Citroën ë-C3 Aircross: Ruime én verrassend betaalbare elektrische SUV
Citroën, het Franse automerk dat bekendstaat om zijn comfortabele en eigenzinnige modellen, is allang niet meer zo eigenzinnig als vroeger. Omdat het Franse merk nu onder het grote Stellantis valt, moet het veel techniek delen met de andere merken van die holding. En niet alleen techniek, maar ook het design. Want Citroën introduceert met de nieuwe ë-C3 Aircross dan wel een nieuwe en betaalbare elektrische SUV, deze onderscheidt zich niet zo heel erg van de onlangs geïntroduceerde Opel Frontera Electric. Maar het prijskaartje is wél iets waarmee hij zich onderscheidt.
Een ruime, elektrische SUV voor een opvallend lage prijs
Net als zijn Duitse tegenhanger combineert de volledig elektrische ë-C3 Aircross een scherpe prijs met verrassend veel binnenruimte én een elektrische aandrijving. Maar de nieuwe Citroën onderscheidt zich zelfs met een nóg lagere prijs.
De nieuwe Opel Frontera Electric is met een vanafprijs van € 30.499 best al goedkoop te noemen. Maar met een vanafprijs van € 27.390 duikt de Citroën ë-C3 Aircross daar flink nog eens onder en dat maakt deze auto een van de goedkoopste (elektrische) SUV's op de Nederlandse markt.
Net als bij de kleinere ë-C3 – die Citroën trouwens ook een SUV en geen hatchback noemt - heb je in de goedkoopste You-uitvoering geen ingebouwde navigatie. Navigeren doe je op de smartphone met de e-Routes-app, waarvoor gelukkig een goede houder aanwezig is. En wie weet past er in die houder ook wel een 7 of 10 inch tablet. Wil je wel een vaste, grote display met infotainment en navigatie dan moet je een paar duizend euro meer neertellen voor de Max-uitvoering.
Comfort als een echte Citroën
Citroën zegt elektrisch rijden op deze manier toegankelijk maakt voor een breder publiek, zonder concessies te doen aan ruimte en comfort. Over de ruimte hebben we het al gehad – al zullen we zo nog wat dieper op ingaan – maar ook qua comfort biedt hij verrassend veel.
Dit dankzij de standaard Citroën Advanced Comfort-vering. Dit innovatieve systeem zorgt voor een soepele rit, ongeacht het aantal inzittenden of de wegomstandigheden. Progressieve hydraulische kussens vervangen de traditionele aanslagrubbers, waardoor schokken effectief worden geabsorbeerd en het "zwevend tapijt"-gevoel wordt gecreëerd. Daarnaast dragen de nieuwe Advanced Comfort-stoelen met extra schuim ook bij aan een comfortabele rijervaring.
Ruimtewonder
De 4,39 meter Citroën ë-C3 Aircross is naar eigen zeggen een waar ruimtewonder. De vijfpersoons versie biedt royale beenruimte op de achterbank, maar liefst 80 mm meer dan gemiddeld in dit segment. In tegenstelling tot wat we eerder over de nieuwe Citroën ë-C3 Aircross schreven zijn helaas alleen de versies met verbrandingsmotor in een 7-persoons variant verkrijgbaar.
De bagageruimte is met 460 liter een van de grootste in zijn klasse en kan worden uitgebreid tot maar liefst 1.600 liter met de achterbank neergeklapt. Door de lage, vlakke laaddrempel en de in hoogte verstelbare laadvloer is het in- en uitladen van bagage bovendien extra gemakkelijk. Daarnaast zijn er talloze handige opbergvakken in het interieur waar je al je kleine spullen in kwijt kunt en is de leuning van de achterbank verstelbaar.
Bekende aandrijflijn
De aandrijving van de Citroën ë-C3 Aircross komt – uiteraard - overeen met die van de Frontera Electric. Hij wordt dus aangedreven door een elektromotor met een vermogen van 83 kW (113 pk) die de auto een topsnelheid van 145 km/u geeft. De LFP-accu heeft een capaciteit van 44 kWh, goed voor een actieradius van ongeveer 300 kilometer volgens de WLTP-testcyclus. En, net als bij de Opel Frontera, komt er later ook een ‘Longe Range’ versie met een actieradius van ongeveer 400 kilometer.
Het is ons niet helemaal duidelijk hoe het normale AC-opladen gaat. Men noemt zowel 7 kW en 11 kW, waarvan niet duidelijk is of dat laatste optioneel is. Aan de DC-snellaadzuil kan hij met een snelheid van maximaal 100 kW worden opgeladen. Het opladen van 20 tot 80% SoC gaat dan in 26 minuten.
Orderboeken binnenkort geopend?
Stellantis heeft nog niet bekendgemaakt wanneer de nieuwe Citroën ë-C3 Aircross verkrijgbaar is. Het zou ons echter niet verbazen als de verkoop heel binnenkort gestart wordt en de eerste leveringen rond de jaarwisseling plaats zullen vinden.


2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford