Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Renault 4 E-Tech electric: bestelauto met retro-look

Renault 4 E-Tech electric: bestelauto met retro-look

Auteur Jasper Engel

Renault presenteert een bestelauto-versie van de nieuwe 4 E-Tech electric. De ronde koplampen en trapeziumvormige ruiten zijn een knipoog naar de iconische R4 uit de jaren zestig, maar verder is dit een moderne, volledig elektrische bestelauto. 

De aandrijflijn is gelijk aan die van de door ons geteste personenversie. Er is keuze uit een 90 kW elektromotor met een 40 kWh accu (tot 311 km WLTP) of een 110 kW versie met een 52 kWh accu (tot 413 km WLTP). Standaard heeft de bestelauto een 11 kW AC bi-directionele lader en een DC-snellader van 80 kW (40 kWh) of 100 kW (52 kWh).

De ombouw naar N1-bestelauto vindt plaats bij Qstomize in de Renaultfabriek in Maubeuge, onderdeel van ElectriCity. Qstomize is een dochteronderneming van Renault Group en bestaat al bijna veertig jaar. Het bedrijf levert meer dan 1.200 maatwerkoplossingen per jaar, van bedrijfswagens tot politievoertuigen, en kan voertuigen binnen 48 uur na productie aanpassen – mét behoud van fabrieksgarantie en aftersalesondersteuning.

Laadruimte

De bestelautoversie heeft een vlakke laadvloer met sjorogen en een extra vak onder de vloer van 55 liter. De laadruimte is 1,20 meter lang, 92 centimeter breed en 78 centimeter hoog, goed voor een inhoud van 940 liter. Het maximale laadvermogen bedraagt 375 kilo.

We hebben nog niet kunnen rijden, maar al wel kunnen zien. Wat ons opviel was de toegang van de laadruimte via de zijdeuren. Voor de stevigheid van het scheidingsrooster zijn diagonale beugels geplaatst waardoor de doorgang gedeeltelijk geblokkeerd zijn. Dat wil dus zeggen dat de laadruimte enkel via de achterklep vrij toegankelijk is.

Geen grijs kentekenvoordeel

Hoewel deze bestelauto officieel is gehomologeerd als N1-bedrijfswagen, voldoet de laadruimte niet aan de in Nederland geldende inrichtingseisen voor een fiscaal grijs kenteken. Daardoor vervalt het belastingvoordeel waar veel ondernemers op rekenen: er moet alsnog € 667 bpm worden betaald en de motorrijtuigenbelasting wordt berekend volgens het – iets hogere – personenautotarief. Dat maakt de gebruikskosten hoger dan bij een bestelauto die wél aan de fiscale eisen voldoet.

Milieu-investeringsaftrek

Ik sprak hierover met fiscaal jurist Heleen Elbert. Zij geeft aan dat het nog maar de vraag is of deze R4 bestelauto voor milieu-investeringsaftrek (MIA) in aanmerking komt. Op de Milieulijst van de RVO staat wel dat N1-bestelauto’s met uitsluitend elektrische aandrijving onder de regeling kunnen vallen, zonder dat daar fiscale inrichtingseisen worden genoemd. Dat kan dus betekenen dat de Renault 4 bestelauto formeel wél recht geeft op MIA, maar zekerheid is er pas zodra de Belastingdienst dit bevestigt. Immers heeft de belastingdienst een definitie wat een grijskentekenauto is en daar voldoet deze Renault dus niet aan.

Op de Milieulijst staat:

G 3104 – 45% MIA – Waterstof aangedreven bestelauto
a. bestemd voor: het vervoer van goederen met een bestelauto die behoort tot de Europese voertuigcategorie N1 of N2, en is voorzien van een uitsluitend elektrische aandrijving, waarbij de voor de aandrijving benodigde energie wordt geleverd door een brandstofcel en al dan niet een accupakket,
b. bestaande uit: een waterstof aangedreven bestelauto en met uitzondering van een oplaadpunt.
Hierbij geldt dat: het bedrijfsmiddel voor 90% van het investeringsbedrag in aanmerking komt voor milieu-investeringsaftrek met een maximum van € 125.000.

Volgens Renault is de kans groot dat de Renault 4, ondanks dat hij niet aan de inrichtingseisen voldoet, toch in aanmerking komt voor de MIA-regeling. Omdat de uiteindelijke beoordeling bij RVO en de Belastingdienst ligt, adviseren wij om dit vooraf te laten checken bij RVO of een fiscaal jurist om onaangename verrassingen te voorkomen.

Voor wie is hij bedoeld?

De Renault 4 bestelauto zal zijn grootste publiek vinden bij ondernemers die hun auto willen gebruiken als marketingmiddel. Dankzij de retro-look is deze Fransoos inzetbaar als mobiel uithangbord of blikvanger voor een merk of winkel. Wie een pure werkpaard-bestelauto zoekt, zal met de beperkte laadruimte, de hoge laadvloer en het werken via de achterklep eerder elders kijken. De doelgroep is daardoor beperkt, maar voor wie vooral zichtbaarheid en uitstraling zoekt, is dit een onderscheidende keuze.

Prijs en beschikbaarheid

De prijzen beginnen bij € 25.062 exclusief btw en inclusief bpm. Mogelijke subsidies kunnen de aanschafprijs verder drukken. Meer informatie is binnenkort te vinden op Renault.nl. Vanaf 1 oktober gaan de orderboeken open.

Jasper Engel

Jasper Engel

Redacteur, trainer en eigenaar van EV Update

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie