Gaat BMW met Toyota samenwerken om de iX5 te produceren?
De waterstofauto leek lange tijd hét alternatief voor de volledig elektrische auto, maar is tot nog toe toekomstmuziek gebleven. Dat wil niet zeggen dat er geen waterstofauto’s zijn. Zo kennen we de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo. Auto’s die in kleine aantallen in serie zijn gebouwd. En ook BMW heeft met de iX5 Hydrogen een interessant visitekaartje afgegeven.
Maar het grote succes is er om uiteenlopende oorzaken nooit van gekomen en van die BMW iX5 is zelfs nooit meer dan een voorserie gebouwd. Er gaan nu echter geruchten dat de Duitse autobouwer de handen ineen wil slaan met Toyota om de productie van waterstofauto’s naar een hoger niveau te tillen. Is dit de samenwerking die waterstof eindelijk op de kaart zet?
De BMW iX5 Hydrogen is nog steeds een technologisch hoogstandje
De BMW iX5 Hydrogen is geen doorsnee SUV. Deze indrukwekkende rijmachine combineert een krachtige elektromotor met geavanceerde waterstof-brandstofceltechnologie. Met een systeemvermogen van 295 kW (401 pk) en een actieradius van 504 km (WLTP) laat hij zien dat waterstofauto’s (FCEV's) niet onder hoeven te doen voor hun volledig elektrische tegenhangers (BEV's). En met een tanktijd van slechts 3-4 minuten is ‘laden’ een fluitje van een cent.
Hoewel BMW al in 2022 een kleine serie iX5 Hydrogen-modellen heeft geproduceerd, zijn deze vooral bedoeld voor demonstratie- en ontwikkelingsdoeleinden. Menig autojournalist heeft er al een ritje mee mogen maken. Een grootschalige marktintroductie laat nog op zich wachten. Maar daar zou wel eens verandering in kunnen komen.
Krachten bundelen met Toyota
Volgens geruchten overwegen BMW en Toyota een alliantie op het gebied van waterstofauto's. Toyota, met zijn jarenlange ervaring in de ontwikkeling van brandstofceltechnologie, zou natuurlijk de perfecte partner zijn om de iX5 Hydrogen (waarschijnlijk een nieuwere generatie daarvan) naar de massamarkt te brengen. Door samen te werken kunnen beide bedrijven profiteren van elkaars expertise en kosten besparen, wat de ontwikkeling en productie van waterstofauto’s zou kunnen versnellen.
Waterstof leek ooit dé toekomst van elektrisch rijden
Hoewel volledig elektrische auto’s (BEV’s) de afgelopen jaren een enorme vlucht hebben genomen, blijft waterstof volgens veel mensen een veelbelovend alternatief. Dat is het naar ons idee vooral voor grotere (bedrijfs)voertuigen, en dan vooral voor langere afstanden of voor goederendistributie vanuit een centraal punt (met een waterstoftankstation).
De snelle tanktijd en grote actieradius van waterstofauto's maken ze aantrekkelijk voor wie veel onderweg is en geen tijd wil verliezen met lange laadstops. Maar dat gaat nog steeds gepaard met de nodige uitdagingen. De infrastructuur voor waterstoftankstations is nog beperkt, en de productiekosten van brandstofcellen zijn relatief hoog.
Ook de groene waterstof zelf is niet goedkoop en de productie ervan kost ook nog eens aardig wat energie. Het rendement van de brandstofcellen is met eveneens circa 70% ook nog niet zo hoog, waardoor er in het totale proces ongeveer de helft van de energie verloren gaat. Dat samen maakt het voor waterstofauto’s bijna onmogelijk om te concurreren met de steeds betere en betaalbaardere BEV’s.
Een nieuwe impuls voor waterstof?
Een samenwerking tussen BMW en Toyota zou een toch weer een nieuwe impuls kunnen geven aan de ontwikkeling van de waterstofmarkt. Door hun krachten te bundelen, kunnen deze twee automotive giganten de technologie verder verfijnen, de productiekosten verlagen en de infrastructuur voor waterstoftankstations helpen uitbreiden.
Als je dit een beetje optimistisch bekijkt, zou dit kunnen leiden tot een doorbraak voor waterstofauto's. En al leidt het niet direct tot een doorbraak, en die kans lijkt ons toch groot, dan kan het natuurlijk nooit kwaad dat bedrijven alle mogelijkheden en alternatieven uitgebreid verkennen.
Of de geruchten over de samenwerking waar zijn, is nog even afwachten. Medio volgende week schijnt men met een officiële bekendmaking te komen. Maar de potentiële voordelen zijn duidelijk. Als BMW en Toyota de handen ineenslaan, zou dat wel eens de impuls kunnen zijn die waterstof nodig heeft om een plekje in de mobiliteit van de toekomst te veroveren. Met de nadruk op “zou kunnen”.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford