Eindelijk te bestellen: de MG Cyberster
Het heeft even geduurd, maar de MG Cyberster kan nu besteld worden. Er gingen van deze elektrische roadster al jarenlang teasers rond en vorig jaar werd hij eindelijk onthuld. Het is een moderne interpretatie van de klassieke Britse roadsters van het Britse merk, en daarbij hoort natuurlijk ook een volledig elektrische aandrijflijn.
Twee versies, met naar keus meer dan 500 pk
MG komt met twee versies van de Cyberster op de markt: de Trophy Extended Range en de GT. De Trophy Extended Range heeft een vermogen van 250 kW (340 pk) en achterwielaandrijving. Daarmee sprint hij in 5 seconden naar de 100 km/u. De GT is het topmodel met vierwielaandrijving en een vermogen van 375 kW (510 pk), wat hem de krachtigste MG ooit maakt. Maar ook de minder krachtige versie belooft al een sportieve rijervaring die de harten van autoliefhebbers sneller zal doen kloppen.
Zowel de Trophy Extended Range als de GT zijn uitgerust met een 77 kWh accu. De Trophy Extended Range heeft een WLTP-bereik van 507 km terwijl de GT, waar de focus veel meer op prestaties ligt, een bereik van 443 km haalt. Snelladen kan met maximaal 144 kW, waarmee de accu in 38 minuten van 10% naar 80% is opgeladen. Dat valt misschien wat tegen, maar het is natuurlijk geen probleem om tijdens langere ritten ook een iets langere koffiepauze te nemen. Goede kans dat je die tijd ook nodig hebt om een praatje met de belangstellenden te maken.
Blikvanger
Want qua design is de MG Cyberster natuurlijk een echte blikvanger. Met zijn vleugeldeuren en vloeiende lijnenspel is het een knipoog naar de klassieke roadsters van weleer. De elektrisch bedienbare stoffen kap maakt het plaatje compleet. Het interieur is modern en luxueus, met sportieve accenten. De cockpit is voorzien van drie schermen en een uitgebreid infotainmentsysteem.
Qua veiligheid kan de MG Cyberster natuurlijk niet achterblijven. Hij is uitgerust met MG Pilot, een pakket met de bekende geavanceerde rijhulpsystemen. Denk hierbij aan Lane Change Assist, Lane Keep Assist, Adaptive Cruise Control, Blind Spot Detection en Active Emergency Braking met voetgangers- en fietsdetectie.
Het interieur van de Cyberster is minstens zo indrukwekkend als het exterieur. De automatisch openende vleugeldeuren maken van instappen al een belevenis. Eenmaal binnenin valt de klassieke tweezitsopstelling op, gecombineerd met moderne technologie. Naast een flinke dosis sportiviteit en technologie biedt de Cyberster ook aardig wat comfort. De elektrisch verstelbare en verwarmde sportstoelen met geheugenfunctie zorgen voor optimaal comfort. Ook het stuurwiel is verwarmd, en met een bagageruimte van 249 liter is er genoeg plek voor een weekendje weg.
Britse ontwikkeling
Ook leuk om te weten: MG is tegenwoordig in Chinese handen maar de Cyberster is ontwikkeld in Longbridge in het Verenigd Koninkrijk. Daar heeft het technische team van MG een intensief 18 maanden durend ontwikkelingsprogramma doorlopen. Dit team was eerder betrokken bij de ontwikkeling van de MG4 Electric, die lovende kritieken ontving. Het resultaat is een verfijnd onderstel dat naar eigen zeggen zorgt voor een eersteklas rijervaring, ongeacht de omstandigheden.
David Allison, Hoofd Product en Planning bij MG, is enthousiast: "De Cyberster is een auto die is ontworpen om te prikkelen, of het nu door zijn oogverblindende design komt, of door zijn prestaties. Zowel de Trophy Extended Range als de GT zijn aantrekkelijke tweezits EV roadsters die ‘grand touring’ naar het elektrische tijdperk brengen."
En aardig betaalbaar
Kortom, de MG Cyberster belooft een spannende en stijlvolle elektrische roadster te worden die een breed publiek zal aanspreken. Met zijn combinatie van prestaties, design, technologie en comfort is hij een waardige concurrent voor andere elektrische sportwagens. Je kunt de MG Cyberster vanaf nu bestellen bij de Nederlandse MG-dealers. De eerste exemplaren worden in oktober verwacht en de prijzen beginnen bij €65.490. Standaard krijg je 7 jaar / 150.000 km garantie.
Keuzestress
Met die ruim 65 mille is hij best wel aantrekkelijk geprijsd, zeker voor een auto waarvoor op dit moment geen enkele concurrentie is. De enige andere elektrische roadsters zijn de aangekondigde Polestar 6 en Maserati GranCabrio Folgore, en reken maar dat die in een veel hoger segment zitten en een veelvoud van deze Cyberster gaan kosten.
Wie voor niet al te veel geld een elektrische roadster wil rijden, heeft dus absoluut geen last van keuzestress. Nou ja, er is nog zoiets als het kiezen van de kleur, de Cyberster is namelijk verkrijgbaar in zes lakkleuren: Ivory White, Andes Grey, Cosmic Silver, Diamond Red, Inca Yellow en Mystic Teal. Voor wie graag een kleurtje ziet, is er ook een rode stoffen kap beschikbaar.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford