Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

BMW i5 Touring: de eerste elektrische stationwagen in het premium segment

Auteur Bas van der Weerd
07 februari 2024

Met de onthulling van de i5 Touring is BMW de eerste autofabrikant die een volledig elektrische stationwagen in het premium segment op de markt brengt. In dat segment liggen de eisen steeds hoger en mogen we dus ook van de nieuwe BMW i5 Touring het nodige verwachten. Laten we beginnen met de afmetingen van de BMW i5 Touring. Deze heeft een lengte van 5.060 mm, breedte van 1.900 mm, en hoogte van 1.515 mm, met een wielbasis van 2.995 mm. 

Even groot als de normale BMW i5

Qua afmetingen is deze Touring dus nagenoeg gelijk aan die van de normale BMW i5 sedan. Maar ook dat is al een forse auto en biedt dus al een heel ruim en comfortabel interieur. Bovendien is het tegenwoordig niet meer gebruikelijk om een stationwagenvariant langer en hoger dan de sedan te maken. Vandaar dat de Touring-versie van de BMW i5 alleen een hogere bagageruimte, een grote achterklep en een neer te klappen achterbank biedt, maar verder geen centimeter extra.

Twee varianten

Wat betreft prestaties, kun je de BMW i5 Touring op dit moment in twee krachtige varianten bestellen: de eDrive40 met 340 pk en de M60 xDrive met 601 pk. De eerste heeft één motor en achterwielaandrijving, de tweede heeft twee motoren en vierwielaandrijving. De BMW i5 Touring is overigens uitgerust met een accupakket met een effectieve capaciteit van 81,2 kWh. Deze capaciteit stelt de BMW i5 eDrive40 Touring in staat om een actieradius van ongeveer 483 tot 560 kilometer te behalen volgens de WLTP-cyclus. Keurige cijfers, waarmee deze elektrische BMW een interessant alternatief voor een hoge en daardoor veel minder efficiënte SUV is.

Dit accupakket kan aan een normale laadpaal worden opgeladen met snelheid van 11 kW, of optioneel 22 kW. Ook wordt DC-laden tot 205 kW ondersteund, waardoor 10 minuten laden een rijbereik van ongeveer 149 kilometer mogelijk maakt.

Er zal van de eDrive40 trouwens ook een M Sport Edition verkrijgbaar zijn. De prijslijst ziet er daardoor als volgt uit:

Model

Consumentenadviesprijs

BMW i5 eDrive40 Touring

€ 79.622,-

BMW i5 eDrive40 Touring M Sport Edition

€ 79.999,-

BMW i5 M60 xDrive Touring

€ 110.477,-


Prijsvergelijk is lastig

Qua prijsvergelijk is het heel makkelijk: in het land der blinden is eenoog koning. Er zijn nog geen andere elektrische stationwagens in dit segment dus er valt niet veel te vergelijken. Hij is in ieder geval slechts een paar duizend euro duurder dan de i5 sedan, en dat prijsverschil is dus bijna te verwaarlozen.

Om toch nog iets te vergelijken hebben: De Volkswagen ID.7 Touring zal, net als deze BMW, een paar duizend euro duurder zijn dan de sedan. Van die sedan is nu alleen de Pro Business te bestellen en die staat voor € 61.490 in de prijslijst. De Touring zal waarschijnlijk net iets minder 65 mille gaan kosten. Dat is een stuk goedkoper dan de BMW i5 Touring maar die VW ID.7 is wel een auto in én een lager segment, én een stukje kleiner, én hij biedt minder goede prestaties (maar wel een grotere actieradius). Nog een andere elektrische stationwagen is de NIO ET5 Touring: die kost ongeveer hetzelfde als de VW ID.7 Touring maar is nog een maatje kleiner. Vergelijken is dus moeilijk. Wat kun je nog meer voor dit geld kopen? Een Nio EL6, Kia EV9 of een Hongqi E-HS, om maar wat te noemen wat aardig wat ruimte biedt. Maar om die nu met deze BMW-stationwagen te vergelijken?

Veganistisch bekleding

De innovatie in de i5 Touring stopt uiteraard niet bij het design en de prestaties. Zo is de BMW i5 Touring uitgerust met geavanceerde technologieën, zoals het BMW Curved Display en een uitgebreid infotainment systeem en een scala aan assistentie- en veiligheidssystemen voor deels autonoom rijden en parkeren. Deze technologieën verbeteren niet alleen de rijervaring, maar zorgen ook voor een veiligere en meer ‘connected’ rit. Het interieur is standaard uitgerust met een volledig veganistisch bekleding maar kan optioneel ook worden voorzien van lederen bekleding.

Marktintroductie: dit voorjaar

De marktintroductie van de BMW i5 in Nederland is gepland voor mei 2024. BMW heeft nog niet aangegeven wanneer we de eerste leveringen zouden kunnen verwachten.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie