Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Tweede generatie Macan: uitsluitend elektrisch, maar een echte Porsche

Tweede generatie Macan: uitsluitend elektrisch, maar een echte Porsche

Auteur Bas van der Weerd

Van de Porsche Macan, sinds jaar en dag een van de meest sportieve SUV’s, komt deze zomer een tweede generatie in de showroom. Zoals de Duitse autofabrikant al eerder aangaf, zal de tweede generatie van de Porsche Macan alleen verkrijgbaar zijn met een volledig elektrische aandrijflijn. En zo heeft Porsche, naast de elektrische Taycan sportsedan, straks ook een elektrische SUV in het modellenpalet. We mogen verwachten dat de elektrische Macan net zo’n succes als de Taycan zal worden.

Macan 4 en Macan Turbo

De nieuwe Porsche Macan is beschikbaar in twee varianten: de Macan 4 en de Macan Turbo. Beide varianten beschikken over twee motoren en vierwielaandrijving. De Macan 4, het instapmodel, beschikt over een systeemvermogen van 300 kW (408 pk). Dit stelt de Macan 4 in staat om in slechts 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren, met een topsnelheid van 220 km/u. Voor degenen die nog meer kracht zoeken, is er de Macan Turbo. Deze variant haalt een indrukwekkende 470 kW (639 pk) en voltooit de sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 3,3 seconden, met een topsnelheid van 260 km/u.

Accu, actieradius en opladen

Beide modellen van de Macan zijn uitgerust met een 100 kWh accu, waarvan 95 kWh effectief bruikbaar is. Dit resulteert in een forse actieradius: de Macan 4 kan tot 613 km afleggen op een volle lading, terwijl de krachtigere maar iets minder efficiënte Macan Turbo een bereik heeft van 591 km.

Dankzij een systeemspanning van 800 volt heeft de Porsche Macan een flinke DC-laadsnelheid. Beide varianten kunnen met een maximumlaadsnelheid van 270 kW geladen worden, wat betekent dat de accu in slechts 21 minuten van 10% naar 80% kan worden opgeladen. Indien de gebruiker een minder krachtig laadpunt treft, kan er gebruik worden gemaakt van het innovatieve 'bank charging' systeem. Daarbij het accupakket van het voertuig virtueel gesplitst in twee afzonderlijke eenheden van 400 volt. Deze twee virtuele eenheden kunnen tegelijkertijd worden opgeladen. Wanneer het voertuig is aangesloten op een laadstation, worden beide 'banken' of helften van de accu gelijktijdig, maar onafhankelijk van elkaar, opgeladen.

Rijdynamiek

De ontwikkeling van de nieuwe Macan heeft in het teken gestaan van een rijdynamiek die kenmerkend is voor Porsche. Jörg Kerner benadrukt: “De sportieve zitpositie, het lage zwaartepunt, samen met de dynamische rijeigenschappen en nauwkeurige besturing, zorgen ervoor dat de nieuwe Macan aanvoelt als een echte sportauto." Zowel de Macan 4 als de Macan Turbo zijn zoals gezegd uitgerust met vierwielaandrijving. De twee elektromotoren worden via de voertuigelektronica bijna real-time bestuurd. Het elektronisch beheerde Porsche Traction Management (ePTM) reageert tot vijf keer sneller dan traditionele systemen en kan in slechts 10 milliseconden reageren op veranderende gripomstandigheden. De verdeling van de aandrijfkracht over de vier wielen wordt bovendien aangepast op basis van het geselecteerde rijprogramma. De Macan Turbo profiteert ook van Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), een elektronisch gestuurd sperdifferentieel op de achteras, dat de grip, stabiliteit en zijdelingse bewegingen verder optimaliseert.

De Macan-modellen met luchtvering, standaard op de Turbo, zijn voorzien van het Porsche Active Suspension Management (PASM). Dit systeem kan ook worden gecombineerd met het standaard stalen veerchassis en omvat nu dempers met twee kleppen. Dit zorgt voor een breder bereik tussen comfort en prestaties, waardoor de verschillen tussen de rijmodi nog duidelijker worden. Voor het eerst is er voor de Macan een optionele achterasbesturing, met een maximale stuurhoek van vijf graden, wat resulteert in een draaicirkel van slechts 11,1 meter. Dit is niet alleen praktisch bij stadsmanoeuvres, maar draagt ook bij aan uitstekende stabiliteit bij hogere snelheden.

Ruimte en luxe

De nieuwe Macan biedt volgens Porsche de perfecte combinatie van een prestatiegerichte SUV met praktische dagelijkse bruikbaarheid. Hij biedt een luxe uitrusting en voldoende ruimte voor zowel passagiers als bagage. Dankzij de elektrische aandrijving beschikt de Macan over een vergrote bagageruimte. Afhankelijk van het model en de specifieke uitrusting, varieert de capaciteit van de bagageruimte achterin tot 540 liter. Daarbij komt nog de 'frunk', een extra bagageruimte onder de motorkap, goed voor 84 liter. Met de achterbank neergeklapt, breidt de bagageruimte uit tot 1.348 liter. Bovendien heeft de Macan een trekvermogen van maximaal 2.000 kilo.

In het interieur van de Macan genieten zowel de voor- als achterpassagiers van een lagere zitpositie dan voorheen, respectievelijk tot 28 mm en 15 mm. Dit draagt bij aan meer beenruimte en comfort. Het interieur straalt de kenmerkende Porsche-kwaliteit uit, met een mix van moderne digitale interfaces en klassieke analoge bedieningselementen, zoals de luchtroosters en airconditioning. Porsche heeft voor de elektrische Macan ook gekozen voor milieuvriendelijke materialen.

De Macan is uitgerust met een geavanceerd display- en bedieningsconcept, inclusief maximaal drie schermen. Voor het eerst kunnen passagiers via een optioneel 10,9-inch scherm aan de passagierszijde interactie hebben met het voertuig, instellingen wijzigen of video's streamen tijdens de rit. De Porsche Driver Experience is uitgebreid met een head-up display dat augmented reality-technologie gebruikt. Het infotainmentsysteem draait op Android Automotive OS en het standaard Porsche Communication Management (PCM) systeem biedt verhoogde rekenkracht. De ‘Hey Porsche’ spraakassistent biedt gebruiksvriendelijke navigatie inclusief aanbevolen laadstops. In het nieuwe Porsche App Centre kunnen gebruikers populaire apps van derde partijen rechtstreeks in hun Macan installeren.

Prijsstelling en beschikbaarheid

Voor de Nederlandse markt beginnen de prijzen van de Macan 4 bij € 88.900 en € 121.000 voor de Macan Turbo. Als het goed is start de productie van de elektrische Porsche Macan komende zomer. De eerste leveringen aan klanten zullen dan in de loop van het jaar plaatsvinden.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie