Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Leapmotor B10: Een nieuwe betaalbare elektrische SUV uit China

Auteur Bas van der Weerd

De Chinese autofabrikant Leapmotor timmert flink aan de weg in Europa, niet in het minst geholpen door de intensieve samenwerking met Stellantis, het concern achter merken als Peugeot, Fiat en Opel. Met de onthulling van de Leapmotor B10 op de Autosalon van Parijs zet het merk, dat hier onlangs al zijn eerste twee modellen lanceerde, een nieuwe stap in zijn Europese avontuur. De Leapmotor B10 moet zich elektrische SUV in het C-segment onderscheiden door zijn geavanceerde technologie en scherpe prijs.

Eerste model in B-serie

De B10 is het eerste model in de gloednieuwe B-serie van Leapmotor, speciaal ontwikkeld voor de wereldmarkt. Deze slanke SUV is gebaseerd op de geavanceerde LEAP 3.5 architectuur, een platform dat garant staat voor intelligente rijmogelijkheden en een volledig configureerbare digitale cockpit. Rijhulpsystemen (ADAS) zijn natuurlijk ook van de partij, aangezien veiligheid altijd voorop staat.

Leapmotor richt zich met de B10 op milieubewuste automobilisten die ook een voorliefde hebben voor technologie. Denk aan een jong gezin dat op zoek is naar een ruime en praktische auto, maar niet wil inleveren op innovatie en comfort. Of de forens die dagelijks kilometers vreet en een betrouwbare, veilige en slimme reisgenoot zoekt.

Over de specificaties van de B10 valt nog niet zo veel te zeggen. Helaas houdt Leapmotor de lippen nog stijf op elkaar over zaken als accucapaciteit, actieradius en laadsnelheid. Wel weten we dat de B10 zal concurreren met andere elektrische SUV's in het C-segment, zoals de Volkswagen ID.4, de Skoda Enyaq/Elroq en de Hyundai IONIQ 5. Aangezien Leapmotor op een scherpe prijsstelling focust, is het aannemelijk dat de B10 een scherpe prijs zal krijgen. Hoogstwaarschijnlijk ligt die zelfs een stuk lager dan die van zijn concurrenten.

Ambities genoeg

De ambities van Leapmotor in Europa zijn groot. Dankzij de samenwerking met Stellantis zijn er nu al meer dan 200 dealers in 13 landen aangesteld, waarmee het Chinese merk hard op weg is om zijn doelstelling van 500 verkooppunten in 2025 te halen. De samenwerking met Stellantis speelt hierbij duidelijk een cruciale rol. Dankzij deze joint venture kan Leapmotor een in korte tijd krachtig verkoop- en servicenetwerk uitrollen en klanten een adequate aftersalesondersteuning bieden. Deze snelle groei past perfect bij Leapmotor's strategie om elektrische mobiliteit voor iedereen betaalbaar te maken: "Excellence within Reach".

Ervan uitgaande dat de specificaties in ieder geval gemiddeld voor dit segment zijn, zet Leapmotor met de B10 een elektrische SUV in de markt die ongetwijfeld zeer betaalbaar zal zijn, en daardoor mogelijk een interessant vormt voor de gevestigde orde. Of het merk hiermee potentiële kopers kan overtuigen om voor een Chinees alternatief te kiezen, zal de toekomst uitwijzen.

Nog meer modellen op stapel

Leapmotor benadrukt overigens dat de B10 slechts het begin is van een reeks nieuwe modellen in de B-serie. In 2025 kunnen we dus meer elektrische auto's van Leapmotor verwachten, waarmee het merk zijn aanbod verder uitbreidt en zijn positie op de wereldmarkt versterkt. De toekomst lijkt er best wel veelbelovend uit te zien voor Leapmotor. Er zijn immers maar weinig Chinese automerken die qua dealer- en servicenetwerk een dergelijke goede start in Europa kunnen maken. Maar dat zegt natuurlijk nog niets over de daadwerkelijke verkopen.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie