configureren en te bestellen, en de eerste leveringen worden verwacht in mei/juni 2025.

* De gegevens in dit overzicht worden periodiek geactualiseerd en kunnen afwijken, aangezien het artikel mogelijk van een eerdere datum is.

Tesla Model Y

RWD
Vermogen:
299 pk
Topsnelheid:
201 km/h
0 - 100 km/u:
5.9 seconden
Long Range AWD
Vermogen:
514 pk
Topsnelheid:
201 km/h
0 - 100 km/u:
4.8 seconden
Long Range RWD
Vermogen:
340 pk
Topsnelheid:
201 km/h
0 - 100 km/u:
5.6 seconden
Kijk voor meer EV data op EV database

In de praktijk


Zomer   Verbruik per 100 km: 13.9 kWh
Winter   Verbruik per 100 km: 19.2 kWh

Actieradius

60.5 kWh.:
Zomer   435 km
Winter   315 km
75 kWh.:
Zomer   525 km
Winter   380 km
Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie