Eindelijk officieel: de uitvoeringen en prijzen van de Peugeot E-5008
Peugeot gooit met de nieuwe E-5008 de knuppel in het hoenderhok door een volledig elektrische SUV aan te bieden die plaats biedt aan zeven personen en ook nog eens een indrukwekkende actieradius heeft. Je kon hem sinds het begin van de zomer al reserveren maar dat betekende nog niet zo veel omdat de definitieve uitvoeringen prijzen nog niet bekend waren. Dat is nu wel het geval en dat betekent dat het nieuwe elektrische Franse ruimtewonder nu écht besteld worden. Kopers van een Peugeot E-5008 hebben op dit moment de keus uit twee aandrijfvarianten en twee uitvoeringen. Is de E-5008 de ideale elektrische gezinsauto waar we op hebben gewacht?
De Peugeot E-5008 is een van de weinige elektrische 7-zitters
De E-5008 is bijna een unicum in zijn segment want het is een volledig elektrische SUV met maar liefst zeven zitplaatsen. Daar zijn er nog maar heel weinig van. Tesla heeft er twee (Model Y en X) en dan is er nog de Mercedes EQB. Wat zowel voor de nieuwe Peugeot E-5008 als die andere modellen geldt: je hoeft niet langer te kiezen tussen een ruime auto of een duurzame aandrijflijn, deze bieden allebei. Met de Peugeot E-5008 kun je het hele gezin of het halve voetbalteam meenemen zonder een druppel benzine te verbruiken.
Maar ruimte alleen is niet genoeg. Het is ook prettig als je die ruimte aan de hand de omstandigheden aan kunt passen. Peugeot heeft de E-5008 voorzien van een flexibel interieur, met een verschuifbare tweede zitrij en neerklapbare rugleuningen. Zo kun je de ruimte optimaal benutten, of je nu zeven personen wilt vervoeren of juist veel bagage wilt meenemen. En met een laadvolume van maximaal 1.815 liter met alle zitplaatsen neergeklapt, hoef je je geen zorgen te maken over ruimtegebrek.
Twee accupakketten voor een (boven)gemiddelde actieradius
Peugeot begrijpt dat niet elke bestuurder dezelfde behoeften heeft als het gaat om actieradius. Daarom is de E-5008 leverbaar met twee verschillende accupakketten. Het standaard 73 kWh-accupakket biedt een actieradius tot 502 km (WLTP), ruim voldoende voor dagelijks gebruik en natuurlijk ook voor langere ritten. Voor wie nog meer bereik wil, is er de 96 kWh-accu, die een bovengemiddelde actieradius van 660 km (WLTP) haalt. Deze versie is vanaf september te bestellen en heeft een meerprijs van €4.500 ten opzichte van het standaardmodel.
Naast zijn ruime interieur, levert de E-5008 ook prima prestaties. Er waren door Peugeot drie verschillende aandrijflijnen aangekondigd. Twee met achterwielaandrijving en een met vierwielaandrijving. Op de laatste moeten we nog even wachten. De elektromotor van de 73 kWh-variant genereert een vermogen van 210 pk terwijl de 96 kWh-variant zelfs over een vermogen van 230 pk beschikt. Daarmee levert de E-5008 geen topprestaties, maar je kunt prima met het verkeer meekomen en er zelfs een behoorlijk dynamische rijstijl op nahouden. De 4WD-variant, die later beschikbaar is, zal met 322 paardenkrachten aanzienlijk vlottere prestaties leveren.
En als de accu leeg is, is het een beetje jammer dat het STLA Medium-platform van de Peugeot E-5008 over een systeemspanning 400 volt beschikt. De DC-laadsnelheid is daardoor niet meer dan gemiddeld: maximaal 160 kW, als we het goed hebben. Daarmee laad je de accu in zo’n 30 minuten van 10% naar 80% op. In dit segment zou je misschien toch iets meer kunnen verwachten.
Uitvoeringen en prijzen
De Peugeot E-5008 is verkrijgbaar in twee uitrustingsniveaus: Allure en GT. De Allure is al rijkelijk uitgerust met onder meer metallic lak, 19-inch lichtmetalen wielen, 7 zitplaatsen, een lederen stuurwiel, VisioPark parkeerhulp, keyless entry, climate control met 3 zones, PEUGEOT i-Connect, draadloze Apple CarPlay/Android Auto en de PEUGEOT Panoramic i-Cockpit met zwevend dual 10-inch display.
De GT-uitvoering voegt daar nog een aantal extra's aan toe, zoals een dak afgewerkt in Black Diamond, een verwarmbaar stuurwiel, aluminium voetpedalen, sfeerverlichting, Pixel LED-koplampen, parkeerhulp vóór, handsfree kofferklepbediening, verwarmbare voorstoelen, adaptieve cruise control en de PEUGEOT Panoramic i-Cockpit met zwevend 21-inch display.
De prijzen (of beter gezegd: de fiscale waarde, de afleverkosten komen daar nog bij) voor de Peugeot E-5008 zijn als volgt:
- E-5008 Allure EV 73 kWh: vanaf € 49.520,-
- E-5008 GT EV 73 kWh: vanaf € 53.620,-
- E-5008 Allure EV 96 kWh Long Range: vanaf € 54.020,- (beschikbaar vanaf september)
- E-5008 GT EV 96 kWh Long Range: vanaf € 58.120,- (beschikbaar vanaf september)
Daarnaast zijn er aantrekkelijke operational lease tarieven beschikbaar, vanaf €669 exclusief BTW. De private lease tarieven worden binnenkort bekendgemaakt.
Een elektrische SUV met best wel wat potentie
De Peugeot E-5008 is een veelbelovende nieuwe speler op de markt van elektrische SUV's. Met zijn combinatie van ruimte, actieradius, prestaties en aantrekkelijke prijs heeft hij het potentieel om een populaire keuze te worden voor gezinnen en iedereen die op zoek is naar een praktische en duurzame auto. Hoewel de markt voor 7-zitters erg klein is, wordt het spannend om te zien hoe de Peugeot E-5008 zich zal verhouden tot andere elektrische 7-zits SUV's. De markt is natuurlijk veel groter als je ook kijkt naar de mensen die die extra zitrij alleen maar als prettige bijkomstigheid zien en gewoon een ruime en comfortabele elektrische SUV willen.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford