Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Het jaar waarin we meer over het tweede leven van de Nissan Leaf zullen weten

Het jaar waarin we meer over het tweede leven van de Nissan Leaf zullen weten

Auteur Bas van der Weerd

Nadat we afgelopen najaar alle zeilen hebben bijgezet om onder anderen het EV Jaarboek 2024 op tijd bij de drukker te krijgen – dat is gelukkig helemaal goed gegaan – is er nu eindelijk even gelegenheid om niet alleen vooruit maar ook achteruit te kijken. We nemen dit jaar namelijk afscheid van twee iconen: de Nissan Leaf en Renault ZOE. De kleine elektrische Renault wordt dit jaar uitgefaseerd en de veelbesproken opvolger – de Renault 5 E-Tech Electric - staat al bijna in de startblokken. Van het andere icoon is het afscheid slechts tijdelijk. De life-cycle van de huidige, tweede generatie van de Nissan Leaf komt weliswaar ten einde maar dat betekent nog geen definitief einde voor de Leaf. Sterker nog, Nissan verwacht eind dit jaar een opvolger te introduceren. Die zal er overigens beduidend anders uitzien.

Historie van de Nissan Leaf

Eerst over de huidige Nissan Leaf, waarvan lang niet iedereen weet dat dit alweer de tweede generatie is. De eerste generatie van de Nissan Leaf werd in december 2010 in Europa en gelanceerd. In maart 2011 kwamen de eerste exemplaren in Nederland. Inmiddels zijn we wereldwijd meer dan een half miljoen exemplaren verder. Als je de specificaties van de eerste Nissan Leaf in het huidige tijdsbeeld zet, dan zul je je hogelijk verbazen dat de Leaf een van de belangrijkste auto’s in de transitie naar duurzame mobiliteit is.

Eerste generatie Leaf

De eerste rijders van een Nissan Leaf moesten het doen met 24 kWh accupakket, goed voor een actieradius van ongeveer 100 tot 125 kilometer. De 80 kW motor bood wel meer dan voldoende power, zeker voor die tijd. Ook beschikten ze over een achteruitrijcamera, een carkit met Bluetooth én een navigatiesysteem met informatie over oplaadpunten. Dat laatste was toen echt nodig, die laadpalen stonden zeker niet op de hoek van iedere straat). Ook hadden ze de mogelijkheid laadtijden te programmeren. Het AC-laden ging met een snelheid van 3,3 kW via de bekende Type 2-connector terwijl er voor snelladen in een CHAdeMO was voorzien. De laadsnelheid aan de DC-snellader bedroeg maximaal 46 kW. Toen, en ook nu nog bijzonder: de auto kan elektriciteit terugleveren aan het net via V2G.

Die actieradius van ruim 100 kilometer was niet echt riant en stelde de bestuurders bij lage temperaturen soms voor een behoorlijke uitdaging. Onder winterse omstandigheden was de actieradius van de Nissan Leaf, afhankelijk van de temperatuur, soms namelijk wel 30% tot 50% minder.

In 2013 kwam er een nieuwere, verbeterde versie uit. Dit model had een lichtere en kleinere elektromotor en diverse andere verbeteringen aan de aandrijflijn. Ook had deze een betere regeneratie van de remenergie, was 80 kilogram lichter, een 40 liter grotere bagageruimte en een warmtepomp zodat er minder energie verloren ging aan de verwarming van het interieur.

Drie jaar later, in 2016 kwam er een eveneens voorwielaangedreven variant met een 30 kWh accupakket uit. De actieradius nam door dat grotere accupakket toe tot zo’n 140 tot 160 kilometer. Ook was er voor de Nissan Leaf optioneel een snellere (6,6 kW) AC-lader beschikbaar.

Tweede generatie Leaf

In 2018 zag de tweede generatie van de Nissan Leaf het daglicht. Die generatie staat nu ook nog in de showroom. Naast een veel moderner en meer marktconform uiterlijk kreeg de Nissan Leaf een 39 kWh accupakket. Dit zorgde voor een actieradius van ongeveer 275 kilometer. Ook kreeg de nieuwe Leaf een krachtigere 110 kW elektromotor en meer veiligheidsassistenten, lane-assist. Als klap op de vuurpijl introduceerde Nissan in 2019 de Leaf e+. Dit was de eerste Leaf met een voor de huidige maatstaven ‘fatsoenlijk’ accupakket van welgeteld 59 kWh, waarmee de actieradius zelfs richting de 400 kilometer ging. Die grotere accu werd vergezeld door een nog krachtigere elektromotor van maar liefst 160 kW terwijl de software van de Leaf dankzij OTA-updates bij de tijd blijft. AC-laden gaat voortaan standaard met 6,6 kWh (1-fase) terwijl beide versies via de CHAdeMO-poort met een niet bepaald marktconforme snelheid van 46 kWh aan de snellader kunnen worden opgeladen. Medio 2023 blijkt dat die Nissan Leaf e+ niet meer verkrijgbaar is en dat kopers het voortaan weer met de 39 kWh accu moeten doen.

En in de toekomst?

De huidige generatie van de Leaf zal ook in 2024 nog verkrijgbaar zijn, zolang er voldoende vraag is en de fabriek in het Britse Sunderland niet wordt omgebouwd. In die fabriek worden straks namelijk drie elektrische modellen van Nissan gebouwd, alle voor de Europese markt. Niet alleen de nieuwe generatie van de Nissan Leaf, maar ook de volgende, volledig elektrische generaties van de Juke en Qashqai. Inderdaad, ook die worden volledig elektrisch. Net zoals de Micra trouwens, maar dia zal waarschijnlijk ergens anders worden gebouwd, uiteraard op dezelfde basis als de Renault 5 E-Tech Electric. Wat de Nissan Leaf betreft, ziet de toekomst er veelbelovend en ingrijpend veranderd uit. Onderstaand een overzicht van hetgeen we zo’n beetje kunnen verwachten.

Volgende generatie Nissan Leaf wordt een SUV cross-over

De Nissan Leaf zal een ingrijpende transformatie ondergaan. Het model zal evolueren van een compacte middenklasse hatchtback naar een SUV cross-over. Het model zal zijn geïnspireerd op het Chill-Out Concept dat Nissan in november 2021 presenteerde. Hij krijgt dus een vloeiende daklijn, grote wielen, een strak gelijnd front en karakteristieke led-achterlichten. Hoewel het dashboard van het productiemodel grotendeels gedigitaliseerd zal zijn, zullen de meeste elementen van het dashboard van de Chill-Out Concept Car niet terugkeren in het productiemodel.

De nieuwe Leaf zal net als nu geproduceerd worden in de Nissan-fabriek in het Britse Sunderland, Engeland. Hij zal gebruikmaken van hetzelfde CMF-EV-platform dat ook wordt gebruikt voor de Nissan Ariya en de Renault Mégane E-Tech. Naar verwachting zal de productie van de nieuwe generatie van de Leaf eind 2024 van start gaan. Hij krijgt de nieuwste generatie accu’s, geproduceerd door het Chinese bedrijf Envision, die een 30% hogere energiedichtheid hebben dan die van de huidige Leaf.

Concurrentie uit eigen huis?

Een flinke verandering dus, niet alleen qua ontwerp maar ook qua positionering. De vraag is dan ook wat de Leaf toe te voegen heeft in een segment waar Nissan met de Juke en Qashqai – beide straks dus ook elektrisch - al twee succesvolle auto’s heeft. Welnu, die twee andere modellen zijn en blijven echte SUV’s terwijl de Leaf een stuk lager, gestroomlijnder en efficiënter zal zijn. Hopelijk biedt dat genoeg onderscheidend vermogen voor een verdere succesvolle toekomst van de Leaf, al daar zijn we nog niet helemaal van overtuigd. Maar een ding is zeker, ook over pakweg tien jaar staat de Nissan Leaf nog steeds symbool voor elektrisch rijden.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie