Hyundai en Kia gaan V2X wereldwijd uitrollen, Nederland wordt een van de eersten
Hyundai en Kia versnellen V2X-uitrol
Hyundai Motor Group rolt zijn V2X-diensten in hoog tempo uit. De groep koppelt elektrische modellen als de Kia EV9 en Hyundai Ioniq 9 niet meer alleen aan laadpalen, maar ook aan het stroomnet en woningen. Het pakket bestaat uit V2G in Korea en Europa en V2H in de Verenigde Staten. Nederland zou in Europa het eerste land zijn waar de commerciële V2G-dienst van de Hyundai Motor Group wordt uitgerold. In persberichten wordt gemeld dat men daar eind dit jaar al mee wil beginnen.
De strategie past in een bredere beweging waarin EV’s langzaam uitgroeien tot flexibele energiebronnen. Door accucapaciteit slim in te zetten, kunnen overschotten uit zon en wind beter worden benut en krijgen gebruikers meer grip op energiekosten.
V2G-pilot op Jeju moet overschotten uit zon en wind opvangen
Op het Koreaanse eiland Jeju test Hyundai Motor Group hoe EV’s kunnen bijdragen aan een stabieler elektriciteitsnet. Het eiland produceert veel wind- en zonnestroom, maar heeft moeite die pieken te verwerken. EV’s moeten helpen die golfbewegingen op te vangen.
Jeju is dé testmarkt voor V2G
Jeju wil richting 2030 bijna volledig draaien op hernieuwbare energie. Het eiland kent sterke fluctuaties door wind en zon. De extra buffercapaciteit van EV’s kan ertoe leiden dat de reguliere minder energieproductie minder vaak hoeft te worden stilgezet. Voor deelnemers kan het financieel voordeel opleveren, afhankelijk van marktprijzen en terugleververgoedingen.
Accu’s van EV9 en Ioniq 9 als flexibele buffer
De pilot op Jeju start eind 2025 met de Kia EV9 en Hyundai Ioniq 9. Deelnemers laden hun auto wanneer stroom goedkoop of overvloedig beschikbaar is en leveren terug wanneer tarieven stijgen of het net extra ruimte nodig heeft. Dit loopt via Jeju’s realtime energiemarkt.
Het project is een samenwerking tussen de Hyundai Motor Group, de provincie Jeju, KEPCO en Hyundai Engineering. De fabrikant verzorgt de technische validatie, de provincie werkt aan regelgeving en KEPCO koppelt de auto’s aan het distributienet.
Nederland de eerste Europese markt voor commerciële V2G
In Europa start Hyundai Motor Group in Nederland met een commerciële V2G-dienst. De keuze is logisch: hoge stroomprijzen, veel zonnepanelen en een groeiende behoefte aan flexibiliteit. Hier kan V2G snel aantonen hoeveel waarde er in accucapaciteit schuilt.
Hyundai en Kia introduceren een OEM-geleide dienst waarbij auto’s automatisch laden tijdens lage tarieven en terugleveren tijdens piekmomenten. De aanvullende berichtgeving van EVMechanica bevestigt dit: met bi-directioneel laden laden voertuigen goedkoop op en leveren ze terug wanneer stroom duur is.
Van slim laden naar daadwerkelijke energiehandel
Slim laden (V1G) verschuift het laadmoment. Met V2G komt daar een tweede stap bij: de auto levert energie aan het net. Via een bi-directionele laadpaal en een dynamisch contract plant software automatisch wanneer de accu stroom inneemt en wanneer deze teruglevert. De auto fungeert zo deels als thuisaccu zonder dat er een stationair opslagsysteem nodig is.
Financieel aantrekkelijk
Voor mensen met zonnepanelen, een oprit en een dynamisch contract kan V2G financieel aantrekkelijk worden. De opbrengst hangt af van tariefschommelingen en netwerkkosten. Voor netbeheerders vormt het een kans om extra flexibiliteit te ontsluiten zonder zware infrastructuur te moeten bijbouwen.
En soms voor de energiezekerheid
In de Verenigde Staten ligt de nadruk meer op Vehicle-to-Home. Daar komen stroomuitval door stormen, hittegolven, bosbranden of technische problemen immers vrij vaak voor. V2H kan huishoudens daar helpen kritieke apparatuur draaiende te houden of het piekverbruik te verminderen.
Welke modellen?
De Hyundai Ioniq 9 en Kia EV9 zijn de eerste geschikte modellen. Kia biedt V2H sinds kort aan bij de EV9. Hyundai sluit aan met de Ioniq 9; later volgt ook de Kia EV6. Kennelijk is dit voorlopig dus voorbehouden aan de op 800 volt geconfigureerde modellen. Via een thuisinstallatie fungeert de auto als noodstroombron of als buffer tijdens hoge tarieven. Laden gebeurt tijdens rustige uren, ontladen tijdens dure of bij uitval.
De auto krijgt een nieuwe rol in het energiesysteem
Met de wereldwijde uitrol van V2G en V2H schuiven Hyundai en Kia hun EV’s op richting volwaardige energieproducten. Voor netbeheerders en energieleveranciers zijn het waardevolle pilots - zie trouwens ook deze pilot en dit nieuwtje van Renault - die inzicht geven in de flexibiliteit van een groeiend EV-park.
Voor bestuurders verandert vooral het perspectief op de accu: niet alleen bereik, maar ook de waarde van opgeslagen energie telt mee. Hoe snel dit doorzet hangt af van regelgeving, tarieven en gebruiksgemak.
Maar de inzet van Hyundai Motor Group maakt duidelijk dat V2X-diensten in 2026 en 2027 een stuk concreter worden. En hoe mooi is het dat Nederland daarbij opvallend vroeg op de kaart staat. De dienst zou hier volgens de berichtgeving uit Korea eind 2025 voor het eerst beschikbaar komen. Dat houdt waarschijnlijk in dat de Hyundai Motor Group rond die periode start met het werven van deelnemers. In een volgende fase moet de dienst naar andere Europese landen worden uitgerold.


2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford