Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Elektrische Ford Puma Gen-E kost nu minder dan 30 mille

Elektrische Ford Puma Gen-E kost nu minder dan 30 mille

Auteur Bas van der Weerd

Elektrische Puma tijdelijk goedkoper dan benzine

Ford heeft de vanafprijs van de elektrische Puma Gen‑E tijdelijk verlaagd naar €29.995. Daarmee is hij niet alleen de voordeligste elektrische Ford, maar zelfs goedkoper dan de Puma met benzinemotor. De prijsdaling geldt voor de basisuitvoering van de Gen‑E, zonder optiepakketten. Voor particuliere kopers betekent dat: geen subsidie, geen voorwaarden, wél een nieuwe EV onder de psychologische grens van dertig mille.

De actieprijs komt tot stand via het zogeheten ‘Ford voordeel’ – een tijdelijke verlaging die de prijspositie van deze compacte EV flink verandert. Ook in de private lease komt de elektrische Puma nu voordeliger uit dan zijn EcoBoost-hybride tegenhanger: vanaf €349 per maand bij een looptijd van 60 maanden en 10.000 kilometer per jaar.

Licht, zuinig en verrassend bruikbaar

De elektrische Puma is op papier geen uitblinker, maar in de praktijk juist opvallend efficiënt. In onze rijtest van de Puma Gen-E noemden we al het keurige gemiddelde verbruik van 13,1 kWh per 100 kilometer. Dat is deels te danken aan het lage gewicht van ongeveer 1.560 kilo. De 43,6 kWh netto accucapaciteit levert een officiële actieradius van 376 kilometer op; in de praktijk komt dat neer op zo’n 300 tot 340 kilometer.

De laadsnelheid van maximaal 100 kW lijkt laag maar is prima, gezien het accuformaat: van 10 naar 80 procent laden duurt iets meer dan twintig minuten. Veel sneller hoeft in deze klasse niet – en veel alternatieven bieden het ook niet.

Wat wel opvalt is de bruikbaarheid: de bagageruimte bedraagt 523 liter omdat hij wordt aangevuld met een diepe GigaBox onder de vloer (145 liter). Daarmee is de Puma Gen‑E opvallend praktisch voor zijn formaat en prijsniveau.

Wat je níet krijgt – en waarom dat logisch is

De scherpe vanafprijs betekent dat je het moet doen zonder bepaalde luxe. Zo ontbreekt een warmtepomp, wat het stroomverbruik in de winter licht verhoogt. Ook zaken als geavanceerde rijhulpsystemen, uitgebreide infotainmentopties of visuele accenten blijven voorbehouden aan hogere uitrustingsniveaus. De zitruimte achterin is vrij beperkt voor lange volwassenen, en het onderstel is merkbaar afgestemd op dynamiek, niet op veercomfort.

Toch biedt de basisversie voldoende functionaliteit. Zaken als airconditioning, een digitaal instrumentarium, 17-inch lichtmetaal en ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto zijn gewoon inbegrepen. Wie zonder poespas elektrisch wil rijden, krijgt met deze uitvoering een verrassend bruikbare EV.

Luxe Sound Edition is meteen een klap duurder

Tegelijkertijd introduceert Ford een opvallende luxe-uitvoering: de Puma Gen‑E Sound Edition. Deze versie is gebaseerd op de rijk uitgeruste Premium-uitvoering, en voegt onder meer een 650 watt B&O-audiosysteem, Matrix-LED-verlichting, adaptieve cruisecontrol en een 360°-camera toe. Ook visueel is hij onderscheidend, met 18-inch Magnetite-velgen, contrasterend zwart dak en exclusieve kleuren.

Maar helaas is deze Sound Edition een flink stuk duurder, ook al is hij onderdeel van de tijdelijke actie. De reguliere prijs bedraagt €37.795; met het huidige Ford voordeel komt hij uit op €34.795 – nog altijd bijna vijfduizend euro boven de instapprijs. Dat maakt het onderscheid tussen beide versies groot: wie kiest voor maximale luxe en uitstraling, betaalt daar stevig voor. Maar dat kan later ook weer positieve gevolgen hebben voor de inruilprijs. Over een paar jaar zijn we meer luxe gewend en daar voldoet een rijker uitgerust model nu eenmaal beter aan. Denk maar eens terug aan de tijd toen de occasions zónder airco schier onverkoopbaar werden.

Geen overdaad, maar dat kan voor veel mensen passen

De prijsverlaging maakt de Puma Gen‑E vooral interessant voor wie vooral korte tot middellange ritten maakt en een redelijk ruime, efficiënte EV zonder overbodige luxe maar met veel praktische gebruiksmogelijkheden zoekt. De Sound Edition biedt meer luxe, maar komt in een andere prijscategorie terecht.

Wie gewoon een goed uitgeruste, praktische elektrische én in Europa gebouwde auto zoekt voor onder de €30.000, heeft met deze actie weinig alternatieven. Weinig concessies aan bereik of laadtijd, wel een mooie en prima rijdende auto met een overzichtelijke uitrusting en betrekkelijk lage maandlasten.


Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie