
NIO ET7 heeft dankzij semi-solid-state accu een enorme actieradius
Wat zou je je nog meer kunnen wensen? De NIO ET7 is qua uiterlijk, technologie, prestaties, rijbereik én het unieke accuswap concept al een begerenswaardige auto. Maar met de komst van een 150 kWh accupakket wordt dit ook een auto die de grenzen van accutechnologie en actieradius verlegt. Met die nieuwe accu haalt de NIO ET7 namelijk een actieradius van ruim 1000 kilometer, waarmee hij een indrukwekkende nieuwe norm zet. Hiermee komt hij beduidend verder dan de 883 kilometer van de Dream Edition Range-uitvoering van de Lucid Air.
Praktijktest
Hierbij moeten we wel opmerken dat die 883 kilometer de gecombineerde WLTP-radius is, terwijl de 1044 kilometer tijdens een eigen testrit van NIO is bereikt. Die enorme actieradius werd gerealiseerd in een recente praktijktest door William Li, de oprichter, voorzitter en CEO van NIO. In deze uitdagende test nam Li het stuur van een NIO ET7, uitgerust met de nieuwe 150 kWh ultra-long-range accu, om te demonstreren wat deze elektrische sedan daadwerkelijk in de praktijk kan presteren. William Li was tijdens de testrit in het gezelschap van Dr. Fei Shen, Senior Vice-President van NIO, en Chenxia Huang, Algemeen Directeur van Tencent News.
Deze opmerkelijke reis, die meer dan 1000 kilometer besloeg, resulteerde in een afstand van 1.044 kilometer op één enkele acculading, waarbij 97% van de accucapaciteit werd verbruikt. De testroute, die meer dan 14 uur in beslag nam, startte in Shanghai en eindigde in de buitenwijken van Xiamen, gelegen aan de zuidoostkust van China. Gedurende deze lange rit waren er slechts 1,6 uur aan rustpauzes, wat de efficiëntie en het comfort van de ET7 onderstreept. De gemiddelde snelheid tijdens de rit bedroeg 83,9 km/u terwijl de auto gemiddeld 13,2 kWh per 100 kilometer gebruikte. Gedurende 92% van de afstand werd er gebruik gemaakt van Assisted Driving (NOP+). Na afloop van die 1.044 kilometer was er trouwens nog zo’n 36 kilometer aan bereik over.
William Li, na afloop van de trip: “Met het voltooien van deze actieradiustest passeren we de magische grens van 1.000 kilometer voor slimme elektrische auto’s, wat de transitie van benzine naar elektriciteit binnen de auto-industrie verder zal bevorderen.”
Enorme semi-solid-state accu zet nieuwe norm
De NIO ET7, aangedreven door een 150 kWh accu, kan een afstand van meer dan 1044 kilometer overbruggen op een enkele lading. Deze indrukwekkende actieradius is meer dan een verdubbeling van wat de meeste hedendaagse elektrische auto’s bieden. Het gaat ons te ver om alleen daarom van een doorbraak in de EV-industrie te spreken, want die actieradius is natuurlijk grotendeels het gevolg van die enorme accu. Maar wat wel een doorbraak is, is het feit dat die 150 kWh accu de eerste semi-solid-state accu is die in een productievoertuig wordt ingezet.
The next big thing
Een solid-state accu wordt in de wereld van elektrisch rijden als ‘the next big thing’ beschouwd. Dat is niet alleen vanwege het feit dat deze accutechnologie een hogere energiedichtheid mogelijk maakt. De scheiding tussen de anode en kathode bestaat bij dit soort accu’s niet uit een vloeistof (elektrolyt) maar uit massief, ondoordringbaar materiaal. Daardoor is de kans dat de kathode en anode elkaar kunnen raken en kortsluiting veroorzaken, nagenoeg nihil. Dat maakt dit soort accu’s aanzienlijk veiliger.
Bovendien kun je ze ook veel sneller opladen. Bij snelladen zijn conventionele accu’s vrij kwetsbaar en moet er bijzonder veel aandacht aan onder anderen het thermisch beheer worden geschonken. Solid-state accu’s zijn wat dat betreft veel robuuster en kunnen daardoor zwaarder worden belast tijdens zowel het ontladen als het opladen.
Er wordt in de NIO ET7 nog geen echte solid-state accu toegepast, die technologie is namelijk nog niet helemaal rijp voor serieproductie. Men gebruikt in de ET7 daarom een semi-solid-state accupakket. Het is volgens NIO ‘s werelds eerste cell-to-pack accupakket met compacte accucellen, zonder thermische spreiding en met een celenergiedichtheid tot 360 Wh/kg.
NIO’s accuswaptechnologie
Een van de unieke kenmerken van NIO's benadering van elektrische mobiliteit is hun accuswap technologie. Deze innovatie stelt bestuurders in staat om een lege accu snel te verwisselen voor een volledig opgeladen exemplaar bij een van de NIO-swapstations. Deze technologie, die een snelle 'herlaadtijd' van slechts enkele minuten mogelijk maakt, draagt bij aan het verminderen van laadangst en maakt elektrisch rijden nog toegankelijker en praktischer voor dagelijks gebruik.
NIO is hard bezig om in Europa een netwerk van duizend accuswapstations op te zetten. Men is daar pas mee gestart en in Nederland heeft men zojuist het negende station gerealiseerd. In de toekomst zullen gebruikers bij deze stations het accupakket van hun voertuig ook kunnen upgraden en downgraden.
Verdere specificaties NIO ET7 zijn ook indrukwekkend
De NIO ET7 blinkt niet alleen uit met zijn accutechnologie en verwisselbare accu. Ook de prestaties mogen er wezen: een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 3,9 seconden, een intelligente luchtvering voor optimaal rijcomfort en een reeks van geavanceerde rijhulpsystemen, waaronder Nomi, de spraakgestuurde voertuigassistent die gebruik maakt van kunstmatige intelligentie. Het luxe interieur, het moderne design, de indrukwekkende prestaties en hoogwaardige technologie positioneren de NIO ET7 in het absolute topsegment.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford