Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Nissan Ariya bewijst kracht van EV op skipiste

Auteur Bas van der Weerd
05 mei 2024

Zijn elektrische auto’s ook geschikt voor de wat meer avontuurlijke ritten met de caravan? Dat het prima caravantrekkers zijn, dat weten de meeste EV-rijders al, maar dat ze ook onder moeilijke omstandigheden hun mannetje staan, dat is nog niet zo bekend. De Nissan Ariya liet onlangs zien dat elektrische auto’s ook onder extreme omstandigheden een caravan of andere zware aanhanger kunnen trekken. Op de indoor skipiste van SnowWorld Landgraaf sleepte deze elektrische SUV moeiteloos een caravan met een gewicht van 1.700 kilo omhoog, een helling van maar liefst 68% bedwingend. Deze prestatie bewijst niet alleen de kracht van de Ariya, maar toont ook de enorme potentie van elektrische auto’s als caravantrekker.

Nissan Ariya bewijst kracht van EV op skipiste

Innovatieve vierwielaandrijving

Natuurlijk is het niet iedere elektrische auto gegeven om een caravan tegen een steile, besneeuwde helling op te trekken, laat staan om die auto zonder caravan te bedwingen. Vierwielaandrijving is dan wel zo prettig. De indrukwekkende prestatie van de Ariya op de skipiste in Landgraaf laat zien tot welke dingen Nissan’s innovatieve e-4orce vierwielaandrijvingssysteem in staat is. Dit systeem zorgt voor een onmiddellijke en optimale verdeling van vermogen en koppel naar alle vier wielen, ongeacht de rijomstandigheden. Op de gladde helling van de skipiste kon de Ariya hierdoor profiteren van maximale tractie en stabiliteit, waardoor hij moeiteloos de top bereikte.

Voordelen

Dat het 4orce-systeem caravanners nogal wat voordelen biedt, is duidelijk. De goede tractie en stabiliteit zorgen voor een veilige en rijervaring. Niet dat je met de caravan dan meteen de onverharde wegen op moet gaan zoeken, want dat is funest voor de meeste caravans, maar ook op de campings kom je nogal eens voor wat uitdaging te staan. Veel kampeerterreinen hebben onverharde wegen en hellingen, en natuurlijk ook nat gras en modderplekken. Een vierwielaandrijvng zoals Nissan’s e-4orce verbetert de trekkracht van de auto aanzienlijk, waardoor hij met gemak ook zwaardere caravans over een uitdagende ondergrond kan trekken. Er zijn overigens meer EV’s met een dergelijke vierwielaandrijving, maar die zijn over het algemeen een stuk duurder, met de Mercedes G 580 met EQ-technologie als extreem voorbeeld.

Populaire elektrische caravantrekkers

De Ariya is niet de enige elektrische SUV met behoorlijk wat trekvermogen. Modellen zoals de Volvo XC40, Hyundai Ioniq 5 en de Kia EV6 mogen zich bijvoorbeeld tot de bekende en krachtige spelers in deze categorie rekenen. Laten we uiteraard ook niet de Tesla’s vergeten. De Model 3 en met name de Model Y behoren tot de populairdere elektrische caravantrekkers. Nissan wil met de Ariya uiteraard ook graag in dit rijtje ‘favorieten’ komen te staan, en doet dat door te laten zien hoe deze auto zich onderscheidt met zijn e-4orce vierwielaandrijvingssysteem.

Nissan Ariya bewijst kracht van EV op skipiste

Actieradius wordt veel minder

Natuurlijk zijn er diverse uitdagingen te overwinnen als je een elektrische auto als caravantrekker gebruikt. De twee voornaamste zijn de actieradius en het snelladen. De actieradius neemt aanzienlijk af, als je een caravan gaat trekken. Veel mensen denken dat dit met het gewicht te maken heeft, maar het komt voornamelijk door de luchtweerstand. Die neemt enorm toe als je een aanhanger met een frontale oppervlakte van zo’n vier vierkante meter achter de auto hangt. Dan neemt het verbruik behoorlijk toe. Dat is overigens ook het geval als je een auto met verbrandingsmotor hebt. Bij ene elektrische auto kun je veiligheidshalve stellen dat het verbruik verdubbelt. Als je niet te veel haast hebt (het is ook vakantie), dan is het aan te raden om gewoon op de rechterbaan te blijven rijden en de snelheid van de vrachtauto’s aan te houden.

Snelladen met aanhanger

De andere uitdaging is het snelladen onderweg. Dat moet je al vaker doen dan normaal, omdat het energieverbruik vanwege de caravan hoger is. Bij heel veel snellaadstations word je geconfronteerd met het feit dat je de caravan af moet koppelen. Gelukkig zijn er ook steeds meer snellaadstations waar dat niet per se hoeft. Bij Fastned, bijvoorbeeld. Ook zijn er hier en daar al snellaadstations die aparte plaatsen voor EV’s met aanhanger hebben. Waar je ook altijd goed op moet letten is de hoogte: hier en daar zijn er luifels, die nét iets lager dan de caravan zijn.

Gebruikerservaringen

Collega Joeri van Dam heeft regelmatig een EV als caravantrekker gebruikt, en legt in onderstaande video de belangrijkste zaken uit. Wie geïnteresseerd is in ervaringen van mensen die hun elektrischeauto ook als caravantrekker gebruiken, raden we aan om eens in de Facebook Groep “Elektrische caravantrekkers” te kijken.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie