Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Rijtest MG Cyberster: e-roadster met 100 jaar traditie

Auteur Jasper Engel
Voordelen Nadelen
Vlotte prestaties
Lichtvoetig in de bochten
Geschikt voor dagelijks gebruik
Beperkte afleesbaarheid van schermen naast het stuur
Zitpositie voor langere mensen

In het jaar dat het toen nog Britse merk 100 jaar oud is geworden komt MG met de Cyberster. Wij reden met het allereerste exemplaar van de GT-versie. Deze elektrische roadster met zijn opvallende vleugeldeuren trekt nogal wat aandacht. MG, tegenwoordig vooral bekend om zijn praktische modellen, laat met de Cyberster zien dat het merk nog steeds de magie van zijn oude roadsters niet heeft verleerd. Denk aan iconen zoals de MG’s A en B uit de jaren 50 en 60, die nog steeds veel geziene klassiekers zijn. Hoewel MG nu Chinees is, weerhoudt dat ze er niet van om opnieuw met een stijlvolle roadster te komen. En dat bleef onderweg zeker niet onopgemerkt.

Rijden en Prestaties

Er zijn twee versies van de Cyberster: de Trophy voor €64.490 en de GT, die begint bij €69.990. Het grote verschil zit in de aandrijving. De Trophy heeft achterwielaandrijving, terwijl de GT met zijn vierwielaandrijving (AWD) en twee elektromotoren een stuk krachtiger is. Eén motor zit op de vooras en één op de achteras, waardoor de GT veel grip heeft en geweldige prestaties neerzet.

Met de 510 pk van de GT schiet je in 3,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Zodra je het pedaal intrapt, voel je meteen de kracht van de auto, maar deze blijft beheersbaar en voorspelbaar zodat je alle controle behoudt, ook al ga je supersnel. De Trophy, met 335 pk, doet er iets langer over – 5,2 seconden – om op te trekken naar 100 km/u, maar ook die versie is meer dan snel genoeg.

Ondanks zijn gewicht van bijna 1900 kilo, rijdt de Cyberster heel lichtvoetig. Dat komt mede door de Pirelli P Zero-banden en het strak afgestelde onderstel. De auto stuurt scherp en precies, en blijft in bochten mooi op koers zonder heel veel in te leveren op comfort. Waar je zou denken dat zo’n zware elektrische auto wat log is, voelt de Cyberster juist verrassend wendbaar en soepel aan, vooral op bochtige wegen is het heel leuk touren met de MG.

Zitpositie en Comfort

Door het typische skateboarddesign van elektrische auto’s waarbij je boven de accu zit, zit je bij de Cyberster net iets hoger dan in traditionele roadsters met een brandstofmotor. Toch voelt dit niet verkeerd. Je hebt juist een goed overzicht van de weg en de zitpositie blijft comfortabel, zelfs voor langere ritten. Bestuurders tot 1.90 meter passen prima in de Cyberster. 

Binnenin ziet alles er uit zoals een roadster betaamd. De hele indeling van het dashboard is zo gemaakt dat alles om de bestuurder heen is. In totaal zijn er 4 schermen ieder met een eigen functie. Voor je stuur alle belangrijke info, zoals snelheid en actieradius. Aan beide zijkanten van het stuur zijn nog twee kleine schermen links navigatie en media en rechts kun je het weer op aflezen. Een grappig detail omdat je tenslotte toch een cabriolet rijdt. De afleesbaarheid van beide schermen is niet al te best omdat het stuur zelf het zicht daarop blokkeert, wat niet heel handig is. Je zou bijna zeggen dat het aanvanklijke ontwerp de desigers een veel kleiner stuur hadden bedacht. Wellicht in de toekomst bij een update.Verder is er een groot touchscreen in het midden van het dashboard waarmee je de temperatuur en andere functies bedient.

Dagelijks Gebruik

De hamvraag of de auto geschikt is om dagelijks mee te sturen.Ons antwoord daarop is volmondig ‘ja’ de Cyberster is prima geschikt voor dagelijks gebruik. Er is 249 liter aan bagageruimte. Dat lijkt wat beperkt op papier, maar 4 kratten bier gaan probleemloos mee. Het stoffen dak kan binnen een paar seconden open of dicht, zelfs tijdens het rijden, zolang je niet harder dan 50 km/u rijdt. Superhandig voor als je ineens een regenbui op je dak krijgt.

Opladen gaat ook vlot. De Cyberster kan laden tot 11 kW met wisselstroom (AC) en tot 144 kW met DC-snelladen. Met de netto accucapaciteit van 74,4 kWh kun je rekenen op een daadwerkelijke actieradius van ongeveer 440 kilometer. Meer dan genoeg voor een dagje touren zonder dat je onderweg hoeft bij te laden.

Conclusie

De MG Cyberster GT is een elektrische roadster die meteen de aandacht trekt, zowel door zijn looks als zijn prestaties. Met 510 pk en vierwielaandrijving sprint je in 3,2 seconden naar de 100 km/u, en dat geeft een enorme kick, vooral met het dak open. Ondanks zijn gewicht stuurt de Cyberster scherp en voelt hij verrassend licht aan in de bochten. Binnenin ziet alles er strak en modern uit, al zijn de kleine schermen soms wat lastig af te lezen. Toch is het interieur comfortabel en heeft het genoeg ruimte voor bestuurders tot 1.90 meter. Met een prijs van €69.990 voor de GT en €64.490 voor de Trophy zet MG een opvallende elektrische sportwagen op de weg. De Cyberster draait hoofden om, en dat niet alleen door het uiterlijk, maar ook door zijn prestaties. MG, dat ooit beroemd werd, laat zien dat het merk nog steeds weet hoe je een spannende roadster maakt, zelfs in een elektrische wereld.

Jasper Engel

Jasper Engel

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie