Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Porsche Taycan Turbo GT: snel, sneller, snelst

Auteur Bas van der Weerd
12 maart 2024

Met de nieuwste update van de Porsche Taycan verlegt de Duitse autofabrikant wederom de grenzen van elektrische prestaties en efficiëntie. De Taycan, die sinds zijn introductie in 2019 bekend staat als een van de meest geavanceerde elektrische auto’s, heeft een reeks updates ondergaan die hem niet alleen sneller, maar ook efficiënter maken. Daar hebben we al eerder over geschreven, maar er komt van de Taycan nu ook een nog snellere Turbo GT variant. Daarmee stelde Porsche het eigen record op de Nordschleife een stukje scherper.

Op het eerste gezicht lijken de uiterlijke wijzigingen van de Taycan misschien bescheiden. Een iets aangepaste voorkant en nieuwe LED-koplampen markeren de visuele veranderingen, terwijl het interieur verrijkt is met verbeterde, informatievere digitale instrumenten zonder afbreuk te doen aan de bekende en comfortabele ergonomie en zithouding. De ware kracht van deze update én de nieuwe Turbo GT-variant schuilt vooral onder de motorkap en in de overige technische verbeteringen die Porsche heeft toegepast.

Hogere laadsnelheid en grotere actieradius

De Porsche Taycan heeft een flink hogere laadsnelheid, die nu maximaal 320 kW bedraagt. Dit vermindert de laadtijd uiteraard aanzienlijk en zorgt ervoor dat de Taycan sneller weer op weg is dan ooit tevoren. Deze vooruitgang in laadsnelheid is een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de al indrukwekkende 270 kW die de vorige modellen boden, en plaatst de Taycan ver vooruit op veel van zijn concurrenten.

De actieradius is eveneens opmerkelijk verbeterd, met een stijging van maximaal 35%. Dit wordt mede gerealiseerd door een toename van het maximale recuperatievermogen, dat met meer dan 30% stijgt van 290 kW naar maar liefst 400 kW. Daardoor kunnen sommige Taycan-modellen nu bijna 680 kilometer afleggen op een enkele lading.  

Meer power

De update van de Taycan omvat ook een aanzienlijke vermogenstoename over de gehele modelreeks. Het instapmodel heeft voortaan een vermogen van 300 kW (408 pk) en het spectrum reikt tot aan de Taycan Turbo S Cross Turismo, die over maar liefst 700 kW (952 pk) beschikt. Daarmee haalt hij een (begrensde) topsnelheid van 260 km/u terwijl de sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 2,4 seconden voltooit. Dan hebben we het alleen nog maar over de bestaande modellen.

Nieuwe Taycan Turbo GT is nog krachtiger

Het vermogen van de nieuwe Taycan Turbo GT, die is uitgerust met een driemotorige setup, bedraagt normaal gesproken 580 kW (789 pk). Met Launch Control bereikt hij zelfs een vermogen van 760 kW (1034 pk). Gedurende twee seconden kan hij dan zelfs een piekvermogen van maximaal 815 kW leveren, wat overeenkomt met zo’n 1.108 pk. Deze Turbo GT (met het Weissach-Pakket) acceleert van 0 naar 100 km/u in slechts 2,2 seconden en heeft een topsnelheid van 305 km/u. Dit is een flinke verbetering ten opzichte van voorgaande modellen. Dit brengt het vermogen van de Taycan ook dicht in de buurt van de Tesla Model S Plaid, die een totaalvermogen heeft van 1.020 pk (761 kW / 1.034 pk).

Nieuw record

Bovendien heeft de Taycan Turbo S, uitgerust met een speciaal Weissach-pakket, een nieuw record gezet voor elektrische voertuigen op de Nürburgring. De Porsche Taycan Turbo GT verraste op de Nürburgring met een aanzienlijke verbetering van 26 seconden ten opzichte van zijn voorgaande beste tijd. Deze verbetering brengt de Taycan in dezelfde league als elektrische hypercars, met een rondetijd van 7:07.55 minuten. Deze tijd is niet alleen een grote sprong voorwaarts voor de Taycan zelf, maar plaatst de auto ook ruim voor op zijn grootste concurrent, de Tesla Model S Plaid, die een beste tijd had van 7:25.23 op dezelfde baan. Daarmee is de Taycan sneller dan auto's zoals de Porsche 918 Spyder en de McLaren 720S, en zit hij dicht achter de Rimac Nevera, wat tot nu toe de toonaangevende elektrische hypercar is.

Weissach-pakket

Ook op het Lacuna Seca circuit vestigde deze auto een nieuw record, zoals in bovenstaande video te zien is. Dit pakket is speciaal bedoeld om de Taycan om te laten blinken op het circuit. Het Weissach-Pakket staat voor extra gewichtsbesparing, onder andere door het verwijderen van de achterstoelen, en aerodynamische verbeteringen zoals een specifieke spoiler en onderbodemluchtgeleiding.

Voor de goede orde een overzicht van de verbeteringen aan de Porsche Taycan Turbo GT:

  • Vermogen tot meer dan 1.100 pk
  • Lichtgewicht en aerodynamische aanpassingen voor betere rijdynamiek
  • Efficiëntere omvormer met siliciumcarbide
  • Launch Mode biedt tijdelijk extra vermogen
  • Geoptimaliseerde aandrijflijn voor verbeterde prestaties
  • Gewichtsreductie tot 75 kg dankzij lichtgewicht materialen
  • Specifiek afgestemd actief rijophangsysteem
  • Keramische remmen voor verbeterde prestaties
  • Exclusieve lakken en designelementen voor een uniek uiterlijk

Deze updates en de focus op nóg betere prestaties tonen aan hoe Porsche door de focus op technologische innovatie de grenzen van elektrische mobiliteit kan blijven verleggen. De Taycan Turbo GT zet niet alleen nieuwe maatstaven voor elektrische voertuigen, maar bevestigt ook Porsche's reputatie in de autosportwereld.

Porsche Taycan Turbo GT (met Weissach pakket)
Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie